کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


مقابله با رکود با ورود منابع جدید ممکن است

20 ژوئن 2016
کد خبر : 971330



افت بازار سرمایه به دلیل مشکل درون این بازار نیست بلکه مهمترین عامل این روند فرسایشی،  رکود اقتصادی کشور و کمبود نقدینگی است.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، فردین آقابزرگی مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری گسترش فردای ایرانیان (عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران)  درباره وضعیت بازار سرمایه و افت  هفته گذشته گفت: کمبود نقدینگی مهمترین عاملی است که بنگاه های اقتصادی را دچار مشکل کرده است.

به گفته وی با وجود نقدینگی های حجیم  روی کاغذ اما تمام واحدهای تولیدی با مشکل کمبود نقدینگی برای تامین نیازهای خود مواجه هستند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است سیاست های انقباضی دولت با محوریت کنترل تورم و مهار قیمت ها یکی از اساسی ترین مواردی است که بر افت بازار سرمایه تاثیر گذاشته و باعث ایجاد فضای فرسایشی موجود شده است.

وی درباره روند کلی بورس در روزهای اخیر گفت: در برخی روزها احساس می شود رخوت از بازار دور شده اما این شرایط مستمر نیست و تازمانی که محوریت اقتصاد بر کنترل نرخ ها و مهار تورم باشد با وجود افزایش نقدینگی در کشور بازهم بنگاه های تولیدی از کمبود نقدینگی رنج می برند.

آقابزرگی درباره راهکارهای رفع مشکل کمبود نقدینگی در اقتصاد کشور گفت: تغییر پایه پولی، تغییر نرخ ارز و چاپ پول می تواند راهکارهایی برای رفع مشکل کمبود نقدینگی باشد اما سیاست های دولت مبنی بر خروج از رکود که ایجاد تقاضا و شوک در بازار است بدون راهکارهای بالا بی تاثیر خواهد بود.

مدیر عامل کارگزاری بانک آینده در خصوص رکود حاکم بر اقتصاد کشور گفت: فشار بیش از حد به تولید، صنعت و بنگاه اقتصادی باعث ایجاد رکود شده و بورس نمایانگر این وضعیت است.

وی با اشاره به ریزش ۷درصدی شاخص کل بورس در سال جاری افزود: حجم معاملات نیز با کاهش همراه بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: علیرغم افزایش حجم تولید و فروش نفت کشور این منابع در زمان لازم و بلافاصله پس از فروش به کشور وارد نشده که عامل آن عدم گشایش مبادلات بانکی بین المللی است، این موضوع باعث شده تا ورودی نقدینگی به اقتصاد از طریق فروش نفت، سرمایه گذاری خارجی و عایدات صادرات اتفاق نیفتد.

وی معتقد است اقتصاد کشور با رکودی عمیق دست به گریبان است و تا زمانی که وضعیت اقتصاد به همین منوال باشد، بازار سرمایه کشور شرایط خوبی را تجربه نمی کند.

وی با تاکید به اینکه بورس معلول مشکلات اقتصادی است، گفت: بازار سرمایه آیینه تمام نمای اقتصاد است و زمانی که اقتصاد در شرایط خوبی قرار ندارد طبیعی است بازار سرمایه نیز در رکود و رخوت باشد.

آقابزرگی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار سرمایه گفت: به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد، کاهش نرخ سود بانکی نتیجه ای جز خروج بخشی از نقدینگی ها از بانک ندارد اما از آنجایی که بازارسرمایه در شرایط خوب و جذابی نیست این نقدینگی ها لزوما به سمت بورس روانه نمی شود . به این ترتیب اگر سایر بازارها نیز جذابیتی نداشته باشد سرمایه گذاران بازار پول از وضعیت جدید تمکین می کنند و نقدینگی ها همچنان در بانک ها باقی می ماند.

وی درباره راهکار مناسب برای مقابله با رکود اقتصادی گفت: راه مناسب مقابله با رکود، ورود منابع جدید از خارج سیستم اقتصاد کشور مانند درآمدهای صادراتی و سرمایه های خارجی است که مورد دوم در حال حاضر با تاخیر مواجه شده است.