کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


مصاحبه دبیرکل کانون با سهام انرژی در خصوص سهام نیکوکارانه”کرونا۱″ و “کرونا۲”

23 مارس 2020
کد خبر : 9710757



سعید اسلامی بیدگلی دبیر کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و استاد دانشگاه، در گفتگو با خبرنگار سهام انرژی گفت: انتشار اوراق گواهی نیکوکاری در قالب دو نماد ‌‏”کرونا۱″ و “کرونا۲” از طریق بازار فرابورس ایران اقدام بسیار سازنده و مشارکت نیکوکارانه‌ای بود که انجام چنین اقداماتی منجر به ارتقا و شفافیت بازارسرمایه و جذب کمک های خیرخواهانه مردمی خواهد شد.
وی ضمن اعلام این مطلب و تایید چنین اقداماتی اظهار داشت: پیش از انتشار این اوراق دو بار از رئیس سازمان بورس طی نامه ای انجام امور نیکوکارانه و ایجاد چنین مشارکت هایی را در بازار سرمایه ایران، درخواست کرده بودم و امروز چنین اقدام و شروع این گونه امور را تایید می کنم زیرا در دنیا نیز همواره امور نیکوکاری در فضای شفاف مانند بازار سرمایه مورد استقبال قرار می گیرد.
وی ادامه داد: باز شدن این دو نماد “کرونا۱” و “کرونا۲” به بازشدن شفافیت امور نیکوکارانه در بازار سرمایه کمک می کند و نهادهای مالی بواسطه شفافیت در بازار سرمایه از این چنین اقداماتی استقبال می کنند و درصورت مساعدت نهادهای حاکمیتی در قالب این دو نماد، می تواند به شفافیت کمک های نیکوکارانه در کشور بیانجامد و سرمایه ها به صورت متمرکز هدایت شود.
وی به سرمایه های نیکوکارانه مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: بسیاری از مردم علاقمند کمک در انجام امور و فعالیت های خیرخواهانه هستند اما نمی دانند از چه طریقی کمک های خود را مستقیما انجام دهند که ایجاد چنین نمادهایی آن هم در یک فضای شفاف و سالم می تواند این کمک ها را درمسیر درست هدایت کند.
وی به معاملات اوراق گواهی نیکوکارانه طی امروز وبا گذشت چند ساعت از انتشار آن اشاره کرد و گفت: رمز شفافیت و سلامت بازار سرمایه در گزارش دهی و ارائه آمار و اطلاعات آن است و همه در بازار سرمایه موظف به ارائه گزارش های مالی خود هستند و ما می توانیم به راحتی این گزارش ها را رصد کنیم. مثلا تا این لحظه نماد کرونا ۱ توانسته است ۳ میلیارد تومان خریداری شود که اتفاق بسیار خوبی است و می تواند به این سازوکار کمک کند.
اسلامی در خصوص نزدیکی به روزهای واپسین پایان سال و شروع تعطیلات نوروز و احتمال تعلل از استقبال این دو نماد گفت: شیوع بیماری کرونا در کشور ما در آخرین ماه سال ۹۸ رخ داد و این گواهی نیکوکاری نیازمند ایده و بررسی تشکیل نهاد بود و یا می بایستی سازوکار آن ارزیابی و اساسنامه آن نوشته شود لذا گذر زمان و انجام این پروسه تا به امروز کشیده شد، اما امیدواریم در همین برهه از زمان نتایج خوبی به دست آید. البته به گفته مسئولین، یک تا دوماهی درگیر این موضوع هستیم.
وی به تداوم در انجام امور نیکوکارانه از حوزه بازارسرمایه ایران تاکید کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم از چنین اقداماتی در حوادث غیرمترقبه در کشور نیز استفاده کنیم و از به کارگیری ابزارهای نوین بازار سرمایه برای تامین مالی نیکوکارانه دیگر نیز بهره ببریم.
اسلامی از تشکیل یک هیات امنایی نیکوکارانه در بازار سرمایه خبر داد و گفت: امروز که با مدیرعامل فرابورس صحبت می کردم قرار شد در آینده یک هیات امنایی برای فعالیت های نیکوکارانه در بازار سرمایه شکل بگیرد که البته این طرح در صورت پیگیری بسیار ایده مناسب و کارآمدی خواهد بود.