کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


لزوم تنوع بخشی به ابزارهای تامین مالی

02 اکتبر 2016
کد خبر : 971918



با ایجاد ابزارهای جدید مالی همچون اوراق تجاری، صکوک پروژه محور و صندوق های سرمایه گذاری ارزی می توان میزان تامین مالی در بازار سرمایه را نسبت به تولید ناخالص داخلی افزایش داد.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، قاسمی ارمکی، مدیر عامل تامین سرمایه ملت، به روش های نوین تامین مالی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: یکی از شاخصه های توسعه نظام تامین مالی در حوزه بازار محوری مقایسه انتشار ابزارهای بدهی به تولید ناخالص کشور است که این نسبت طی ۲ سال گذشته بین ۲ تا ۳ درصد بوده و در سال جاری به ۸ تا ۱۰ درصد رسیده است که افزایش خوبی را نشان می دهد اما همچنان با استانداردهای بین المللی فاصله دارد.

وی افزود: یکی از مواردی که باید در بازار مالی به آن پرداخته شود، تنوع در ابزارهای مالی است که در این راستا اوراق سلف موازی استاندارد یکی از ابزارهای بدهی است که شرکت ها می توانند برای سرمایه در گردش و خرید مواد اولیه از آن استفاد کنند.

وی تصریح کرد: علاوه بر این باید ابزارهای دیگری هم ایجاد شود که یکی از آنها اوراق تجاری است به طوری که در همه جای دنیا شرکت های بزرگ به پشتوانه شهرت خود تامین مالی کوچک را در مقاطع زمانی کوتاه انجام می دهند. بنابراین شرکت های بزرگی که گردش مالی بالایی دارند برای نقدینگی کوتاه مدت نباید به دنبال انتشار اوراق با ضمانت نامه های بانکی باشند، زیرا هزینه آن به مراتب بالاتر می رود؛ بنابراین اوراق تجاری یکی از ابزارهای مالی جدیدی است که باید در بازار سرمایه مورد استفاده قرار بگیرد.

قاسمی ارمکی خاطرنشان کرد: ابزار دیگری که باید در بازار سرمایه مورد استفاده قرار بگیرد صکوک پروژه محور است، زیرا یکی از مشکلات موجود، تامین مالی برای شرکت هایی است که تازه تاسیس بوده و می خواهند خرید ماشین آلات را انجام داده و بعد از فرایند تولید، بدهی خود را بازپرداخت کنند که برای اینگونه شرکت ها ابزار مالی بسیار محدودی وجود دارد. بنابراین صکوک پروژه محور می تواند در بازار سرمایه به پشتوانه جریانات نقدی آتی منتشر شود.

مدیر عامل تامین سرمایه ملت اظهار داشت: از سوی دیگر ۷۰ درصد تامین مالی که در حوزه انرژی صورت می گیرد ارزی بوده و تنها ۳۰ درصد ریالی است. با این وضع نمی توان از طریق ابزارهای مالی ریالی تامین مالی این بخش را انجام داد. بنابراین باید به دنبال ابزار هایی همچون صندوق های سرمایه گذاری ارزی بود که تامین مالی ارزی انجام دهد، زیرا طبق آمار بانک مرکزی در حال حاضر مبلغی حدود ۳۰ میلیارد دلار در دست افراد حقیقی است و در خانه ها نگه داری می شود؛ بنابراین باید صندوق های سرمایه گذاری ارزی با نظارت سازمان بورس ایجاد و مبالغ آن صرف تامین مالی پروژه های انرژی که دارای بازدهی بالا هستند، شود.

به گفته قاسمی ارمکی، با ایجاد این ابزارهای مالی جدید می توان میزان تامین مالی را نسبت به تولید ناخالص داخلی به بیش از ۱۰ درصد افزایش داد.