کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


قیمت‌گذاری دستوری، مانعی برای تقویت بازار سهام و مهار نقدینگی

28 آگوست 2018
کد خبر : 977821



محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه تمدن (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): گذر زمان اثبات خواهد کرد که اقتصاد با دستور، بخشنامه و دستورالعمل به ثبات نمی‌رسد، تورم اتفاق افتاده و بر مبنای واقعیت‌های اقتصادی نرخ دلار رشد بیش از ۱۰۰ درصدی داشته است. شاهد این مدعا که نمی‌توانیم اقتصاد را به صورت دستوری کنترل کنیم قیمت‌گذاری ارز بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی بود که پس از چند ماه شکست خورد و نهایتاً دولت به افزایش نرخ دلار همگام با واقعیت‌های اقتصادی تن داد.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از پایگاه خبری “عصر مالی”، وی با بیان اینکه قیمت گذاری دستوری محصولات فولادی و پتروشیمی به برنامه دولت مبنی بر تقویت بازار سهام و مهار نقدینگی از طریق این بازار لطمه وارد کرده، تاکید کرد : دولت پس از ماه ها التهاب متوجه شد راه مهار نقدینگی و جهت دادن این حجم از نقدینگی به بخش تولید بورس است اما نمی شود گفت بورس باید تقویت شود ولی فضای کسب و کار شرکت های بزرگ بورس را محدود کرد. در حال حاضر شرکت های فولادی و معدنی و پتروشیمی ها، شرکت های بزرگ بازار سرمایه هستند اما به دلیل قیمت گذاری دستوری نتوانستند خود را با واقعیت های اقتصادی تطبیق دهند و سهامداران این شرکت ها به دلیل مداخله دولت در فرآیند قیمت گذاری تحلیل دقیقی از آینده سودآوری این شرکت ها و تولید و فروش آنها نداشتند لذا از شتاب رشد بورس کاسته شده و حتی در چند هفته اخیر بازار سهام روزهایی توام با نوسان منفی را پشت سر گذاشته است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اقدام دولت در قیمت گذاری بدون توجه به نوسانات نرخ ارز مدت زیادی ادامه پیدا نخواهد کرد و شکست دوباره سیاست های دستوری را به نمایش خواهد گذاشت،گفت: کشورهای مختلف دنیا همواره به صنایع بزرگ و ارز آور توجه ویژه دارند و به جای محدود کردن این صنایع در برنامه هایی منسجم از آن ها حمایت می کنند و ایران هم برای رشد و توسعه باید همین راه را برود.

خواجه نصیری در پاسخ به سوال آیا دلیل قیمت گذاری دستوری فولاد اثرات تورمی آن است؟ گفت: تورم اتفاق افتاده و این یک واقعیت تلخ است. دولت دستورالعمل فروش فولاد بر مبنای نرخ دلار ۴۲۰۰ تومانی را ابلاغ کرده تا مصرف کننده نهایی آسیبی نبیند در حالی که واضح است مصرف کننده نهایی، با چنین نرخی به فولاد دست نمی یابد و واسطه ها و دلالان در حال شناسایی سود هستند. لذا با واقعی شدن قیمت ها به طور قطع بازار فولاد هم متعادل تر می شود و این هم به نفع مصرف کننده است که محصول را راحت تر و نه با قیمت های افزایشی بازار آزاد خریداری کند و هم به نفع تولید کننده و سهامدار.

وی با اشاره به آزاد شدن سقف رقابت برای مس و آلومینیوم در بورس کالا گفت: با این رخداد مهم و البته افزایش نرخ های پایه محصولات پالایشگاهی، احتمالا در چند هفته آینده سیاست اشتباه قیمت گذاری دستوری فولاد و پتروشیمی هم اصلاح و این بخش از بازار سرمایه نیز با رشد و رونق مجدد مواجه شود.