کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


قدرت کشورهای صنعتی در توسعه بنگاه های جسورانه است

11 ژوئن 2016
کد خبر : 971241



به گفته حسین ریاحی یک پایه قدرت کشورهای صنعتی در رشد و توسعه بنگاه هایی است که روز اول با یک ایده نوآورانه کوچک خلق شدند و به مرور با سرعت خیلی زیادی به ارکان رشد و توسعه تبدیل شدند. این رویه در ۵۰ سال اخیر، مورد اقتباس خیلی از کشورها قرار گرفته و زمینه تجربه های خیلی ارزشمندی را رقم زده بنابراین طبیعی است که ایران نیز در این عرصه پا به فعالیت بگذارد.

صندوق های جسورانه حدود ۵۰ سال است که در دنیا فعال هستند و پیشگام این فعالیت آمریکا بوده است و نتیجه کاری که در این ۵۰ سال انجام شده منجر به معرفی شرکت های بسیار بزرگی در حوزه فن آوری شده که هم اکنون شهرت جهانی دارند.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، حسین ریاحی، عضو هیأت مدیره صندوق جسورانه پارتیان، گفت: شاید قدمت خیلی از این شرکت ها مثل گوگل، مایکروسافت، یاهو، آمازون و شرکت هایی که عمدتا در حوزه ICT فعال هستند، کمتر از ۳۰ سال باشد اما نسبت به بسیاری از شرکت هایی که در فهرست های جهانی قرار دارند از شرایط بهتری برخوردارند.

وی در ادامه افزود: این شرکت ها در دوره زمانی خیلی کوتاهی موفق شدند در سطح فارغ التحصیلان دانشگاهی اشتغال زیادی ایجاد کنند و همچنین توانستند سودآوری خیلی خوبی داشته باشند و در فن آوری پیش تاز باشند و زمینه فراگیری فن آوری های جدید را به همه جای دنیا و در سطوح مختلف جامعه ایجاد کردند.

به گفته این فعال بازار سرمایه یک پایه قدرت کشورهای صنعتی در رشد و توسعه بنگاه هایی است که روز اول با یک ایده نوآورانه کوچک خلق شدند و به مرور با سرعت خیلی زیادی به ارکان رشد و توسعه  تبدیل شدند.  این رویه در ۵۰ سال اخیر، مورد اقتباس خیلی از کشورها قرار گرفته و زمینه تجربه های خیلی ارزشمندی را رقم زده بنابراین طبیعی است که ایران نیز در این عرصه پا به فعالیت بگذارد.

ریاحی درباره تجربه ایران در عرصه فعالیت های جسورانه گفت: حدود ۱۵ سالی است که حرکت در این مسیر آغاز شده اما زمینه فعالیت عمدتاً محدود به سرمایه های دولتی یا مدیریت دولتی بوده که نتوانستند موفق عمل کنند اگر هم به توفیقی رسیدند به یک توسعه همه جانبه منجر نشده بنابراین یک مدل قابل گسترش در این ۱۵ سال در کشور ایجاد نشده است.

مدیرعامل شرکت تدبیرگران امین سرمایه در ادامه تصریح کرد: بدین ترتیب امکان این فراهم می شود که سرمایه های بخش خصوصی و مدیریت بخش خصوصی نقش فعال تری در این بازار داشته باشند که هم به اشتغال نیروی تحصیل و هم توسعه بنگاه هایی که ارزش افزوده شان را از محل دانش خلق می کنند، کمک کند تا اقتصاد دانش بنیان سهم بیشتری در کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه فعالیت های نوآورانه محدود به حوزه ICT و ITنیستند، اظهار داشت: فعالیت در صندوق های جسورانه محدود به حوزه های  ICT و IT نمی شوند بلکه بخش های دیگری در فضای کسب و کار وجود دارد که هنوز به بهبود احتیاج دارند که امیدواریم به کمک این صندوق ها این امکان در آینده مهیا شود.

ریاحی خاطرنشان کرد: بنگاه های نوآور بنگاه هایی هستند که در معرض تلاطمات زیاد هستند و امکان دارد خیلی از آنها بخاطر شرایط ناخواسته، بیشتر از بنگاه های عادی در گیر مسائل ورشکستگی باشند بنابراین مقررات ورشکستگی ما به اصلاحاتی احتیاج دارد که باید مجلس برای آن تصمیم بگیرد.

عضو هیأت مدیره صندوق جسورانه پارتیان در ادامه گفت: مسائلی که در فضای نوآورانه کشور مربوط به حل اختلافات می شود خیلی جدید است و طبیعتا قوه قضائیه باید به آن ورود پیدا کند و صرفاً بهبود این فضا در اختیار دولت نیست و البته تا جایی که مربوط به دولت بوده اقدامات سازمان بورس می تواند به عنوان یک نقطه شروع خوب قلمداد شود و با تکیه بر آن در این مسیر حرکت کرد.

ریاحی با اشاره به تجربه موفق دنیا در اجرای قوانین حمایتی دولت ها از این دست فعالیت ها، گفت: خوشبختانه مطالعات خوبی روی کمک های مالیاتی و تشویق هایی که دولت ها معمولاً در این بخش در نظر می گیرند انجام شده که به واسطه آن آیین نامه خوبی در بورس تدوین شده است.

وی در این خصوص تصریح کرد: بخش مهمی از زیر ساخت های مورد نیاز در قالب آیین نامه هایی که سازمان بورس به عنوان نهاد متولی بازار سرمایه تبیین کرده، گنجانده شده است.

صندوق جسورانه پارتیان

عضو هیأت مدیره صندوق جسورانه پارتیان در ادامه با اشاره به طراحی صندوق های جسورانه در بازار سرمایه کشور گفت: صندوق جسورانه پارتیان در قالب اساس نامه و آیین نامه تبیین شده با طول عمر ۵ سال به زودی در بازار سرمایه درج و پذیرش می شود.

وی با بیان اینکه سرمایه در نظر گرفته شده برای این صندوق، ۲۰ میلیارد تومان است، درباره ارکان این صندوق گفت: مدیر صندوق شرکت تدبیرگران امین سرمایه  و شرکت پردازش اطلاعاتی مالی پارت و کارگزاری کالا  سپهر و یک شخص حقیقی به عنوان موسسان صندوق به سازمان معرفی شدند. متولی شرکت نیز نیکی گستر و حسابرس آن هم یکی از حسابرسان معتمد بورس است.

ریاحی در بخش پایانی گفتگو با “سنا” درباره فعالیت این صندوق خاطر نشان کرد: بعد از پایان پذیره نویسی درحوزه های مربوط به فن آوری اطلاعات و ارتباطات همچنین در حوزه نانو فن آوری و زیست فن آوری در شرکت هایی که نوآوری ویژه دارند و انتظار رشد از آنها  می رود، سرمایه گذاری می شود تا از این طریق به توسعه این قبیل بنگاه ها کمک شود.

این کارشناس بازار سرمایه درباره دوره پایانی صندوق گفت: بعد از خاتمه فعالیت صندوق، سهام این بنگاه ها یا از طریق بورس یا از طریق فروش به اشخاص ثالث  تبدیل به نقدینگی و عایدات آن بین سرمایه گذاران تقسیم می شود و بدین ترتیب فعالیت صندوق خاتمه پیدا می کند.