کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


علت تأخیر برنامه عرضه‌های اولیه شرکت بورس اوراق بهادار تهران

03 ژوئن 2018
کد خبر : 976879



روح‌الله حسینی‌مقدم ، معاون ناشران و اعضای شرکت بورس اوراق بهادار تهران در خصوص برنامه‌های شرکت بورس برای عرضه‌های اولیه در سال ۹۷ گفت: چنانچه قبلا اعلام شده بود بورس تهران برای ۱۲ عرضه اولیه در سال ۹۷ برنامه ریزی کرده است.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از عصر مالی،  وی با اشاره به اینکه قرار بود ماهیانه یک عرضه اولیه در بورس تهران داشته باشیم، درباره دلایل تاخیر در این برنامه با اشاره به عرضه اولیه «سپ » در معاملات روز یکشنبه گفت:این به ان معنا نیست که هیچ شرکت یا پرونده ای آماده نباشد بلکه ما در خصوص عرضه های اولیه دو موضوع را حتما پیگیری می کنیم.

این مقام مسول تاکید کرد: یکی از موضوع های مهم شرایط بازار است. اینکه بازار آمادگی وکشش لازم برای عرضه اولیه را داشته باشد و نکته مهم بعدی هم این است که شرکت ها به صورت کاملا شفاف معرفی شوند.

حسینی مقدم به لزوم معرفی شرکت های بدون مشکل و شفاف به بازار اشاره کرد و اظهار داشت: ما به دنبال این هستیم که شرکت های آماده و بدون مشکل  را به بازار معرفی کنیم . زمانی که شرایط بازار مناسب ارزیابی شود و شرکت ها اماده باشند آگهی عرضه اولیه از طریق مراجع رسمی منتشر می شود.

وی با تاکید بر اینکه هدف شرکت بورس شناسایی سود در عرضه های اولیه توسط سرمایه گذاران و انجام یک عرضه اولیه موفق نه عجولانه است،گفت: به همین دلیل با بررسی همه جوانب، عرضه ها به گونه ای انجام می شود  که به بازار لطمه ای وارد نشود و در ابتدا شرایط بازار برای عرضه اولیه بررسی خواهد شد.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران در ادامه به شرایط بازار سرمایه اشاره کرد وگفت: در شرایط فعلی به دلیل ابهام در سیاست های ارزی از یک سو و نگرانی از ریسک های بین المللی از سوی دیگر برای سرمایه گذاران محاسبه سودآوری شرکت ها سخت شده است.

وی با اشاره به اخبار و شایعات ضد ونقیض و به صورت متفاوت ومتنوع در شرکت ها ،گفت: سرمایه گذاران هنوز نمی دانند شرکت های صادراتی ارز حاصل از صادرات را قرار است صرف تامین تجهیزات و منابع اولیه می کنند ، که اگر اینگونه باشد  اثر آن در صورت های مالی زیاد نیست.

وی با اشاره به اینکه شرکت هایی که  درآمد ارزی دارند اما هزینه ارزی ندارند با تحلیل متفاوتی مواجهند، گفت:  الان زمان خوبی برای تصمیم گیری است چراکه  که صورت های مالی حسابرسی نشده منتشر و شرکت ها در حال برگزاری مجامع هستند .

به گفته وی  سرمایه گذاران می توانند با حضور در مجامع اقدام به کسب اطلاعات شفاف تر و بهتر کنند.

حسینی مقدم به مدیران شرکت ها توصیه کرد : ناشران بورسی درباره متغیرهای کلان اثرگذار در کسب و کار با سهامداران و سرمایه گذاران بازار سرمایه صحبت و اتفاق ها را تشریح کنند ، تا سرمایه گذاران با طیب خاطر در کنار انها باقی بمانند و به سرمایه گذاری در این شرکت ها امیدوار باشند.