کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


عبور بازار سرمایه از سد تحریم

27 آگوست 2018
کد خبر : 977798



مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان: در خصوص بازارها دو بحث مطرح است. به عبارتی بازارها یا (Backward looking) گذشته‌نگر یا (forward looking) آینده‌نگر هستند و معمولاً بازار سرمایه forward looking است و به آینده نگاه می‌کند. یعنی وقتی خبری منتشر می‌شود فعالان بازار تأثیر آتی خبر را بررسی می‌کنند و بر اساس آن صف خرید و فروش ایجاد می‌شود.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، مصطفی صفاری، مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ضمن بیان مطلب فوق، عنوان کرد: یکی از مهمترین بحث های فعلی بازار سرمایه موضوع بازگشت تحریم های ایالات متحده است و این پرسش ها مطرح می شود که اگر فرضاً ۱۵ آبان تحریم اعمال شود اولا چقدر موفق خواهد بود؟ فروش دو میلیون و هشتصد هزار بشکه ای نفت ما را چقدر کاهش می دهد؟ یا سوالاتی از این دست!

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان ادامه داد: از آنجا که بازار سرمایه، بخش آینده نگر اقتصاد محسوب می شود، به نظر می رسد طی دو ماه گذشته تاثیر تحریم خود را نشان داده و اعمال آن در آینده شوک قابل توجهی به این بازار وارد نمی کند.

مصطفی صفاری با تاکید بر اینکه این تحریم در سریع ترین حالت یک سال دیگر روی اقتصاد ما اثر می گذارد، افزود: زمانی شوک سیاسی تبدیل به شوک اقتصادی می شود که واقعاً درآمدهای اقتصادی تحت تاثیر قرار بگیرد. با توجه به اینکه ایران رابطه خوبی با همسایه های خود دارد و همچنین عدم همراهی کشورهای اروپایی با برنامه های آمریکا، به نظر می رسد این تحریم ها اثر کمتری از آنچه که اکنون همه تصور می کنند داشته باشد.

وی ادامه داد: ممکن است از لحاظ ذهنی و سیاسی اعلام تحریم ها و زمان اعمال آن در کوتاه مدت روی بازار سرمایه اثر گذار باشد، اما ترس از تحریم تاثیر جدی خود را بر بازار سرمایه گذاشته است و اکنون چگونگی مدیریت این تحریم ها بر اقتصاد حایز اهمیت است که این موضوع با گذشت زمان مشخص می شود.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان با اشاره به اینکه کشور ما سال ها است در فضای تحریم به سر می برد، گفت: ایران مقاوم ترین کشور در مقابل تحریم ها است و هیچ کشوری در دنیا به اندازه ما تحریم نبوده است. به همین علت راه مقابله با تحریم و شرایط مدیریت آن را می دانیم، برای مثال زمانی که شورای امنیت سازمان ملل، ایران را تحریم کرد، کل کشورهای دنیا از آن پیروی کرده و از ایران نفت نخریدند. همان زمان ، ایران ابتدا ۸۰۰ هزار بشکه نفت خود را به فروش رساند و دقیقاً دو ماه بعد به یک میلیون بشکه رسید. این درحالی است که هم اکنون تنها چند کشور مانند آمریکا، عربستان و امارات این تحریم ها را پذیرفته اند که با آنها روابط چندانی هم نداریم.

وی ادامه داد: البته فقط امارات برای ما مهم است. فعلا ۳۰ درصد گردش تجاری ما از طریق امارات انجام می شود و ممکن است اقتصاد ما را تحت تاثیر قرار دهد. اگر واقع بین باشیم به نظر می رسد که ایران توانایی مدیریت تحریم را دارد. گرچه تحریم ها اثر کوتاه مدت خود را می گذارد اما اینکه بگوییم در بلند مدت باعث می شود بازار سرمایه مشکل پیدا کند جواب صحیحی نیست.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان افزود: اکنون تعیین سیاست های داخلی مهم است. مشکل ما خود تحریم ها نیستند بلکه ترس داخلی از تحریم ها است. به عنوان مثال وزارت صنعت برای کنترل و جلوگیری از افزایش قیمت ها ارز پایه را ۴۲۰۰ تومان اعلام کرد. زمانی که آزادسازی قیمت صورت گرفته و عرضه کننده کالای خود را با نرخ ۹ هزار تومان به فروش می رساند، فروشنده در بورس کالا مجبور به عرضه با قیمت ۴۲۰۰ تومان است.

وی تاکید کرد: هرچند این اقدام با هدف کنترل بازار صورت گرفته اما تداوم آن در بازار شائبه ایجاد می کند. باید آزاد سازی قیمت ها را قبول کرد، هر چه قدر که به علم اقتصاد ایمان بیاوریم آرامش اقتصادی بیشتری خواهیم داشت.

مصطفی صفاری به چشم انداز بازار سرمایه در ماه های آتی اشاره کرد و گفت: معتقدم روند بازار سرمایه از دو زاویه مثبت است. سال گذشته شرکت های صادراتی با قیمت ۳۲۰۰ صادرات را انجام می دادند و نرخ ارز آزاد ۳۷۰۰ تومان بود. اکنون در این سه ماهه شرکت ها با حدود ۸۰۰۰ تا ۸۸۰۰ ارز خود را فروخته اند. طبیعی است با گذشت زمان اثر افزایش ارزش دلار روی سود آوری شرکت ها مشخص می شود. دومین موضوع که در اقتصاد نسبت Q نامیده می شود، ارزش جایگزینی شرکت ها است که هم اکنون به شدت بالا رفته است. در حال حاضر هر کاری بخواهید انجام دهید با دلار ۹۰۰۰ تومانی باید باشد. شرکتی که با دلار حتی ۳۰۰۰ تومان دستگاه و مواد اولیه آورده اکنون ارزش جایگزینی آن بالا رفته و شاهد رشد ارزش شرکت ها هستیم.

وی ادامه داد: از دید من در نیمه دوم امسال ، به خصوص از آبان ماه به بعد، روزهای خوبی در انتظار بازار سرمایه است. زمانی که اثر تحریم ها در اقتصاد مورد بررسی قرار بگیرد؛ بقیه موارد از جمله ارزش جایگزینی و سود آوری شرکت های صادرات محور روند بازار را مثبت می کند. البته به شرط آنکه آزادسازی قیمت ها را به رسمیت بشناسیم و به علم اقتصاد ایمان بیاوریم.

مدیرعامل شرکت سبدگردان سرمایه ایرانیان افزود: آزادسازی قیمت ها تورم را در پی خواهد داشت و در این شرایط نیاز است که همانند تجربه سایر کشورها، دولت سبدهای حمایتی را از اقشار آسیب پذیر افزایش دهد تا گپ افزایش هزینه ها برای طبقه محروم جبران شود.