کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


شکاف انتظار و عملکرد، مهمترین عامل افت بازار

16 مه 2016
کد خبر : 971187



احمدزاده اصل در حالی که معتقد است بین انتظارات آینده سهامداران و همچنین تحولات شرکت‌ها تعادل مناسبی ایجاد نشده است، گفت: البته انتظارات سهامداران برای تحول یک شبه در عملکرد شرکت ها نیز غیر منطقی است چراکه سالهاست تحریم های بین المللی باعث ایجاد رکود سنگین بر صنایع و بنگاه های اقتصادی شده است و نباید منتظر بود این رکود و کمبود نقدینگی به سرعت برطرف شود.

یکی از مهمترین دلایل افت و تداوم رکود در بازار سرمایه برخلاف پیش بینی ها، عدم تعادل بین انتظارات سهامداران و عملکرد شرکت ها است.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، محمدعلی احمدزاده اصل، کارشناس بازار سرمایه ، با اشاره به اینکه در حال حاضر رکود در بازارسرمایه مزمن شده است، افزود: عملکرد شرکت های بورسی و پیش بینی های آنها نتوانسته انتظارت سهامداران را برآورده کند.

این کارشناس بازار سرمایه در حالی که معتقد است بین انتظارات آینده سهامداران و همچنین تحولات شرکت‌ها تعادل مناسبی ایجاد نشده است، گفت: البته انتظارات سهامداران برای تحول یک شبه در عملکرد شرکت ها نیز غیر منطقی است چراکه سالهاست تحریم های بین المللی باعث ایجاد رکود سنگین بر صنایع و بنگاه های اقتصادی شده است و نباید منتظر بود این رکود و کمبود نقدینگی به سرعت برطرف شود.

وی همچنین انتظار برای آغاز به کار مجلس دهم را یکی از ریسک های سیستماتیک بازار سرمایه دانست و ادامه داد: به نظر من افت این روزهای بازار نگران کننده نیست.

احمدزاده اصل با اشاره به اینکه با خروج اقتصاد از رکود ، صنایع رونق می گیرند و به دنبال آن اقتصاد نیز با رشد و رونق مواجه می شود، افزود: با رشد اقتصادی به طور قطع بازار سرمایه نیز رشد می کند و در روند صعودی پایدار و با ثباتی قرار خواهد گرفت.

وی افزایش تمایل سرمایه گذاران خارجی برای ورود به بازارهای کشور ما را یکی از دستاوردهای برجام دانست و افزود: رفت و آمد هیات‌های سرمایه‌گذاری خارجی به کشور می‌تواند نویدبخش آینده روشن در اقتصاد کشور باشد.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است با وجود مذاکرات گسترده و فراوان با هیات های سرمایه گذار خارجی  اما تاکنون آثار مثبت حاصل از تفاهمنامه‌ها و قراردادهای جدید در بودجه‌های برآوردی و گزارش‌های عملکردی شرکت‌ها دیده نشده است.

وی به سهامداران بازار سرمایه توصیه کرد با نگاه بلند مدت وارد بازار شوند و اظهار داشت: با توجه به اینکه بسیاری از صنایع بورسی از طرح‌های بلندمدت پیروی نمی‌کنند، در نتیجه سرمایه‌گذاران نمی‌توانند آینده سهام موردنظرشان را پیش‌بینی کنند.

وی معتقد است باید شرایطی فراهم شود تا با برنامه‌ریزی‌های بلندمدت چشم‌انداز صنایع مختلف برای سرمایه‌گذاران با شفافیت زیاد به تصویر کشیده شود.

احمدزاده اصل با اشاره به ورود بازار سهام به فصل مجامع شرکت‌های بورسی گفت: با توجه به قرار گرفتن شرکت ها در شرایط رکود اقتصادی ، عملکردهای یک ساله آنها قابل قبول نیست، هرچند اغلب آنها انحراف های اندکی از بودجه ها داشتند یا پیش بینی های خود را پوشش دادند اما انتظارت و خوش بینی های سهامداران را پاسخ ندادند.