کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گلکار/صورت های مالی/ مالی/ کانون نهادها/ ارز/ دلار/ پول/ بازار سرمایه/ بازار بوس شفافیت صورت‌های مالی در گرو راه اندازی موسسات اعتبار سنجی

24 ژانویه 2017
کد خبر : 972560



به‌راحتی می توان صورت‌های مالی را مهندسی و طراحی  کرد و این موضوع  نه فقط  در ایران  بلکه در همه جای دنیا نیز وجود دارد. بنابراین ضرورت  دارد که حتماً نهادهای رتبه‌سنجی در کنار شرکت‌های حسابرس، بازرس باشند تا بتوانند میزان ریسک شرکت‌ها را نشان بدهند.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه‌‌گذاری ایران و به نقل از سنا، قانون شفافیت شبه‌دولتی‌ها که با استناد به بند۶ اصل ۴۴ قانون اساسی در مجلس به تصویب رسیده و اصلاحاتی نیز بر آن اضافه شده، مدتی پیش از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. اخیرا هم سازمان بورس و اوراق بهادار در فراخوانی جدید به دستگاه‌های مشمول، از آنها خواست اطلاعات مالی خود را شفاف سازی و آن را نزد این سازمان افشا کنند.

بر اساس این قانون، مجموعه شهرداری ها، بنیادهای نظامی که شرکت های اقتصادی دارند، سازمان ها و شرکت های خیریه کشور، نهادها و سازمان های وقفی، صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری و نهادهای انقلاب اسلامی موظف هستند اطلاعات مالی خود را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارائه کنند.

بهزاد گلکار، مدیرعامل هلدینگ سینا (عضو کانون نهادهای سرمایه‌‌گذاری ایران)، درباره این قانون و تأثیر آن در عرصه اقتصادی کشور و شفافیت اقتصادی گفت: این قانون، قانون بسیار خوبی است و اجرا شدنش هم بسیار خوب است اما اکتفا به افشای اطلاعات برای رسیدن به یک نظام اقتصادی سالم و شفاف کفایت نمی کند.

وی با بیان اینکه قابل اتکا بودن اطلاعات و صورت های مالی از افشای آن مهمتر است، توضیح داد: چنانچه شرکتی صورت های مالی خود را سالیان سال منتشر کند اما بعد از مدتی مشخص شود که هیأت مدیره و مدیران شرکت در صورت های مالی دست بردند، رسماً شفافیت اطلاعاتی با مبنای انتشار اطلاعات زیر سوال می رود.

وی خاطر نشان کرد: در کنار صورت های مالی نهادهای اعتبار سنجی و موسسات اعتبار سنجی باید بوجود بیاید که روایی و صحت صورت‌ های مالی مشخص شود.

گلکار تصریح کرد: به کمک نهادهای اعتبار سنجی، شرکت ها و موسسات اعتبار سنجی مشخص می شود که تا چه میزان صورت های مالی با توجه به واقعیت های شرکت صحت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: به عنوان کسی که هم اقتصاد و هم مالی خوانده با صراحت می گویم به راحتی می توان صورت های مالی را مهندسی و طراحی کرد و این موضوع نه فقط در ایران بلکه در همه جای دنیا نیز وجود دارد.

مدیر عامل هلدینگ سینا ادامه داد: ضرورت دارد که حتماً نهادهای رتبه سنجی در کنار شرکت های حسابرس بازرس باشند تا بتوانند میزان ریسک شرکت ها را نشان بدهند.

وی در پایان تأکید کرد: در صورت های مالی، ترازنامه ها و خیلی از بندهایی که در اطلاعات شرکت های بزرگ ذکر می شود به دلیل حائز اهمیت نبودن در صورت ها و بندها دیده نمی شود در نتیجه صورت های مالی به تنهایی قابل اتکا نیست و نیاز است که موسسات اعتبار سنجی و رتبه سنجی این خلاءهای اطلاعاتی را پر کنند.