کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


شانزدهمین نشست صبحانه کاری

شانزدهمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه امروز با حضور ۱۳۰ نفر از مدیران عامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری، شرکت‌های کارگزاری، تأمین سرمایه‌ها، سازمان بورس و اوراق بهادار، فرابورس، بورس انرژی، مدیران عامل بانک‌ها، بیمه‌ها، حسابرسان معتمد بورس و تعداد کثیری از مدیران و فعالان بازار سرمایه برگزار شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه تفاهمنامه همکاری میان بانک مرکزی ایران و بازار سرمایه در آینده نزدیک امضا خواهد شد گفت: این تفاهم‌نامه در ۴۰ بند تهیه و تنظیم شده است.

علی صالح‌آبادی، در ابتدای این نشست با بیان اینکه باید به بنگاه‌های اقتصادی برای تأمین مالی آنان کمک کنیم، اظهار داشت: امروز بازار سرمایه به حدی رسیده که می‌تواند نقش پررنگ‌تری در روند تأمین مالی داشته باشد.

وی ادامه داد: اکنون حجم و ارزش معاملات افزایش چشمگیری داشته و باید سعی کنیم با رویکرد متفاوتی نسبت به آینده صحبت کرده و درباره بایدها و نبایدهای این حوزه بحث کنیم.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به جلسه اخیر هیئت دولت که با موضوع بازار سرمایه همراه شد، تصریح کرد: در این جلسه درباره تحولات بازار سرمایه گزارشی ارائه کردیم و درخواست‌ها برای توسعه بازار پاسخ داده شد.

وی افزود: اکنون نگرش اعضای هیئت دولت حاکی از توسعه و حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است.

صالح‌آبادی گفت: خوشبختانه اعضا و ریاست جمهوری بر حمایت از این بازار تأکید دارند؛ این امر نقطه مثبتی است تا شرایط برای توسعه بیشتر فراهم شود.

وی ادامه داد: همچنین یک هماهنگی مثبتی میان دستگاه‌های اقتصادی به ویژه بانک مرکزی وجود دارد و نگرش آنان نسبت به بازار سرمایه کاملاً مثبت بوده چرا که آقای سیف در بانک کارآفرین جزو مجموعه بازار سرمایه بوده‌اند.

وی با اشاره به لزوم تأمین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه تأکید کرد: اکنون شرایط مناسبی برای تأمین مالی شرکت‌های کوچک و بنگاه‌های بزرگ وجود دارد.

صالح‌آبادی با اشاره به اینکه بنگاه‌های بزرگتر به صورت آسان‌تری تأمین مالی می‌کند، گفت: این بدین معنا نیست که شرکت‌های کوچک نمی‌توانند از طریق بازار سرمایه تأمین مالی شوند بلکه آنان از طریق فرابورس می‌توانند سهام منتشر کنند.

* لزوم خلق ابزارهای جدید بر تأمین مالی

وی گفت: باید طیف وسیعی از ابزارها برای سلیقه‌های مختلف (سرمایه‌گذاران کم‌ریسک، ریسک‌پذیر و بدون ریسک) طراحی شود.

صالح‌آبادی با تأکید بر اینکه باید نرخ‌گذاری انعطاف‌پذیری در روند تأمین مالی وجود داشته باشد، گفت: اکنون ۲ نوع تأمین مالی از طریق سهام و تأمین مالی از طریق درآمد ثابت وجود دارد.

وی ادامه داد: تأمین مالی از طریق سهام طبق چارچوب قانون تجارت محدودیت‌هایی دارد چرا که باید از محل آورده نقدی سهامداران، تأمین شود، اما امکان جذب منابع از طریق بازار صنایع به بازار اولیه با فروش سهام وجود دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه بسیاری از شرکت‌ها و هلدینگ‌ها منابع را از بازار سرمایه جذب کردند، گفت: برخی شرکت‌ها و هلدینگ‌ها با توجه به شرایط مطلوب بازار هنوز اقدام به جذب سرمایه‌ها نکردند.

صالح‌آبادی گفت: اکنون بسیاری از هلدینگ‌های معدنی و پتروشیمی طرح‌ها و پروژه‌های توسعه‌ای دارند که باید از طریق جذب منابع نقدینگی‌های لازم را جذب کنند.

وی با بیان اینکه، جذب منابع برای بازارهای اولیه، قدرت مانوری است که بازار سرمایه به آنها داده است گفت: در این باره یکی از شرکت‌ها و هلدینگ‌ها منابع خود را جذب کرده‌اند.

وی با اشاره به تأمین مالی از طریق اوراق با درآمد ثابت و مشکلات آن گفت: یکی از مشکلات تأمین مالی از طریق اوراق با تأمین ثابت، ضمانت آنان است؛ برای اینکه ضمانت انجام شود، وسایل لازم باید در اختیار بانک سپرده شود که پروسه طولانی دارد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از مشکلات تأمین مالی را نرخ اوراق دانست و تصریح کرد: عرضه اوراق با نرخ مشخص مشتری کمتری پیدا می‌کند بنابراین اکنون به این جمع‌بندی رسیده‌ایم که موضوع ضمانت منتفی شده اما اوراق با نرخ‌های انعطاف‌پذیری منتشر شود.

* انتشار اوراق خزانه اسلامی تا پایان سال

وی همچنین با اعلام این خبر که در نیمه سال ۹۲ اوراق خزانه اسلامی منتشر خواهد شد گفت: آیین‌نامه اوراق خزانه اسلامی طبق بودجه سال ۹۲ در وزارت امور اقتصادی و دارایی تصویب شده و پس از تصویب در هیئت وزیران، تنها از طریق بازار ثانویه بورس و فرابورس اقدامات آن انجام خواهد شد.

صالح‌آبادی ادامه داد: سقف این اوراق ۶ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود و قرار است بابت بدهی پیمانکاران بخش خصوصی منتشر شده و در اختیار آنان قرار گیرد، در این صورت پیمانکاران می‌توانند به صورت تنزیلی اوراق را به فروش برسانند.

وی گفت: این موضوع روز گذشته هم در دستور کار کمیسیون اقتصادی دولت بود و در این جلسه موضوع نهایی شده است،نرخ این اوراق در بازار ثانویه شناور خواهد بود.

* ایجاد ابزار اوراق سلف موازی استاندارد در بورس کالا

وی با بیان اینکه اکنون ابزار سلف در بورس کالا وجود دارد، گفت: در این ابزار تأمین مالی به صورت کوتاه مدت انجام می‌شود، اما قرار است در آینده اوراق سلف محصولات بورس کالا، بازار ثانویه پیدا کند تا معامله‌گران بازار نرخ روزانه محصولات را تعیین کنند.

صالح‌آبادی درباره جزئیات این اوراق افزود: اکنون نرخ پایه محصولات هر ۲ هفته یکبار اعلام می‌شود و در صورت به وجود آمدن چنین ابزاری (اوراق سلف موازی با استاندارد) نرخ‌ها روزانه تعیین خواهد شد به طوری که تعیین نرخ از تولید کننده به بازار منتقل می‌شود.

وی گفت: در روند ایجاد این اوراق، سررسیدهای سلف طولانی‌تر و قاعدتاً نفر آخر در روند معاملات آن، کالا را تحویل خواهد گرفت، این اقدام به تأمین مالی بیشتر کمک خواهد کرد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره شرایط این ابزار در بورس کالا تصریح کرد: در صورت وجود چنین ابزاری نباید عرضه محصول با محدودیت و یا کمبودی در آن وجود داشته باشد.

*راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان با همکاری وزارت راه و شهرسازی

صالح‌آبادی همچنین با اشاره به راه‌اندازی صندوق‌های زمین و ساختمان و زمان عملیاتی شدن آن گفت: این صندوق‌ها تا پایان سال عملیاتی خواهند شد و یکی از مهمترین عامل موفقیت آن همفکری و تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای اجرایی شدن آن است.

وی در پایان با تأکید دوباره بر همگرایی مثبت در اعضای هیئت دولت مبنی بر حمایت از بازار سرمایه تأکید کرد: رئیس جمهور در این جلسه تأکید کرد برای توسعه بازار سرمایه هر گونه مصوبه‌ای که لازم داشته باشد پس از بررسی نقطه‌نظرات اعلام آمادگی می‌کنیم.

به گزارش روابط عمومی کانون سرمایه‌گذاری ایران، معاون پذیرش و تأمین مالی کارگزاری تأمین سرمایه نوین در شانزدهمین نشست صبحانه‌کاری کانون تشکیل جلسه‌ای جداگانه برای بررسی وضعیت شاخص را ضروری دانست و افزود:درحال حاضر شاخص به سه دلیل عمده نمایانگر واقعیت بازار نیست اینکه شاخص ، شاخص قیمت نیست، شاخص بازده است چون ما سود نقدی را درنظرمیگیریم. عملاً شاخص ما دارای تب است. دوم اینکه بحث سهام شناور را در شاخص لحاظ نمی‌کنیم کل سهام را در نظر می‌گیریم مثل خلیج فارس مثلا با سرمایه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی آمده و ۲۰% در بازار تاثیرگذاراست و واقعیت این است که ما یک شرکت ۵۰۰ میلیارد تومانی را به بازار وارد می‌کنیم ولی در واقع آن شرکت ۸۰% روی شاخص اثر می‌گذارد و در ارزش بازار ما نیز اثرگذار است.

وی توجه به سهام شناور و کراس هلدینگ‌ها را یک اصل دانست که در کشور ما به آن توجه نشده است و همین امر باعث شد که تغییرات شاخص ما مبالغه‌آمیز و و حشتناک شود.

مرادی نیا گفت: بنابراین تا شاخص اصلاح نشود نمی‌توانیم به شاخص به عنوان یک معیار نگاه کنیم که با افزایش یا کاهش شاخص وحشت زده نشویم.

وی بیان کرد: فکر می‌کنم در شرایط فعلی اگر واقعاً بخواهیم برای بررسی بازار سرمایه برنامه‌ریزی داشته باشیم بازنگری در شاخص ضروری است.

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: از ۴۶ هزار میلیارد تومان معاملاتی که از ابتدای تاسیس فرابورس انجام شده ، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی بوده است.

شانزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با محوریت توسعه تامین مالی از طریق بازار سرمایه با تاکید بر بازار اولیه برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران ، در این نشست امیر هامونی، مدیرعامل شرکت فرابورس ایران گفت: از ۴۶ هزار میلیارد تومان معاملاتی که از ابتدای تاسیس فرابورس انجام شده است، بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان تامین مالی بوده است.

وی ادامه داد: از این مبلغ ۱۵ هزار میلیارد تومان نیز سهام جدید و حق تقدم و ۶ هزار میلیارد تومان بازار تامین مالی خرد مسکن (تسهیلات مسکن) بوده است. همچنین دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بازار با درآمد ثابت فرابورس است.

هامونی با اشاره به اینکه ماده ۹۹ قانون برنامه پنجم توسعه شامل پذیره نویسی و بازار اولیه می شود، ابراز داشت: البته در پذیره نویسی ها، شعب بانک ها نیز می توانند شرکت داشته باشند و به گسترش بازار سرمایه کمک کنند.

وی به روش های تامین مالی از طریق فرابورس اشاره و تصریح کرد: می توان بر روی صندوق های زمین و ساختمان کار کرد و این نوع صندوق ها را وارد بازار کرد. در کنار آن، تامین مالی مخترعین و طراحان هم دیده شده و به همین منظور، بازار ایده در فرابورس در حال طراحی است و در حال حاضر نیز ایده های خوبی به این بازار ارایه شده است.

هامونی به پذیره نویسی شرکت ها ، هلدینگ ها و اسناد خزانه اسلامی اشاره کرد و ابراز داشت: البته اسناد خزانه اسلامی فقط شامل بازار ثانویه می شود و پیشنهاد می شود تا بازار اولیه این اوراق از طریق شبکه کارگزاری و بانک ها صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت فرابورس به بنگاه های کوچک مقیاس اشاره کرد و افزود: قرار است تابلویی در فرابورس راه اندازی شود تا شرکت هایی که با سرمایه کوچک راه اندازی می شوند، وارد این تابلو شوند.

برای تامین مالی ازطریق بازاراولیه کم کاری شده است

فیروزه سالارالدینی نیز در ادامه این نشست به مقایسه تأمین مالی از طریق بازار اولیه در سالهای گذشته پرداخت و گفت: آمار نشان می‌دهند نسبت به افزایش رشد ارزش بازار طی سالهای گذشته تأمین مالی از طریق بازار اولیه جای کار بسیار دارد و در این حوزه کم کاری شده است.

مدیر عامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری تأمین سرمایه نوین به برخی مشکلات اجرایی اشاره کرد و گفت: در رابطه با تعهد پذیره‌نویسی بعضاً شرکت‌ها مشکل دارند که یک مشکل برمی‌گردد به شرکتهای تأمین سرمایه‌ها در هنگام تعهد پذیره‌نویسی که بخشی از آن نیز به سیاست‌های سازمان برمی‌گردد.

وی همچنین به تعهد پذیره‌نویسی فقط توسط اشخاص حقوقی اشاره کرد و افزود: این امر با سیاستی که می‌خواهیم سهام شناور آزاد را در شرکت‌ها افزایش دهیم و اشخاص حقیقی را سهامدار کنیم در تضاد است و ما شرکت‌هایی داریم که از این باب دچار مشکل هستند و راه حلی برای آن‌ها نیست.

وی همچنین بیان کرد: روند تصویب افزایش سرمایه‌ها مورد بعدی است که با وجود اینکه کارکنان سازمان زحمات زیادی می‌کشند باز شاهد طولانی شدن این قضیه هستیم.

در ادامه نشست صبحانه کاری کانون نهادهای سرمایه گذاری، فعالان بازار و مدیران شرکت ها به طرح پیشنهادهای خود به منظور تامین مالی از طریق بازار اولیه پرداختند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی با اشاره به اینکه بازار سرمایه در بلند و کوتاه مدت بسیاری از گره ها را از جامعه، اقتصاد و دولت باز می کند، ابراز داشت: باید دولت را به استفاده از این ابزار تشویق کرد. این در حالی است که این روزها بحث اصلاحیه بودجه، یارانه ها و پیش بینی هایی برای بروز مشکل نقدینگی در سال جاری مطرح است و بازار سرمایه می تواند با توجه به پتانسیل های خود مشکل را حل کند.

حجت الله صیدی با اشاره به افزایش کارایی، کاهش ریسک و شفافیت بازار سرمایه، گفت: بر این اساس بازار سرمایه ظرفیت کمک به دولت را دارد و دولت نیز باید با انعطاف در قیمت گذاری و گشاده دستی بازار سرمایه را بزرگ کند.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به نسبت حجم بازار، ابزارهای جدید و پیشرفته زیادی تعریف شده است، ادامه داد: صندوق های سرمایه گذاری مشترک و صندوق های قابل معامله در بورس اوراق بهادار(ETF)، از این نوع ابزارها هستند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری خوارزمی به رشد قیمت ها در بازار سهام اشاره و تاکید کرد: این روند، حبابی نیست، بلکه به دلیل محدودیت عرضه است. این در حالی است که صندوق ها یا سرمایه گذاران حرفه ای تنها بر روی چند شرکت خاص و حداکثر ۵۰ شرکت سرمایه گذاری می کنند.

وی با اشاره به اینکه این مشکل یک راه حل ساده دارد، گفت: راهکار آن، عرضه سهام شرکت های دولتی است. اگر چسبندگی نهادهای دولتی به سهام شرکت ها کاهش یابد، بازار سرمایه می تواند به خوبی آن را جذب کند. این کار موجب کنترل نقدینگی و توسعه پایدار می شود.

صیدی تصریح کرد: راهکار تاسیس شرکت های سرمایه گذاری بزرگ هم می تواند سرمایه های خرد را جذب کند و برای این کار نیازمند کمک بازار هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بازار سرمایه از کارایی لازم برای جذب سرمایه های بیشتر برخوردار است و اگر بتواند حتی یک یا دو درصد از نقدینگی های سرگردان جامعه را (که حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان است) جذب کند، کمک بزرگی به توسعه بازار سرمایه خواهد بود.

بورس باید ابزاری پایدار باشد

غلامحسین دوانی، در ادامه این نشست بر انتخاب درست مدل ها تاکید کرد و گفت: باید مدل عمومی که در اروپا است ، مورد توجه قرار گیرد، چراکه این مدل بیشتر مراقب حقوق ذینفعان است.

عضو جامعه حسابداران خبره با اشاره به اینکه باید شفاف سازی بیشتر شود، ابراز داشت: از زاویه حسابرسی باید شفاف سازی بیشتر شود و مدیران شرکت ها مسوول این امر هستند.

وی تاکید کرد: بورس باید ابزاری پایدار تلقی شود، چراکه اگر به بازاری برای سفته‌بازی تبدیل شود، مشکلات زیادی را پیش می آورد.

ابزارها، عاملی برای تامین مالی

مدیرعامل موسسه مالی و اعتباری عسکریه، به عقود اسلامی و کاربرد آنها در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در کشور مالزی با کمک عقد مرابحه، تامین مالی زیادی برای توسعه و ساخت فرودگاه ها انجام شد.

سید امین جوادی ادامه داد: بهتر است در خصوص مسایل بانکی هم رایزنی های بیشتری در بازار سرمایه صورت بگیرد تا تعامل بیشتری بین بازار سرمایه و بانک ها ایجاد شود.

یک صندوق نیکوکاری مساوی ۵ هزار صندوق صدقه

عباس اسپید، مدیرعامل کارگزاری آگاه با اشاره به نقش صندوق های نیکوکاری گفت: از زمان راه اندازی صندوق نیکوکاری آگاه تا امروز مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان از محل درآمد به بهزیستی کمک شده که معادل این مبلغ از محل پنج هزار صندوق صدقات در شش ماهه نخست سال جاری تامین شده است.

وی با اشاره به اینکه نزدیک به هزار خیر در دو صندوق نیکوکاری حضور دارند، ابراز داشت: ایده تشکیل این صندوق ها به سال ۹۰ برمی گردد که در همان سال اساسنامه و امیدنامه صندوق های نیکوکاری نیز تهیه و راه اندازی شد.

در نشست صبحانه کاری امروز، علی حسینی، مدیرعامل بورس انرژی ضمن طرح هفت پیشنهاد، راهکارهایی را برای توسعه بازار سرمایه بیان کرد.

مدیرعامل شرکت بورس انرژی با اشاره به اینکه در بازار سرمایه عموم سرمایه گذاران دنبال محصولات استاندارد هستند، گفت: در این استاندارد کردن محصولات نیازمند سه عنصر ابزارسازی، نهاد سازی و هماهنگی بین نهادهای مسوول است.

سیدعلی حسینی با اشاره به اینکه در بخش بازار سرمایه تقویت نهادهای مالی بازار سرمایه از جمله شرکت های تامین سرمایه و کارگزاری ها بسیار مهم تر است، ابراز داشت: تقویت دو بعد دارد. نخست اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار از الزامات خود را برای افزایش حداقل سرمایه این نهادها استفاده کند و به تناسب توسعه بازار، بزرگ شدن بازار و ریسکی که وارد بازار می شود، این نهادها را برای برداشتن ریسک از لحاظ سرمایه ملزم کند تا تقویت شوند.

وی با اشاره به اینکه نکته دوم ساختار درونی شرکت ها است، تاکید کرد: هر نهاد و شرکتی ممکن است از مسیر اصلی خارج شود. یک راه این است که ساختار درونی شرکت تقویت شود و این تجربه در بحران گذشته در آمریکا و اروپا انجام شده است.

حسینی ادامه داد: افزایش سرمایه و تقویت ساختار درونی شرکت ها، ریسک شرکت ها و هلدینگ ها را کاهش می دهد.

مدیرعامل بورس انرژی گفت: پیشنهاد دوم تقویت و توسعه همکاری با حرفه حسابرسی و حسابداری و همچنین سازمان امور مالیاتی است. باید یک فضای امن برای سرمایه گذاران از لحاظ سرمایه گذاری و شفافیت اطلاعاتی و مالیاتی ایجاد شود. این شفافیت موجب استقبال سرمایه گذاران و تقویت بازار اولیه می شود.

وی به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد داد تا در چند سازمان و دستگاه، افراد مقیم داشته باشد. یکی از آنها اداره ثبت شرکت ها است تا بتوانیم ضعف این شرکت ها را برطرف کنیم. به علاوه با بانک مرکزی نیز می توان هماهنگی هایی را انجام داد. شاید باید دپارتمان مشخصی برای سرویس دهی بازار سرمایه در این نهادها ایجاد شود.

حسینی به پویایی بازار سرمایه اشاره کرد و در چهارمین پیشنهاد خود تصریح کرد: بهتر است که در بازار سرمایه یک بانک تخصصی ایجاد شود. زیرا بسیاری از ابزارهایی که نیاز است در بازار سرمایه مورد استفاده قرار بگیرد، دچار بروکراسی اداری می شود.

مدیرعامل بورس انرژی خاطرنشان کرد: در تاریخ اقتصادی مشاهده شده حوزه هایی که می خواهند رشد سریع داشته باشند، به سمت نهادهای مالی حرکت می کنند.

وی به پنجمین پشنهادخود اشاره کرد و ابراز داشت: هر زمانی که اقتصاد واقعی خوب باشد، می توانیم بگوییم اوضاع مناسب است. در همین راستا باید از دولت بخواهیم سند استراتژی صنعتی طراحی کند تا بازار سرمایه بداند صنایعی مانند فولاد، ساختمان و … به کدام سمت حرکت می کند.

حسینی در ادامه سخنان خود افزود: سهام شناور آزاد ضامن مقبولیت بازار سرمایه است و به بازار سرمایه عمق می دهد و از همین رو باید به آن توجه کرد.

مدیرعامل بورس انرژی هفتمین پیشنهاد خود را برای توسعه بازار سرمایه و تامین مالی آسان تر مطرح کرد و گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار از هلدینگ های تخصصی صنعتی حمایت کند، زیرا این گروه از شرکت ها پروژه خلق می کنند. بنابرایت هلدینگ های تخصصی صنعتی باید مورد توجه سازمان بورس و اوراق بهادار قرار بگیرند.

عباس هشی حسابرس معتمد بورس از دیگر سخنرانان این نشست در ابتدای سخنان خود توصیه‌هایی را به رئیس سازمان بورس متذکر شد و با اشاره به برخی واگذاری‌ها گفت: من به عنوان یک حسابرس توصیه‌هایی را برای آقای صالح‌آبادی و حضار دارم اینکه آقای صالح‌آبادی می دانند عده ای می‌خواهند شرکت راه اندازی کنند این‌ها همان‌هایی هستند که در سال ۸۶ و ۷۲ شرکت سرمایه‌گذاری راه انداختند وآقایان رجایی رئیس وقت بورس و امیر اصلانی رئیس بانک مرکزی نیز مردم را به خرید سهام تشویق کردند.

وی افزود: وزارت نیرو، شرکت‌های ورشکسته خود را به سرمایه‌گذاران داد که البته سرنوشت سهامش را همه می‌دانید. وزارت صنایع هم تمام سهام درجه چندم خود را به شرکت توسعه سرمایه‌گذاری تجربه‌اش واگذار کرد که تجربه آن رانیز مشاهده کردیم، پس گول این حرف‌ها رانخورید.

وی با تأکید به فضای آزاد ایجادشده دردولت روحانی خطاب به رئیس سازمان بورس گفت: با توجه به این‌ مطلب که دولت فعلی دولت امیداست و شعار دولت جدید حقوق مردم و حق شهروندی و حق قانون است.شما به عنوان بورس یکسری حقوق را از مردم سلب کرده‌اید در بخش اساسنامه‌های تحمیلی که مورد اعتراض شرکت‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفته ،در بانک مرکزی در بخش جلوگیری از حضور سهامدار برای اداره شرکتش ودر بخش حسابرسی هم که به ما مربوط می‌شود نظارت قانونی را از ما سلب کردید.

عضو جامعه حسابداران رسمی در ادامه به بحث مالیات اشاراه کرد و گفت مالیات نقش مؤثر در هدایت سرمایه دارد. رئیس مالیات وزیر اقتصاد است بورس هم به عنوان بازار سرمایه نقش مؤثری در جلب اعتماد مردم دارد.اعتبار بورس خیلی مهم است بنابراین وقتی صحبت از بورس میشود منظور بورس اززمان آقای مطهری، آقای عبده تبریزی و یا آقای صالح‌آبادی است یعنی هر کدام در این شکلی که امروز بورس هست نقش مؤثر داشتند. قانون به پیشنهاد آقای عبده تدوین و تصویب شد مجری آن نیز آقای صالح‌آبادی شد. بنابراین همیشه صحبت از بورس که می‌شود منظور تیمی است که آمد رفت و یا هست.

عباس هشی به عرضه‌ها اشاره کرد و گفت: آقای صالح‌آبادی شما اجازه عرضه سهامی راصادرکردید که بازرس آن نامه ای نوشت مبنی براینکه اطلاعات سهامدار عمده را دارددرصورتیکه هفته بعد به دستور وزیر این سهم عرضه شد و حق عده ای پایمال شد و هنوز هم داریم چوب آن سهم را می‌خوریم.

وی با بیان توصیه‌ای دیگر گفت: وزیر اقتصادبایدبدانند که بورس یک فضای مستقل است . دستورات سیاسی برایش صادر نشود.

هشی ادامه داد: تأمین مالی شما به شرطی مردم را جذب می‌کند که شما پایه و اساس‌‌هایتان را درست کنید.

وی همچنین اظهار داشت: بورس محل مصلحت اندیشی نیست زیان تسعیر ارز تمام بدهکاران در حساب‌ها گرفته نشد. سود غیرواقعی را نشان دادند ما به عنوان یک حسابدار این را می‌گوییم و پایش هم ایستاده‌ایم بانک‌ها تمام تسهیلات مطالباتشان را شناسایی کردند بدون این‌که سودی قابل وصول باشد.

وی با اشاره به وضعیت شاخص نیز گفت: پل و جک زدیم زیر شاخص، رفت بالا این مصلحت اندیشی های سازمان حسابرسی ، سازمان بورس و این‌که به نفع دولت مالیاتها وصول شد. این کارها جایش در بورس نیست سازمان حسابرسی هم استاندارد دارد.

حسابرس معتمد بورس گفت: آقای صالح‌ابادی به شما توصیه می‌کنم در فضای دولت تدبیر بیایید هر جا حقی را سلب ، به او برگردانید.