کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سیزدهمین کنفرانس حسابداری و مدیران مالی

16 فوریه 2020
کد خبر : 9710550



به همت مرکز جایزه ملی مدیریت مالی ایران، با حضور آقایان حسن امیری؛ هیأت‌مدیره سازمان بورس و‌اوراق بهادار و سعید اسلامی بیدگلی؛ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، سیزدهمین کنفرانس حسابداری و مدیران مالی تشکیل گردیده، در این کنفرانس دکتر سعید اسلامی بیدگلی؛ دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران، با موضوع نوسانات اقتصادی، کوتاه مدت‌نگری و چالش‌های مدیریت بنگاه‌ها سخنرانی نمود:

وی در خصوص اثر نوسانات بر اقتصاد ایران گفت: با توجه به شواهدی که از گزارش‌های بین‌المللی در دسترس می‌باشد، اقتصاد ایران در سال‌های اخیر به خصوص از سال ۸۸ تا ۹۷ بیشترین تاثیر از نوسانات اقتصادی را داشته است که یکی از علت‌های اصلی آن خروج ایران از بازارهای بین‌المللی بر اثر تحریم و بازگشت مجدد به بازارهای بین‌المللی به‌دلیل توافق برجام می‌باشد. که این نوسانان اقتصادی اجازه برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری به شرکت‌ها را نمی‌دهد.
اسلامی در ادامه گفت: ما دائم در اقتصاد ایران دچار نرخ رشد مثبت و منفی هستیم که در بلند مدت می‌تواند اثرات هولناکی بر اقتصاد به‌جای بگذارد و کشور آرام آرام سرمایه‌های ثابت خود را از دست بدهد.

دبیرکل کانون در خصوص تورم اینطور عنوان نمود که ایران جزو معدود کشورهایی می‌باشد که مشکل تورم در آن حل نشده است. و حتی تورم در آن بیشتر از اقتصاد کشورهایی مثل افغانستان است که در آن جنگ صورت گرفته است و بدترین دوره تورم اقتصادی در ایران را از سال ۹۷ تا ۹۹ ذکر نمود.

نرخ رشد نقدینگی یکی دیگر از موضوعات مورد اشاره بود که سعید اسلامی در این خصوص گفت:
حجم نقدینگی هم‌چنان در اقتصاد ایران در حال افزایش است و چیزی در حدود ۲۳۰۰ میلیارد نقدینگی در اقتصاد وجود دارد که این حجم از نقدینگی می‌تواند اقتصاد کشور را با چالش روبرو کند. در این بین بخشی از این نقدینگی روانه بازار سرمایه شده است و بورس ایران بخش مهمی از این نقدینگی را جذب کرده است که اگر این نقدینگی به قسمت‌های دیگر اقتصاد برود باعث چالش می‌شود.

از جمله آثار نوسانات و‌ نااطمینانی اقتصادی:
۱: کاهش اهمیت برنامه‌ریزی
۲: امکان ناپذیر شدن ارزیابی عملکرد
۳: فرمان ناپذیر بودن کارکنان
۴: چرخش زیاد مدیران
۵: و نهایتا کوتاه مدت‌نگری مدیران

آثار کوتاه مدت نگری در مدیریت سازمان‌ها
۱: توجیه ناپذیر بودن سرمایه‌گذاری بلند مدت
۲: مدیریت اتوبوسی
۳: توجه به منابع مالی شخصی و گروهی
۴: عدم توجه به سرمایه‌گذاری خرد ( در این بخش سازمان بورس با فاصله بسیار زیاد به سهامداران توجه خاصی دارد)
۵: عدم توجه به اصل حداکثرسازی ثروت سهامداران (ارزش سهام)
۶: عدم توجه به اصول حاکمیت شرکتی

توصیه‌های سیاسی به‌عنوان سهامدار:
۱: تعیین شاخص‌های ارزیابی عملکرد مدیر و جذب اثرات نوسانات محیطی
۲: ارتباط دستمزد مدیران با عملکرد بلند مدت
۳: تامین مالی ساختار یافته براساس استراتژی‌های بلند مدت
۴: تقویت ساختارهای حاکمیت شرکتی
به‌عنوان مدیر
۱: توجه به روندهای بلند مدت به‌جای تمرکز بر روندهای کوتاه مدت
۲: تعیین معیارهای رشد بلند مدت
۳: توجه به بنیان‌های سازمان ( منابع انسانی، سیستم‌ها و روش‌ها و …)
۴: حرکت به سمت joint venture-co-operation

سعید اسلامی بیدگلی در پانل ظرفیت بازار سرمایه که در حاشیه کنفرانس توسعه نظام مالی در صنعت نفت برگزار شد، بیان کرد: شرایط اقتصادی ایران به گونه ای است، که بسیاری از صنایع برای تامین مالی با مشکل مواجه شده اند. او افزود: در حقیقت کمبود منابع مالی از گلایه های تمام مدیران در بخش ها و صنایع مختلف است.