کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سرمایه‌گذاران دیدگاه بلندمدت داشته باشند

18 فوریه 2017
کد خبر : 972819



به گفته مصطفی امیدقائمی، طبیعی است بازارسرمایه با توجه به شرایطی که به سبب موضوعات شب عید برای آن ایجاد شده است، در شرایط رکود قرار بگیرد و شاهد رونق بازار در این شرایط نباشیم، پس بهتر است سرمایه‌گذاران دیدگاه بلندمدت داشته باشند و با توجه به تحلیل‌هایی که از وضعیت اقتصاد و سودآوری بنگاه‌ها دارند، دوره زمانی پس از عید نوروز را هدف‌گیری کنند و سرمایه‌گذاری کنند.

به گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و به نقل از بازار سرمایه (سنا)، مدیرعامل سابق فرابورس با اشاره به اینکه تصور می شد بانک ها، از جمله صنایع پیشرو در نیمه دوم سال باشند، گفت: پیش بینی ها حاکی از این بود که بانکی ها، به ویژه آن دسته از شرکت های بانکی که مطالبات معوق کمتری دارند با توجه به با گشایش های بین المللی صورت گرفته پس از برجام از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار باشند.

امیدقائمی در خصوص اینکه چرا پیش بینی پیشرو بودن بانکی ها محقق نشد، تصریح کرد: بانک ها به دلیل شفاف سازی که از سوی بانک مرکزی ملزم به انجام آن شدند و همچنین برخی اقداماتی که انجام شد، ضربه خوردند و وضعیت آنها از حالت سودآوری که تصور می رفت، خارج شد و عمده صنعت واسطه گری مالی با مشکل مواجه شد.

 

مدیرعامل سابق فرابورس با اشاره به گذرا و موقتی بودن شرایط فعلی بانکی ها، گفت: بانکی ها به دلایلی مانند نقدشوندگی و ارزش بازاری که نسبت به سایر صنایع در بازار دارند و همچنین از نظر ابعاد سیاسی و اقتصادی دارای اهمیت زیادی در بازار سرمایه هستند. در نتیجه سهم هایی که از این ویژگی ها برخوردارند، از توجه و اقبال بیشتری نسبت به سایر صنایع بورسی برخوردار می شوند.

 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه، ضمن درنظر گرفتن روند صعودی ارز و همچنین شرایط قیمت نفت و قیمت مواد پایه اظهار داشت: با توجه به شرایط قیمت نفت و قیمت مواد پایه که صادرات کشور بر پایه آن است، به نظر می رسد که قیمت برخی محصولات پایه در حال افزایش باشد و از طرفی دیگر، به نظر می رسد که قیمت ارز در یک پروسه زمانی روند صعودی خواهد داشت، همه این موارد به شرکت هایی که عمده محصولاتشان صادراتی و درآمدهای آنان ارزی است، کمک خواهد کرد.

 

وی در همین زمینه ادامه داد: بنابراین به نظر می رسد در آینده شرکت هایی که محصولاتشان از این نوع است، می توانند جایگاه خوبی در بازار داشته باشند و از پتانسیل خرید برخوردار باشند، و طی این مدت نیز مشاهده شده است که شرکت هایی که از این شرایط  برخوردار بودند با افزایش قیمت در سهامشان مواجه شدند.

 

امیدقائمی در ادامه سخنان خود با اشاره به “رد سخنان خود مبنی بر خروج صنعت پتروشیمی از بورس کالا”، اظهار داشت: در حال حاضر بهترین، شفاف ترین و قابل اتکاترین روش برای سرمایه گذاری در صنعت پتروشیمی بی تردید فروش در بورس کالاست. فعالیت صنایع پتروشیمی در کانال بورس کالا می تواند تضمین بهترین قیمت فروش و خرید برای شرکت هایی باشد که در آن فعالیت می کنند.

 

وی امکان وصول مطالبات شرکت های فروشنده در بورس کالا را یکی از مزیت های عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا خواند و اذعان داشت: بورس کالا، امکان وصول مطالبات را برای شرکت های فروشنده در صنعت پتروشیمی میسرتر می سازد، چرا که منابع این شرکت ها بر پایه های عرضه در بورس نهاده شده است.

 

به گفته این مقام مسوول مزیت دیگر این است که شرکت های پتروشیمی، محصولاتشان را با قیمت های بهتر و شفاف تری می توانند در بورس کالا عرضه کنند.

 

مدیرعامل سابق فرابورس ادامه داد: البته عرضه محصولات پتروشیمی در بورس کالا با ملاحظاتی همراه است؛ ملاحظاتی که باید در نوع قرارداد میان خریداران و فروشندگان در نظر گرفته شود و همچنین فروش بلندمدت محصولات و موارد دیگری که مورد نظر فعالان اقتصادی است باید با حضور صنعت پتروشیمی در بورس کالا در نظر گرفته شوند.

 

وی با اشاره به برخی از اصلاحاتی که بهتر است در این زمینه لحاظ شود، بیان کرد: بهتر است نظر وزارت صنعت و معدن و تجارت به صورت اصلاح روش های معاملات، اصلاح نوع قراردادهایی که در قالب آن محصولات به فروش می رسد، لحاظ شود و نه اینکه مسیری غیر از مسیر بورس کالا برای عرضه محصولات پتروشیمی در نظر گرفته شود.

 

امیدقائمی با اشاره به مشکلاتی که صنعت پتروشیمی در دوران تحریم با آن مواجه بود، گفت: در دوران تحریم، صادرات محصولات پتروشیمی به دلیل محدودیت در جابجایی پول، بارگیری و حمل محصولات با کشتی با مشکلاتی مواجه بود.

 

وی در ادامه به تاثیر اجرای برجام بر افزایش صادرات و رونق بورس کالا اشاره کرد و گفت: پس از برجام، تولید محصولات پتروشیمی افزایش یافت که ناشی از افزایش صادرات و همچنین افزایش درخواست بخش پایین دستی برای مصرف بوده است.

 

مدیرعامل سابق فرابورس، با مدنظر قرار دادن تحولات صنعت نفت و تاثیر آن بر صنعت پتروشیمی خاطر نشان کرد: از یک سو، رشد قیمت جهانی نفت سبب رونق بازار محصولات پتروشیمی و از سوی دیگر، بهبود فعالیت صنعت نفت نیز سبب رشد درآمد و افزایش میزان تامین خوراک واحدهای پتروشیمی شده است.

 

این کارشناس ارشد بازار سرمایه، در انتهای گفتگوی خود با “سنا”، با درنظر گرفتن شرایط بازار سرمایه و نزدیک شدن نوروز گفت: اکنون بازار به کمبود نقدینگی شب عید دچار است و طبیعی است که با مشکل نقدینگی مواجه باشد. همچنین شرایطی که صندوق ها به سبب موضوعات شب عید و پرداخت عیدی ها، با آن مواجه هستند، تزریق نقدینگی به بازار سرمایه را تا حدودی دچار مشکل کرده است.

 

مدیرعامل سابق فرابورس به سرمایه گذاران توصیه کرد که با توجه به موضوعاتی که مطرح شد؛ به نظر می رسد بازار مقداری در شرایط رکود قرار بگیرد و شاهد رونق بازار در این شرایط نباشیم، پس بهتر است سرمایه گذاران دیدگاه بلند مدت داشته باشند و با توجه به تحلیل هایی که از وضعیت اقتصاد و سودآوری بنگاه ها دارند، دوره زمانی پس از عید نوروز را هدف گیری  و سرمایه گذاری کنند.