کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سرمایه‌گذاران بر مبنای وقایع کوتاه‌مدت تصمیم‌گیری نکنند

13 ژوئن 2018
کد خبر : 976946



علی اسلامی‌بیدگلی، عضو هیأت‌مدیره مشاور سرمایه‌گذاری آرمان‌آتی (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): اهالی بازارسرمایه این روزها با سردرگمی بسیاری در تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری‌های خود مواجه هستند. وقایع اخیری که برای برنامه جامع اقدامات مشترک (برجام) اتفاق افتاد، ابهامات زیادی را ایجاد کرده است.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از هفته‌نامه بورس، اقدامات مشترک توافق شده ما بین طرفین توافق از جانب یکی از آنها (امریکا) نکول شده و این بدعهدی منجر به پیچیدگی و البته پیامدهای سیاسی و اقتصادی بسیاری شد. فارغ از این که ۹۰ و ۱۸۰ روز دیگر در مورد تحریم‌ها چه حادث خواهد شد، در حال حاضر این حادثه باعث وقوع  فرصت‌ها ‌و تهدیدهای بسیاری خواهد شد. البته شدت این فرصت‌ها و تهدیدها بسیار بستگی به میزان ایفای تعهد سایر طرف‌های برجام به ویژه اروپا دارد. بهای نفت و ارز و حجم فروش نفت و سایر کامودیتی‌ها بسیار به ماندگاری و نحوه آن توسط اروپا در این توافق وابسته است. هرچه میزان ایفای تعهدات توسط اروپا بیش‌تر باشد، با فرض ثبات سایر متغیرها، می‌توان انتظار کم‌تری از رشد بهای ارز و نفت داشت. در ادامه به برخی از این فرصت‌ها و تهدیدها اشاره  و تأکید می‌شود که شدت این فرصت‌ها و تهدیدها بسیار به میزان ایفای تعهدات سایر طرف‌های برجام  ارتباط مستقیم دارد.

فرصت‌ها‌

  •    فروش با قیمت‌های بسیار بالاتر نفت با ارقام  منتسب به بودجه (بهای نفت در بودجه معادل ۵۸ دلار است) و پیامد آن افزایش درآمد‌های ارزی دولت و متعاقب آن بهبود وضعیت بودجه جاری دولت و پرداخت سریع‌تر مطالبات معوق پیمانکاران است که این مسئله  مستقیم و غیرمستقیم بر بسیاری از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس موثر است.
  •    تداوم فاصله چند ده درصدی بهای ارزهای خارجی نسبت به بودجه که نتیجه  آن افزایش درآمدهای ریالی دولت خواهد بود .  (دلار در بودجه معادل ۳۷۵۰ تومان در نظر گرفته شده است).
  •    حفظ نسبی سطح قیمت ریالی و ارزی مواد معدنی، پتروشیمی و ‌فلزی که پیامد آن با بودجه دولت و مفروضات شرکت‌ها تفاوت معنی‌داری دارد . در نتیجه افزایش درآمد دولت، بخش عمومی و بعضا بخش‌خصوصی و متعاقبا افزایش عایدی هر سهم در برخی از شرکت‌های پتروشیمی، فولادی و معدنی پذیرفته شده در بورس محقق می شود .
  •    احتمال حضور شرکت‌های متوسط ،کوچک اروپا و شرکت‌های بزرگ چین ،روسیه در ایران و افزایش حجم قراردادهای خارجی و FDI (سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی)
  •    ثبات و آرامش نسبی در بازار ارز، مسکن، سکه و طلا در بازه ‌۹۰ روزه در نتیجه احتمال افزایش حجم جریان نقدی ورودی به بازارسرمایه و کاهش نسبی حجم جریان نقدی خروجی
  •    فاصله حرف و عمل به حداقل برسدکاهش هیجانات ناشی از تصمیم‌گیری‌های مبتنی بر احساسات

البته در کنار این فرصت‌ها در بازارسرمایه که به برخی از مهم‌ترین آنها اشاره شد ، تهدیدهایی نیز وجود دارد که اهم آن مد نظر قرار می گیرد .

  •    عدم امکان برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در بازارسرمایه
  •    ابهام‌ دروصول مطالبات و نحوه انتقال منابع ناشی از فروش نفت و سایر محصولات
  •    چند گانگی و تعدد نرخ ارز رسمی ،غیررسمی و غیره
  •    تعلیق یا لغو برخی از قراردادها با شرکت‌های بزرگ اروپایی
  •   محدودیت تامین مواد اولیه و افزایش بهای تمام شده در شرکت‌های ارز بر در بازارسرمایه
  •    رکود تورمی در برخی کالاها، بدین معنی که ممکن‌ است قیمت‌ها افزایش یابند، اما متقابلا حجم فروش متاثر از کاهش قدرت خرید مردم کاهش  می یابد.  در نتیجه مبلغ فروش رشد قابل توجهی نداشته و در این صورت به دلیل ثبات هزینه‌های ثابت، احتمال دارد حاشیه سود این دسته از شرکت‌ها کاهش  می یابد.

البته با توجه به مسائلی که عنوان شد ذکر چند نکته ضروری بوده ، که به آن پرداخته می شود .

  •    این گزارش با تمرکز بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای دوره ۹۰ روزه تدوین شده و بدیهی است که بر اساس شرایط و با نزدیکی به پایان این مدت و روشن‌تر شدن ابهامات به مرور اثرات آن کم‌رنگ‌تر خواهد شد.
  •    همچنین سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه، از جنس سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت است و بنابراین توصیه می‌شود مخاطبین به ویژه سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای از اتخاذ تصمیم بلندمدت بر مبنای وقایع کوتاه‌مدت اجتناب کنند.

با توجه به مسائلی که مطرح شد در جمع‌بندی به نظر می‌رسد،  چنانچه در روزها و‌ ماه‌های آینده باوجود تمامی تهدیدها، مذاکرات با سایر طرف‌های برجام، صرفا منجر به این اتفاق شود که توافقی بر مبنای انتقال وجوه ناشی از فروش نفت انجام‌شود ، به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از تهدیدهای اشاره شده، مرتفع خواهند شد. با این حال کماکان توصیه می‌شود مخاطبین از اتخاذ تصمیم‌گیری به سرمایه‌گذاری در بازار بلندمدت بر اساس وقایع کوتاه‌مدت اجتناب کنند.