کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سایه روشن افزایش نرخ ارز بر بازار سهام

18 فوریه 2018
کد خبر : 975919



به‌طور کلی بازار سرمایه همواره به‌عنوان یکی از محرک‌های اصلی رشد اقتصادی مطرح است و می‌تواند نقش بسیار خوبی در تأمین مالی بنگاه‌ها داشته و نقدینگی را به سمت فعالیت‌های اقتصادی پربازده با دورنمای اقتصادی مثبت سوق دهد.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علیرضا قدرتی، مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران) گفت: بازار سرمایه، نبض اقتصادی هر کشوری است. زمانی‌که وضعیت بازار سرمایه مثبت باشد نشان‌دهنده وضعیت خوب اقتصادی و برعکس زمانی‌که فضای بازار سرمایه منفی باشد، نشان‌دهنده بیماری در اقتصاد کشور است. البته در برخی موارد ممکن است جریان‌های بازار سرمایه با جریان اقتصادی همسو و همراستا نباشند به این معنی که بازار سرمایه منفی و فضای اقتصادی مثبت یا برعکس باشد.

وی با اشاره به اینکه فضای اقتصادی کشور در مسیر درستی ریل‌گذاری شده گفت: با نگاهی به وضعیت اقتصادی شرکت‌ها، به نظر می‌رسد بازار سرمایه بیش از پیش می‌تواند در این فضای اقتصادی نقش‌آفرینی کند.

قدرتی با بیان اینکه آینده خوبی برای سهام‌داران بورسی متصور است، تصریح کرد: رشد و سودآوری معقولی در انتظار سرمایه‌گذاران است، به‌شرطی که سرمایه‌گذاران اسیر نوسان‌ها و اخبار کوتاه‌مدت نشوند و نگاه‌شان را از کوتاه‌مدت به میان‌مدت و بلندمدت سوق دهند.

عضو هیات مدیره سبحان با اشاره به اینکه یکی از معضلات جدی کشور محدودیت ابزارها و بسترهای سرمایه‌گذاری برای عامه مردم است گفت: برای بسیاری از سپرده‌های مازاد مردم، مسیری برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد، از این‌رو بیشتر مردم به سمت سرمایه‌گذاری در بانک‌ها رو می‌آورند؛ شاید به‌دلیل ناکارآیی فعلی بازار پول، این سپرده‌گذاری‌ها نتوانسته نقش مهمی در اقتصاد ایفا کند و اتفاق‌ها و بحران‌هایی که در حوزه موسسه‌های مالی اعتباری غیرمجاز به‌وجود آمده ناشی از این فرهنگ است که مهم‌ترین و شاید تنها بستر موجود برای سرمایه‌گذاری مردم همین موسسه‌ها و بانک‌های اعتباری است.

dr ghodrati

قدرتی تصریح کرد: در کشورهای پیشرفته بازار سرمایه نقش بسیار زیادی در جذب و هدایت این سپرده‌ها به سمت فعالیت‌های اقتصادی مولد و زودبازده ایفا می‌کند به‌طوری که بیشترین تامین مالی این شرکت‌های زودبازده از مسیر بازار سرمایه انجام شده است.

وی ادامه داد: باید ابزارهای بازار سرمایه تقویت شود تا بخش قابل‌توجهی از سپرده‌های مردم به جای اینکه در فعالیت‌های غیرمولد مانند خرید و فروش ارز، طلا و سکه یا در بازارهای سفته‌بازی ملک قرار بگیرد  به سمت بازار سرمایه حرکت کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس ازجمله همین ابزارهاست. به نظر می‌رسد این صندوق‌ها فرصت‌های زیادی برای جذب سرمایه‌های مردم دارد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری سبحان ادامه داد: این موضوع علاوه بر سودی که برای مردم ایجاد می‌کند باعث می‌شود بحران‌های ارز یا بحران‌هایی که در چند سال‌گذشته به‌وجود آمده را شاهد نباشیم و بتوانیم تورم را کنترل کنیم.

وی با بیان اینکه، به نظر می‌رسد شاید تنها بازاری که افزایش نرخ‌ها در آن هیچ آسیبی به اقتصاد و مردم نمی‌زند همین بازار سرمایه است، تصریح کرد: به‌طور نمونه در بازار ارز، افزایش نرخ ارز به‌طور قطع به عده‌ای از افراد و اقتصاد کشور آسیب وارد می‌کند یا در بازار طلا هم همین‌طور است اما تنها بازاری که افزایش نرخ‌ها به آن هیچ‌گونه آسیبی نمی‌زند و حتی مفید است، بازار سرمایه است. زیرا هرچه افزایش نرخ‌ها در بازار سرمایه منجر به جذب سپرده‌های بیشتری شود، افزایش تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه افزایش می یابد.

سایه روشن افزایش نرخ ارز بر بازار سهام

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نوسان‌های کوتاه‌مدت و زیاد نرخ ارز، یکی از نشانه‌های افزایش ریسک بازار است. این موضوع به ترس سهامداران منجر شده و به ضرر بازار خواهد بود و به نوعی تاثیر منفی دارد اما نرخ ارز در بلندمدت تاثیر زیادی بر بازار سرمایه داشته و این تاثیر همیشه مثبت بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد با توجه به مولفه‌های اقتصادی و نرخ تورم در کشور و سایر مسائل اقتصادی، سال آینده هم شاهد افزایش نرخ ارز به شکل منطقی باشیم که تاثیر مثبتی بر بورس کشور خواهد داشت. باید اجازه دهیم نرخ ارز شفاف‌شده و در یک بازار رقابتی همه فعالان اقتصادی بتوانند نرخ ارز واقعی را تعیین کنند. در صورتی‌که این اتفاق بیفتد به‌طور قطع، موضوع تک‌نرخی شدن ارز را خواهیم دید و این روند منطقی رشد نرخ ارز، در نهایت به سود اقتصاد خواهد بود.