کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سال ۹۵ ، قله رشد اقتصادی ایران در دهه ۹۰

28 مارس 2016
کد خبر : 9715



مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه (عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران) ، پیش بینی کرد که سال آینده، رشد اقتصادی ایران به قله خود در دهه ۹۰ برسد و بازار سرمایه نیز به خوبی از این رشد منتفع شود.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، مهدی طحانی گفت: با رشد اقتصادی ۵ درصدی که برای سال ۹۵ پیش بینی شده است، انتظار داریم که این سال ، قله رشد اقتصادی ایران در دهه ۹۰ باشد؛  یعنی در این سال به عنوان سال میانه دهه ۹۰ شکوفاترین دوره اقتصادی را شاهد باشیم و نقطه عطفی در تاریخ اقتصاد کشورمان ثبت شود.

وی همچنین با تشریح وضعیت بازار در روزهای پایانی سال جاری گفت: ما تا عید چند اتفاق را شاهد خواهیم بود؛  به هر حال پایان سال مالی کارگزاری ها را خواهیم داشت و تا ۲۰ اسفند کارگزاری ها می خواهند اعتبارات خود را صفر کنند  تا  بتوانند ترازهای خود را ببندند و صورت های مالی خود را تنظیم کنند . لذا انتظار داریم یک فشار فروشی از این بابت در بازار  داشته باشیم.

 طحانی ادامه داد: از طرف دیگر توقف برخی نمادها را داریم  که  بخشی از  نقدینگی بازار را قفل کرده  و باعث شده است فشار فروش و  تامین وجه نقد روی بخش دیگری از بازار بیفتد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه با بیان اینکه در دهه آخر اسفند هر سرمایه گذاری سهم می خرد، در واقع به استقبال سال ۹۵ می رود، گفت: پیش بینی ها این است که  سال ۹۵ سال خوبی برای اقتصاد کشور خواهد بود،  بنابراین از دهه سوم اسفند جاری بازار می تواند حرکت مجدد خود را آغاز کند که این رشد در فروردین هم ادامه خواهد یافت.

طحانی سپس صنعت بانکداری را به عنوان صنعتی که می تواند برای عموم سرمایه گذاران مخصوصا افراد ریسک گریز مطلوب باشد  پیشنهاد  داد؛ چرا که هنوز رشد چندانی نکرده اند و نسبت به صنایع دیگر از نسبت معقول P/E  برخوردارند.

وی درخصوص گروه های ساختمانی هم که در روزهای اخیر با اقبال بازار مواجه شدند، گفت:  متاسفانه ساختمانی ها  بیشتر دستخوش سفته بازی در بازار شدند،  چون این گروه ها سود خاصی نداشته اند؛  یعنی  EPS و  P/E   چندان نقدشونده ای ندارند  و  ارزش جایگزینی خاصی هم ندارند.

طحانی این نکته را هم افزود که گروه های ساختمانی  اکثرا چندان ساختمانی نیستند؛  یعنی یکی نیروگاه دارد، یکی بانک دارد و ترکیب دارایی های آنها الزاما به ساختمان و ساخت و ساز مربوط نمی شود .  بلکه فقط بخشی از دارایی های آنها در صنعت ساختمان است و  بخش دیگر که شاید بخش عمده ای هم باشد، در سایر صنایع متمرکز است.

وی با اشاره به اینکه رویکرد چندان بنیادی در رشد گروه  های ساختمانی نمی بینیم ، افزود:  با این حال از اوج قیمتی سال ۹۲ این گروه با سقوط بزرگی مواجه شده اند و  طبیعتا با حرکتی که بازار شروع کرده، اینها هم دارند به سمت قیمت هایی می روند که به قیمت های سال ۹۱ و قبل از ریزش برسند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه همچنین به گروه پالایشی ها اشاره کرد و گفت: در این گروه ، بیشتر احتمالات و حدسیات دارد کار می کند . یکی احتمال تک نرخی شدن نرخ ارز  در قیمت های بالای ۳۰۰۰ تومان و دیگری احتمال افزایش قیمت نفت؛ در واقع این دو احتمال به عنوان دلایل اصلی رشد پالایشی ها هست.

طحانی اظهار داشت: احتمالات فرعی هم وجود دارد؛ مثل شایعاتی درخصوص احتمال افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی و از محل مطالبات آورده که اینها هم در واقع جزو اخبار حاشیه ای صنایع پالایشگاهی محسوب می شود.

به گفته طحانی، در مورد قیمت نفت نیز اگرچه افق چندان روشنی متصور نیست، ولی نقطه امیدواری این است که حداقل امروز دیگر می توان گفت قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار نخواهد رسید و به نظر می رسد که این رقم در سال ۲۰۱۶   در محدوده   ۳۰ تا ۴۰ دلار حرکت کند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه در بخش دیگری از گفتگو با سنا، به آثار احتمالی انتخابات اخیر بر بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: در مجلس آینده ترکیبی از حزب ها و گروه های مختلف سیاسی  به صورت متوازن حضور دارند و احتمال می دهیم که به دنبال همدلی گروه ها و جناح ها  و به دور از سیاسی کاری در مجلس، آثار مثبت اقتصادی را داشته باشیم.

 طحانی خاطرنشان کرد: انتخابات از آن جهت مهم است که قوه مقننه در کنار یک قوه مجریه هماهنگ می تواند امر سیاستگزاری و وضع قوانین و مقررات و اجرا  را در زمان کوتاه تری انجام دهد و کمتر به سمت تنش های سیاسی بغلتد، بنابراین رویکرد مجلس دهم می تواند این نوید را به ما دهد که در سیاست های اقتصادی دولت، تسریع بیشتری را داشته باشیم.

وی افزود: رویکردی که از این پس جمهوری اسلامی دارد دنیال می کند این است که بتوانیم قوی ترین کشور اسلامی حداقل در منطقه خاورمیانه را از نظر اقتصادی داشته باشیم که با وجود توافق هسته ای اخیر و تشکیل  مجلس قوی،  سریع تر می توانیم این رویکرد را به نتیجه برسانیم.