کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


زمانی مناسب برای ایجاد هماهنگی

18 آگوست 2018
کد خبر : 977698



دکترسعید اسلامی‌بیدگلی (دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): عدم‌هماهنگی بازار پول و بازارسرمایه یکی از مشکلات همیشگی بازارهای مالی ایران و یکی از دلایل عدم توسعه بازار سرمایه به شمار می‌آید. واقعیت این است که بانک‌پایگی اقتصاد ایران موجب شده که ساختارهای تصمیم‌گیری و سیاست‌گذاری در اقتصاد به‌شدت در جهت توسعه شبکه پولی و حتی گاها ًبه‌ زیان بازارسرمایه باشد.

اکنون که دولت به‌دلیل شکست برخی از سیاست‌های بانک‌مرکزی و تنش در اقتصاد ایران دست به تغییر مدیریت نهاد ارشد بازار پول کشور زده، زمان بسیار مناسبی است که سازوکارها و فرآیندهای لازم برای ایجاد این هماهنگی طراحی شود. لزوم وجود چنین ساختاری زمانی بیشتر درک خواهد شد که متوجه باشیم چالش‌های پیش روی اقتصاد ایران (به‌خصوص عدم‌شفافیت و فساد) جز با توسعه بازارسرمایه و ارتقای نقش آن در اقتصاد ایران حل‌وفصل نخواهد شد. درست به همین دلیل است که این روزها برای اولین‌بار در تاریخ سیاست‌گذاری اقتصادی جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری و سران سه قوه روی توسعه بورس تأکید می‌کنند.

برای ایجاد چنین هم‌راستایی و هماهنگی در اقتصاد ایران، نیاز داریم که نمایندگان هر دو بازار در ساختار تصمیم‌گیری بازار دیگر حضور داشته باشد. اکنون رئیس‌کل بانک مرکزی در شورای عالی بورس حاضر است، اما هیچ نماینده‌ای از بازارسرمایه در شورای پول و اعتبار حضور ندارد، البته که وجود اقتصاددانان با دانش و مستقل در نظر در نظام تصمیم‌گیری کلان خود می‌تواند ابزاری مهم در جهت توسعه متوازن بازارهای مالی باشد. همچنین کارگروهی از متخصصین و فعالان بازارهای مالی می‌تواند با ارائه گزارش سیاست‌ها، رویه‌های اجرایی در شبکه پولی نیز نظارت هم انجام دهد. چنین کارگروهی باید با هماهنگی رئیس‌کل بانک مرکزی تشکیل شود و این کارگروه باید جلسات مرتب با حضور رییس بانک مرکزی و رییس سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار کند. به نظر می‌آید در صورت تحقق این موارد، زمینه‌هایی برای حرکت به سمت بازارهای مالی توسعه‌یافته، ایجاد شود.

 

  • منتشر شده در هفته‌نامه بورس شماره ۲۶۴