کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


روند متلاطم بازار بورس

28 ژانویه 2019
کد خبر : 979125



معاملات بورس تهران در روز گذشته در شرایطی آغاز شد که عقبگرد شاخص کل در روز گذشته حکایت از ضعف نمادهای شاخص‌ساز برای فتح قیمت‌های بالاتر در روز جاری داشت. همین امر نیز باعث شد تا دیروز به رغم رشد شاخص در دقایق ابتدایی شروع به کار بازار، شاهد افت نسبتا سنگین نماگر اصلی بازار در روز جاری باشیم. بدون شک مهمترین گروهی که ذیروز توجه بازار را به خود جلب کرد، گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری بود که به دلیل معاملات قابل توجه نمادهایی همچون «وبصادر»، «وتجارت» و «وبملت» توانست همانند روزهای گذشته سهم عمده‌ای در ارزش معاملات بورس را به خود اختصاص دهند. با این حال معاملات خوب و سبز رنگ نمادهای بانکی حریفی در مقابل ریزش شاخص بورس نشد و در نهایت دماسنج اصلی بازار سهام تحت تاثیر وزن سنگین نمادهای دلاری ریزشی هزار و ۶۸۰ واحدی را تجربه کرد.

افت شاخص که به دلیل هیجانات منفی حاکم بر بازار روی داد موجب شد تا تمامی نمادهایی که در روزهای گذشته گزارش‌های ۹ ماهه و ماهانه خوبی داده بودند، نیز قربانی جو منفی بر نماگر اصلی بازار شوند و نتوانند در معاملات خود حرکتی رو به جلو را از خود به نمایش بگذارند. با این حال می‌توان گفت که اغلب نمادهای سیمانی و غذایی امروز روی بهتری از خود به نمایش گذاشتند و توانستند بر خلاف جهت معاملات بازار سود خوبی را نصیب سهامداران خود کنند. همین امر سبب شد تا همزمان با کاهش شاخص کل شاهد رشد ۳۰ واحدی شاخص هموزن در روز جاری باشیم.

بازار سهام کشور دیروز را در حالی به پایان برد که جو منفی حاکم بر بیشتر نمادهای گروه فلزات اساسی و پتروپالایشی توانست صعود ضعیف شاخص را در نهایت به ریزشی سنگین تبدیل کند. در این روز افت دماسنج بازار سرمایه هزار و ۶۸۰ واحدی شد و این شاخص با از دست دادن کانال ۱۶۱ هزار واحد، به سطح ۱۶۰ هزار و ۷۹۷ واحد تنزل یافت. همین امر نیز باعث شد تا هیجان فروش در نمادهای شاخص ساز، علاقه معامله‌گران را به سمت نمادهای کوچک بازار سوق دهد.

در دومین روز از معاملات هفته جاری، شاخص بورس تهران در مسیر آغاز شده در روز قبل قدم برداشت و با افتی هزار و ۶۷۹ واحدی به کار خود پایان داد. حرکت شاخص که در نهایت آن را به سطح ۱۶۰ هزار و ۷۹۷ واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه افت قیمت در نمادهای دلاری، اتفاق افتاد. می‌توان نکته معاملات دیروز بورس را رشد ناچیز ۳۰ واحدی شاخص هموزن دانست که حکایت از امیدواری بیشتر بازار به نمادهای کوچکتر دارد. گفتنی است، حجم معاملات روزگذشته بورس تهران سه میلیارد و ۲۰۸ میلیون سهم و ارزش معاملات آن ۷۱۴ میلیارد تومان بوده است.

منبع: اقتصاد آنلاین