کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


رفتارشناسی بازار سرمایه با تمرکز بر تحلیل تکنیکال

24 آگوست 2016
کد خبر : 971757



به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، عصر سه شنبه نشستی با حضور کامیار فراهانی فرد، فعال بازار سرمایه و دکتر بهروز خدارحمی، دبیر کل نهاد های سرمایه گذاری ایران، با موضوع “رفتارشناسی بازار سرمایه با تمرکز بر تحلیل تکنیکال” در شرکت کارگزاری بانک کشاورزی برگزار شد.

هدف اصلی از فعالیت در بازار سرمایه کسب سود است و این امر به تحلیل های دقیق نیاز دارد. مهمترین فاکتور مطالعه رفتار در بازار سرمایه و ارائه تحلیل، بررسی شرایط عرضه و تقاضا است و چون این چرخه در حوزه علوم انسانی قرار دارد به موضوعی پیچیده تبدیل شده و مطالعه آن نیازمند ابزار های تحلیل کارآمد است. عموما چهار نوع تحلیل اصلی در بازار سرمایه به کار می رود که شامل تحلیل بنیادی، تکنیکال، مالی و تحلیل اطلاعات است. از آنجا که در چند سال اخیر استفاده از تحلیل تکنیکال رایج شده، آسیب شناسی آن ضروری به نظر می رسد. بر همین اساس طی نشستی در شرکت سرمایه گذاری بانک کشاورزی آسیب شناسی تحلیل تکنیکال مورد بررسی قرار گرفت.

بهروز خدارحمی در ابتدای این نشست به نقد تحلیل تکنیکال پرداخت و عنوان کرد: تحلیل تکنیکال به عنوان یک متدولوژی، از تحلیل تاریخچه قیمت های بازار سرمایه برای پیش بینی قیمت های آتی بهره می برد.

وی ادامه داد: این ابزار تحلیلی از سه پیش فرض تشکیل شده است. ۱- قیمت همه چیز را در خود دارد، ۲- بازار از یک روند ثابت پیروی می کند و ۳- در تحلیل تکنیکال به ثبات رفتار فعالین بازار سرمایه و قابل پیش بینی بودن آن تاکید شده است.

دبیر کل نهاد های مالی و سرمایه گذاری با بیان اینکه تحلیل تکنیکال در مقابل تحلیل بنیادی قرار دارد اظهار کرد: باید به تفاوت های این دو ابزار تحلیلی توجه داشت. تحلیل تکنیکال یک ابزار تحلیلی مستقل است و نباید آن را به عنوان زیر شاخه های تحلیل کمی به حساب آورد.

وی یکی از آفت های تحلیل تکنیکال را دور شدن بازار سرمایه از فرآیند سرمایه گذاری های طولانی مدت دانست و در نقد این ابزار تحلیلی بیان داشت: علی رغم آنکه در اصول اولیه تحلیل تکنیکال، به کارآیی آن در شرایط خاصی از بازار سرمایه اشاره شده، اما از این ابزار تحلیلی در همه شرایط استفاده می شود.

وی افزود: در ایران ۲۲ روز کاری وجود دارد و همچنین زمان فعالیت روزانه بازار سرمایه ۴ ساعت است، در حالی که این ابزار متناسب با ۲۵ روز کاری و بر اساس تقویم میلادی و همچنین فعالیت روزانه بازار های سرمایه بیش از ۴ ساعت طراحی شده است.

دبیرکل نهاد های مالی و سرمایه گذاری با اشاره به فن پیش بینی بیان داشت: در پیش بینی، ده ها حالت بیان می شود و این امکان وجود دارد که یکی از این حالت ها درست باشد. تحلیل تکنیکال نیز از همین قاعده پیروی می کند، ده ها حالت متصور می شود که ممکن است یکی از آنها درست باشد.

بهروز خدارحمی افزود: همچنین بعضا نمودارهای تحلیلی این ابزار، برای مطالعه بازار ارز و طلا طراحی شده و به هیچ عنوان برای تحلیل بازار سرمایه قابل استفاده نیست و منابع آموزشی آن به هنگام نشده است.

وی با بیان اینکه افراد، تحلیل تکنیکال را معادل مدیریت بازار سرمایه می دانند، گفت: این یک تفکر رایج و اشتباه است. این فرآیند عامل بر هم زدن نظم بازار سرمایه است و همچنین به سرمایه گذاری های کوتاه مدت منجر خواهد شد.

دبیر کل نهاد های مالی و سرمایه گذاری یکی دیگر از اشکلات وارد شده به تحلیل تکنیکال را ذهنی بودن آن دانست و گفت: نمودارها بر اساس تصورات ذهنی افراد و منطق فردی تحلیل می شوند و از یک روند طراحی شده پیروی نمی کنند.

در ادامه این نشست کامیار فراهانی فعال بازار سرمایه، به بیان دیدگاه های خود پرداخت. وی ضمن قبول نقد های بیان شده عنوان کرد: برخی از نقد های عنوان شده درست است اما تحلیل تکنیکال عامل برهم زدن نظم بازار سرمایه نیست.

این فعال بازار سرمایه ادامه داد: دلیل فاصله گرفتن بازار سرمایه از سرمایه گذاری های طولانی مدت، تحلیل تکنیکال نیست. از سال ۸۴ تا کنون بازار سرمایه بیست برابر رشد کرده است، چارتیست ها و افراد عادی هم بیست برابر رشد کرده اند اما شرکت های بزرگ سرمایه گذاری متناسب با این افزایش ظرفیت بازار سرمایه رشد نکرده اند، خارج شدن نقدینگی شرکت های بزرگ از بازار سرمایه عامل بر هم زدن نظم بازار است.

وی افزود: در گذشته فعالیت شرکت های بزرگ سرمایه گذاری بازدهی بازار سرمایه را متعادل می کرد و انتظار سرمایه گذاران رشدی معادل ۲۵ درصد بود در حالی که امروز انتظار بازدهی به ۵۰ درصد رسیده و ریسک پذیری نیز متناسب با آن افزایش پیداکرده و این عامل اصلی دور شدن بازار سرمایه از سرمایه گذاری های طولانی مدت است.

این فعال بازار سرمایه ضمن بیان این نکته که منابع تحلیل بنیادی نیز مانند تحلیل تکنیکال بروز نشده و داده های مورد نیاز برای تحلیل بنیادی نیز در دسترس نیست، خاطر نشان کرد: در صورتی که تحلیل تکنیکال فاقد کارآیی بود توسعه پیدا نمی کرد.

وی در پایان بیان کرد: تحلیل بنیادی، تحلیل تکنیکال یا هر تحلیل دیگری صرفا یک ابزار است. این ابزارها برای شناسایی سود طراحی شده اند و هر یک از این ابزار ها که بتواند به افزایش بازدهی منجر شود باید مورد استفاده قرار بگیرد. تفاوتی در ابزار های تحلیلی نیست، به بیان دیگر در واقع تحلیل بنیادی نیز مشمول نقد هایی است که متوجه تحلیل تکنیکال است.