کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


رشد صنایع پربازده بازار به پشتوانه دلایل بنیادی

20 ژوئن 2017
کد خبر : 973568



سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران: در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه، برخی صنایع از ابتدای سال تا امروز بازدهی بالای ۴۰ درصد را به‌ثبت رساندند. معمولاً در صنایع کوچک جریان‌های سرمایه، اثرگذاری بیشتری دارد، اما در چند صنعت خاصی که از ابتدای سال بازدهی بالا داشتند، فقط جریان سرمایه مهم نبوده است.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌نقل از سنا، سال مالی گروه صنایع قند و شکر پایان شهریور است و با توجه به اینکه برداشت محصول در نیمه دوم سال گذشته خوب بود و از طرفی قیمت جهانی شکر خام نیز کاهش یافت این صنعت از هر دو عامل فوق تاثیر مثبت گرفت و به پشتوانه دلایل بنیادی رشد کرد.

سعید اسلامی بیدگلی، دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ضمن بیان مطلب فوق، در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه با اشاره به اینکه برخی صنایع از ابتدای سال تا امروز بازدهی های بالای ۴۰ درصد را به ثبت رساندند، گفت: معمولا در صنایع کوچک جریان‌های سرمایه اثرگذاری بیشتری دارد، اما در چند صنعت خاصی که از ابتدای سال بازدهی بالا داشتند، فقط جریان سرمایه مهم نبوده است.

وی با اشاره به گروه قند و شکر و بازدهی بالای این گروه گفت: این گروه به پشتوانه دلایل بنیادی رشد کرد. سال مالی اکثر شرکت های این گروه پایان شهریور است و با توجه به اینکه برداشت محصول در نیمه دوم سال گذشته خوب بود و از طرفی قیمت جهانی شکر خام نیز کاهش یافت این صنعت از هر دو عامل فوق تاثیر مثبت گرفت.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به مهمترین ریسک این گروه با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی و افزایش حجم برداشت محصول که باعث کم شدن هزینه های تولید می شود، اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش قیمت شکر خام در بازارهای جهانی این گروه با ریسک کم شدن یارانه های دولتی مواجه است که البته این موضوع نیز در حد حرف است و هنوز تصمیمی درباره آن گرفته نشده است.

وی تاکید کرد: در گروه قند و شکر افزایش حجم مواد اولیه در داخل و کاهش قیمت جهانی مواد اولیه در کنار هم باعث شد تا بهای تمام شده در این صنعت کاهش و حاشیه سود افزایش یابد.

وی در ادامه به گروه رایانه اشاره کرد و افزود: در این گروه عمده رشد شاخص صنعت به دلیل عملکرد بسیار خوب دو شرکت بود. در گروه رایانه با توجه به افزایش حجم تراکنش ها درآمد شرکت ها رشد چشمگیری را تجربه کرده اما مهمترین ریسک این گروه دریافت مطالبات شرکت ها از شبکه بانکی است و اینکه اگر شبکه بانکی با مشکلی مواجه شود نرخ ها دچار تغییر می شوند.

وی به گروه محصولات کاغذی اشاره کرد و درباره بازدهی بالای این گروه توضیح داد: این گروه نیز متاثر از اتفاق های بنیادی شاهد رشد قیمت سهام بوده است.

وی با اشاره به خبر مثبت مطرح شده در گروه محصولات کاغذی تاکید کرد: هرچند این خبر هنوز اجرایی نشده اما بازار این خبر مثبت را هضم کرده است.

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه گذاری درباره خبر مثبت تاثیر گذار بر صنعت محصولات کاغذی گفت: خبری که در این گروه مطرح شده این است که یک مجموعه در حال خرید شرکت های این گروه است. هرچند این خبر هنوز اجرایی نشده اما بازار خبر را قبل از وقوع هضم کرده و البته رشد بخشی از سهام نیز به دلیل جمع آوری سهم از بازار است.