کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


رشد شاخص ها ادامه دار است/رشد قیمت ها همیشه حباب نیست

نشست مشترک کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران روزگذشته با شرکت سرمایه گذاری پارس آریان در حالی برگزار شد که مدیر عامل این شرکت به ارایه دیدگاه خود درباره روند افزایشی شاخص ها، وضعیت سهام شرکتهاووضعیت پرتفوی پارس اریان پرداخت.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری پارس آریان همچنین این شرکت را بزرگترین هلدینگ مالی کشور دانست و گفت: در۵ گروه اصلی فعالیت خودمان را شکل دادیم که اولین گروه حوزه مالی و رأس آن تأسیس بانک پاسارگاد بوده است.

علی اکبر امین تفرشی همچنین به ۳ نیروگاه بزرگ برق خریداری شده ، هلدینگ ساختمان ،هلدینگ معدنی ودر راس آن تشکیل هلدینگ صنعتی معدنی خاورمیانه (میدکو)در پرتفوی این شرکت اشاره کرد و گفت: با تشکیل این هلدینگ بزرگ معدنی ظرف ۵ سال آینده استان کرمان متحول خواهد شد.

وی در ادامه چشم‌انداز گروه بانکی در بازار را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ریسک و بازده ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند ریسک بالا رود بازده هم بالا می‌رود.

فعال بازار سرمایه بیان کرد:بازار سرمایه کشور در اثر تحریم‌ها لطمه خورد و در مقاطعی از زمان بحث بالا رفتن نرخ ارز باعث شد بخشی از صنایعی که در این بازار هستند از این فشار تحریمی خودشان را رها کنند و با تولید کالاهای خودشان و رقابت با کالاهای خارجی دریچه‌های جدید برایشان پیدا شد.

امین تفرشی افزود :طبیعی است که سهام بانک ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری زمانی می‌توانند رشد کنند که یک ثبات نسبی وجود داشته باشد و ریسک کمتری وجود داشته باشد و سهام بانک هااز کم ریسک‌ترین سهام‌هاست و جزو گروه‌های مطلوب بازار است .

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان تغییرات قوانین، تغییرات و تصمیمات ارزی و مسائلی مثل اختلاس در صنعت بانکی را از جمله عوامل دیگر تأثیرگذار بر این صنعت عنوان کرد و گفت: بدیهی است هر چقدر به طرف بازار کم‌ریسک‌ترو آرامش در فضای اقتصادی و سیاسی رویم و با ظهور دولت جدید این شرایط اطمینان و کم‌ریسک بازار سرمایه بیشتر خواهد شد. قطعاً اولین گروه سهام و صنایعی که رشد پیدا خواهد کرد همان صنایعی هستند که به کمترین حد تاریخی قیمت خودشان رسید و زیر ارزش ذاتی است و صنعت بانکداری حتماً مثبت خواهد شد.

وی همچنین درباره رشد شاخص‌های بورس طی سال جاری گفت: پیش‌بینی در بازار ایران دشوار است چون باید ببینیم سیاست گذاری مثل ۸ سال گذشته سینوسی خواهد بود و یا از یک تعادل منطقی برخوردار خواهد شد، در آن صورت راحت تر ارزیابی می‌شود، ولی از زاویه دیگر. اگر بخواهیم فقط از زاویه محاسبات ریاضی به آن فکر کنیم و چون هنوز ۵۰ به ۱۰۰ نرسیده پس جای رشد قیمت خواهد داشت و شاید این رشد قیمت حباب هم نباشد.

عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: امروز یکی از روش‌های قابل توجه است که کارشناس‌ها حتماً به ارزش جایگزینی توجه می‌کنند. به نظر می‌رسد هنوز این روند رو به رشد باشد و لی اصلاح قیمت و استراحت قیمت و اصلاح بازار مشخصه‌های واصلی بازار خواهد بود.

در ادامه این نشست بهروز خدارحمی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران نیزضمن بیان دیدگاه ونقطه نظرات خود لوح گواهی عضویت را به مدیر عامل این شرکت تقدیم کرد.