کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


دومین جلسه کارگروه تخصصی مالیاتی بازار سرمایه برگزار شد

18 دسامبر 2017
کد خبر : 975355



دومین جلسه کارگروه تخصصی مالیاتی بازار سرمایه در روز چهارشنبه مورخ ۱۲ آذرماه ۱۳۹۶ در محل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و با حضور نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران برگزار شد.

رمضانعلی سلمانی‌نژاد، قائم‌مقام دبیرکل کانون با اعلام این خبر به روابط عمومی کانون گفت: این جلسه پس از استعلام مشکلات مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری و براساس مواردی که توسط این صندوق‌ها به کانون اعلام شده بود، با دستور کار بررسی مشکلات مالیاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری فعال در بازار سرمایه تشکیل شد.

دکتر سلمانی نژاد

 

مواردی که در طول جلسه کارگروه مورد بحث و تبادل‌نظر قرار گرفت، پیرامون موضوعاتی بودند که از یک حکم واحد قانون، برداشت‌های متفاوتی توسط ممیزهای مختلف مالیاتی صورت می‌گیرد که در برخی موارد نیز با یکدیگر متناقض هستند. لذا ضرورت ایجاب می‌کند که نمایندگان سازمان امور مالیاتی و فعالان بازار سرمایه با بررسی موضوعات مذکور و حصول دیدگاه یکسان براساس قوانین و مقررات جاری، به رفع تناقض‌ها و در نتیجه کاهش چالش‌های پیش روی نهادهای مالی کمک کنند. بر این اساس، مباحث مطروحه در دومین جلسه کارگروه عبارت بودند از:

۱- مالیات متعلقه بر سود و زیان حاصل از سهام خریداری شده و فروش‌نرفته صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۲- مالیات درآمد تحقق‌نیافته در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

۳- مالیات درآمد حاصل از برگشت کارمزد معاملات در صندوق‌های سرمایه‌گذاری

وی افزود: اعضای کارگروه پس از بررسی مفاد قانون و جمع‌بندی نهایی مقرر نمودند که در مورد دو موضوع اول، مراتب از طریق کانون به سازمان امور مالیاتی منعکس و نظر آن سازمان، ضمن اعلام نظر تخصصی کارگروه استعلام شود تا وحدت رویه ایجاد گردد. در مورد موضوع سوم نیز مقرر شد مکاتباتی با سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود تا در صورت امکان با اصلاح دستورالعمل مربوطه مشکل صندوق‌های سرمایه‌گذاری مرتفع گردد.

سلمانی‌نژاد در پایان خاطرنشان نمود: کارگروه مالیاتی جایگاه تخصصی و مشورتی دارد و نظرات خود را پس از اجماع نظر کلیه اعضا به سازمان‌های متولی امر از طریق کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اعلام می‌کند و تا حصول نتیجه مطلوب پیگیری‌های لازم را انجام خواهد داد.