کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


دغدغه‌ بحران در صندوق‌های بازنشستگی وجود ندارد

17 اکتبر 2016
کد خبر : 971950



به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا،علیرضا برادران مدیرعامل هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری (عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران)، امروز در آیین گرامی داشت سالگرد شانزدهمین عرضه سهام صندوق بازنشستگی کشوری در بورس اوراق بهادار تهران گفت: بین نسلی بودن صندوق‌های بازنشستگی و تفکر حاکم دنیای امروز در مدیریت دارایی ها باعث شده تا صندوق‌های بازنشستگی همواره نقش با اهمیتی در بازارهای مالی ایفا کنند.

مدیرعامل هلدینگ انرژی صندوق بازنشستگی کشوری اظهار داشت: سرمایه گذاری صندوق ها در اوراق بهادار و دارایی‌های مالی بدون محدودیت بوده و هیچ حد و حصری برای آنها وجود ندارد. ذات صندوق های بازنشستگی ورود به بازارهای اولیه و در عین حال حضور در بازار انواع اوراق بهادار و بازار بدهی است.

وی با بیان اینکه ایجاد تعادل برای مدیریت دارایی های صندوق ها بستگی به تنوع توسعه اوراق بدهی و سایر ابزارهای سرمایه گذاری دارد، عنوان کرد: نظام صندوق های بازنشستگی و بازار سرمایه همواره با هم در تعادل بوده و حجم بالایی از ارزش بازار هم اکنون در اختیار صندوق‌های بازنشستگی است.

به گفته برادران رتبه شفافیت صندوق بازنشستگی سال گذسته با افزایش ۱۰۰ پله ای توانست نمونه موفق از صندوق های پویا را به نمایش بگذارد و هم اکنون با برخورداری از ۷۵۰۰ سهامدار در مجموع ۵ درصد از صنعت پتروشیمی کشور را به خود اختصاص داده است.

برادران با اشاره به حرکت جمعیت کشور به سمت سالمندی عنوان کرد: این موضوع خبر خوبی به شمار می‌رود و باید زیر ساخت ها در این زمینه آماده باشند.

نرخ پشتیبانی در صندوق بازنشستگی بر اساس استانداردهای دنیا عموما ۷ به یک و یا ۵ به یک باید باشد اما اکنون در ایران این رقم یک به یک است. به عبارتی در مقابل هر یک شاغل هم اکنون یک نفر بازنشسته وجود دارد.

وی با بیان اینکه برای وضعیت صندوق های بازنشستگی جای نگرانی ندارد، گفت: صندوق بازنشستگی محلی برای پویایی است و مدیرتی این صندوق توانسته اند در راستای منافع سهامداردن و ذی نفعان خود که همانا مستمری بگیران و بازنشستگان کشور باشند، سود آوری خود را حفظ کند.

این مقام مسئول عنوان کرد: باید رشد سودآوری ها از جنبه های مختلف اتفاق بیافتد و در کنار کسوری که از محل درآمد شاغلان دریافت می شود، در عین حال از محل بهره وری سبد دارایی ها و ورود به سرمایه گذاری های پربازده در ازای خروج از سرمایه گذاری‌های پر بازده بتوان منافع مناسبی برای صندوق کسب کرد.

وی از ورود صندوق بازنشستگی به حوزه نیروگاهی خبر داد و گفت: نیروگاه ۸۴۰۰ مگاواتی تبریز و همچنین پروژه نیروگاهی اندیمشک در کنار تلاش برای به بهره برداری رسین مجتمع صبا فولاد خلیج فارس در سه ماهه پایانی امسال در مجموعه دارایی های متعلق به صندوق بازنشستگی قرار دارند. تبدیل گاز به پتروشیمی در کشور یک مزیت است و سرمایه گذاری ها باید جوابگوی جامعه بازنشستگی کشور باشد.

برادران در برابر پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه نرخ پشتیابی یک به یک در صندوق های بازنشستگی و در عین حال عدم ترکیب بهینه دارایی ها و ضعف نقدینگی با توجه به کاهش سود نقدی دریافتی از مجامع ؛ تا چه حد بحران صندوق ها در آینده ای نزدیک را رقم خواهد زد؟ پاسخ داد: صندوق های بازنشستگی در کنار آب و مسایل محیط زیستی از جمله دغدغه های دهه های آینده است، اما نباید با این موضوع بازنشستگان را نگران کرد.

در پسابرجام هم اکنون گشایش هایی رخ داده و مجموعه های “وصندوق” از جمله ملی نفت‌کش و یا پتروشیمی جم با دستاوردهای خوبی همراه شده اند.

گشایش های اصلی در زمانی رخ خواهد داد که بانک های بزرگ به صحنه وارد شوند و انتظار می رود وضعیت مناسب با توجه به لزوم حرکت به سمت اقتصاد درون زا حاکم شود.

حاکمیت صندوق های بازنشستگی در اختیار دولت و نظام کشور است و هم اکنون با برگشت اغلب مطالبات و ذخایر توانسته‌ایم وضعیت مطلوبی در سبد دارایی ها ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه هیچ نگرانی از بابت بازنشستگان کشور وجود ندارد گفت: باید با دقت بیشتری از متخصصان استفاده کرد و در عین حال با الگو برداری از نظام های مدیریتی موفق دنیا و تلفیق آن با آموزه‌های داخلی دغدغه های احتمالی را برطرف کرد.

رییس هیات مدیره شرکت پتروشیمی جم در برابر این پرسش فارس که چرا وضعیت سوداوری صندوق بازنشستگی با توجه به ترکیب متنوع دارایی ها اما تنها متکی به برخی دارایی ها از جمله سود آوری پتروشیمی جم است و اینکه هم اکنون تحولات بنیادی و سوداوری شرکت نورد و لوله اهواز و همچنین افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و برخی طرح های جدید پتروشیمی آبادان در چه وضعیتی است؟ پاسخ داد: هم اکنون اغلب دارایی های “وصندوق” از سودآوری برخوردار هستند و دستیابی به نرخ بازدهی ۲۰ درصدی از پرتفوی سرمایه گذاری ها شرایط مطلوبی را برای “وصندوق” فراهم کرده است.

در مجموعه دارایی های “وصندوق” هم اکنون سهام شرکت های مالکیتی و وکالتی وجود دارد از جمله سهام ملی نفتکش که در حساب های مالی تلفیقی صندوق بازنشستگی محاسبه نمی شود. این شرکت پارسال ۱٫۳ میلیارد دلار درآمد داشته اولین ناوگان نفتکش کشور است.

در عین حال دستیابی به سود ۷۰۰ میلیارد تومانی بر اساس حساب های مبتنی بر دوره های مالی میلادی در این شرکت و تراکنش های ارزی آن از دیگر مزیت های این شرکت شمرده می شود. کشتی های ملی نفتکش همگی از پوشش بیمه ای برخودارند و اتفاق های خوبی به زودی در این شرکت رخ خواهد داد.

وی ادامه داد: در خصوص پتروشیمی جم نیز این شرکت پارسال از سودآوری ۲۵۰ میلیارد تومانی در زیمنه فروش پلی پروپیلن برخوردار شد و همزمان با خریداری این سهم از سوی “وصندوق” بلافاصله سرمایه با سود برگشت.

به گفته برادران شرکت نورد و لوله اهواز نیز اگر چه در سال های گذشته با بحران های کارگری مواجه بوده اما در حال حاضر این شرکت برای سه سال آینده قراردادهای رزرو شده به حجم یک میلیون تن را در اختیار دارد. این شرکت هم اکنون با اصلاح ساختاری روبرو شده و مشکلات حاصل از واگذاری ها در گذشته برطرف شده است.

این مقام مسئول با اشاره به مالکیت ۱۲٫۶ درصدی سهام پتروشیمی ابادان از سوی “وصندوق” گفت: این شرکت با تولید پی وی سی در جایگاه نخست تولید این محصول قرار دارد و با تغییر تکنولوژی قدیمی در این شرکت و طرح های ارایه شده جدید در هیات مدیره همچنان از مزیت سودآوری برخوردار خواهد بود. این در حالی است که سوداروی پتروشمی ابادان بر روی EPSصندوق بازنشستگی چندان با اهمیت نیست.

وی از تحقق پیش بینی ها در عملکرد دوره ای “وصندوق” سخن گفت و عنوان کرد: هم اکنون در صندوق بازنشستگی ۶ هلدینگ طراحی شده که از این تعداد ۵ هلدینگ برای پایش اموال و دارایی های پرتفولیوی محقق شده است.

برادران در مورد اختلاف میان خط لوله خوراک گاز اتان پتروشیمی کاویان و پتروشیمی جم در منطقه پارس جنوبی گفت: صندوق بازنشستگی مالک خط لوله انتقال اتان است ولی توزیع اتان با دستور العمل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران است.

بر اساس مقررات موجود و تعاملی که با شرکت مذکور وجود دارد هم اکنون مشکل خاصی وجود نداشته و در عین حال انتظار می‌رود در آبان ماه نیز فازهای ۲۰ و ۲۱ پارس جنوبی به منظور حل مشکل اتان راه اندازی شوند.

صندوق بازنشستگی پارسال به مبلغ ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری به منظور جلوگیری از خام فروشی و بطور نقدی سرمایه گذاری شده است.