کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


دستورالعمل حاکمیت شرکتی، تعامل کانون نهادها با سازمان بورس

28 سپتامبر 2019
کد خبر : 9710206



مقرر بود اجرای دستورالعمل حاکمیت شرکتی ابلاغی از سوی سازمان بورس از پایان شهریورماه الزامی شود.

کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران نظرات نهادهای مالی و فعالان بازار را دریافت کرد و جلسه‌ای با حضور مدیران شرکت‌های عضو کانون و نمایندگان سازمان برگزار کرد.

سپس دبیرکل کانون  نامه‌ای به دکتر شاپورمحمدی رئیس سازمان بورس و اوراق‌بهادار نوشت و در آن به برخی ایرادات و ابهامات این دستورالعمل اشاره نمود که از آن جمله می‌توان موارد زیر را بر شمرد:

• بخشی از انتقادات به انتخاب عضو مستقل هیئت‌مدیره مربوط است. اهالی بازار معتقدند که شرایط عضو مستقل به‌گونه‌ای است که افراد واجد شرایط بسیار اندکی پیدا خواهند شد که البته همزمان شایستگی کسب کرسی‌های هیئت‌مدیره را هم داشته باشند.

• وثیقه‌گذاری سهام از سوی اعضای هیئت‌مدیره هم دارای ابهام و هم مورد اعتراض مدیران بازار است. مدیران نهادها معتقدند که چنین وثیقه سنگینی عملا راه را برای انتخاب افراد شایسته ناهموار می‌کند و تنها افراد متمول می‌توانند کاندیدای اصلی پست‌ها باشند. اگر هم سهامداران حقوقی اقدام به گذاشتن وثیقه کنند که عملا استقلال هیئت‌مدیره زیر سؤال خواهد بود.

• موضوع نحوه رأی‌گیری در مجمع و انتخاب عضو مستقل هیئت‌مدیره مسکوت مانده است. سؤالات زیادی پیرامون این موضوع وجود دارد و احتمالاً حل این موضوع از طریق اساس‌‎نامه نهادهای مالی هم با تعارضاتی با قانون تجارت و سایر قوانین همراه خواهد بود.

• کمیته‌های حاکمیت شرکتی و به ویژه کمیته انتصابات دارای ابهامات بسیاری است. باید برای دور باطل انتخاب «هیئت‌مدیره-کمیته انتصابات» (به‌خصوص بار اول) فکری شود.

• در این دستورالعمل برخی از وظایف ذاتی مجامع به هیئت‌مدیره‌ها واگذار شده است. این موضوع هم مغایر با نص صریح برخی از مواد قانونی است و هم در بسیاری از شرکت‌ها و نزد بسیاری از سهامداران پذیرفته‌شده نیست. البته که اعضای هیئت‌مدیره هم ممکن است حاضر به پذیرش چنین مسئولیت‌هایی نباشند.

• در جلسه اشاره شد که برخی از اصول مطروحه در این دستورالعمل با الزامات ابلاغی بانک مرکزی و بیمه مرکزی مغایرت دارد. آگاه هستید که بیمه مرکزی دستورالعمل جداگانه‌ای درباره حکمیت شرکتی در مؤسسات بیمه‌ای دارد. این موضوع برای شرکت‌های وابسته به بانک‌ها و بیمه‌ها که در بازار سرمایه هم لیست شده‌اند، مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. تعیین تکلیف این موارد باعث کاهش تعارضات خواهد شد.

• حل برخی از موارد طرح‌شده در جلسه منوط به تغییر اساس‌نامه برخی از نهادهای مالی شد. به نظر می‌رسد که بهتر است ابتدا اساس‌نامه‌ها اصلاح و ابلاغ شود و سپس این موارد اجرایی شود.

• شیوه ارزیابی و گزارش‌دهی برخی از مواد این دستورالعمل دارای ابهاماتی است که ممکن است به بندهایی مبهم در گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها تبدیل شود. حالت دیگر این است که به‌دلیل اشکالات و ابهامات مذکور، موضوع میزان رعایت اصول حاکمیت شرکتی به بندی استاندارد و بی‌خاصیت در گزارش‌های بازرسی و حسابرسی تبدیل شود.

در پایان نامه از ایشان خواسته شده بود که برای حل برخی ایرادات و ابهامات و همچنین تدوین آیین‌نامه‌ها، مقررات و دستورالعمل‌های مکمل، اجرای این دستورالعمل مدتی به تعویق بیفتد.

دیروز از سوی سازمان بورس اعلام شد که اجرای موارد و بندهایی از دستورالعمل تا اول دی‌ماه به تعویق افتاده است. موجب خرسندی‌ست که تعامل خوب “کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران” و “سازمان بورس” در جهت منافع کلی بازار سرمایه مفید واقع شده است.

حاکمیت شرکتی موضوع بسیار مهمی در اقتصاد ایران است و سازمان بورس و اوراق بهادار اقدامات بسیار خوبی در این راستا انجام داده است. امیدواریم با همکاری هم بتوانیم حکمرانی شرکت‌های سهامی عام و سازمان‌ها و نهادهای دولتی و حاکمیتی را بهبود ببخشیم.