کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


گزارش شرکت تولید چدن‌سازان (چدن)

13 سپتامبر 2017
کد خبر : 974365



شرکت تولیدی چدن‌سازان تولیدکننده انواع غلتک و کلیه قطعات سنگین صنعتی می‌باشد. شرکت تصمیم گرفته تنها هفت درصد از سهم خود را در این مقطع وارد بازار کند که با توجه به اندک بودن شناوری سهم می‌تواند توجه بسیاری از بازیگران سهم‌های کوچک را به خود جلب کند.

به‌گزارش واحد تحقیق و پژوهش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران: شرکت تولیدی چدن‌سازان در روز چهارشنبه در تاریخ ۱۳۹۶/۰۶/۱۵ برای عرضه ۱۰درصد از سهام خود در بورس تهران معرفی شد.

گروه صنعتی چدن‌سازان از سال ۶۱ تا به امروز یکی از برجسته‌ترین شرکت‌ها در زمینه تولید و طراحی غلتک‌های نورد گرم و تولید انواع قطعات فولادی از قبیل پاتیل‌های حمل ذوب و قالب‌های شمش‌ریزی و …بوده است.

این شرکت با تکیه بر تجربه و دانش فنی متخصصان و به‌کارگیری تکنولوژی روز دنیا توانسته نسبت به تولید انواع غلتک با گریدهای مختلف جهت برآوردن نیاز مشتریان داخلی و خارجی اقدام نماید.

انواع محصولات تولیدی این شرکت به همراه بهای تمام شده و مقدار فروش آن در سال ۱۳۹۴ در جدول زیر آورده شده است:

چدن1

غلتک مهمترین محصول چدن‌سازان به حساب می‌آید که ۹۶ درصد از درآمد این شرکت را شامل می‌شود.

نکته قابل توجه در شرکت این است که میزان مصرف غلتک مستقیما به تولید فولاد وابسته است.

از جمله مزایای این شرکت می‌توان به تأمین بالای ۹۰ درصد  نیاز داخلی اشاره کرد:

حدود ۸۳ درصد از غلتک صنایع ورق از شرکت تولید چدن‌سازان تأمین می‌گردد.

حدود ۹۲ درصد از غلتک تولید مقاطع سنگین فولادی از شرکت تولید چدن‌سازان تأمین می‌گردد.

حدود ۸۰ درصد از غلتک تولید مقاطع سبک فولادی از شرکت تولید چدن‌سازان تأمین می‌گردد.

حدود ۸۳ درصد از کل غلتک مورد نیاز صنایع کشور از شرکت تولید چدن‌سازان تأمین می‌گردد.

چدن2

این شرکت که تحت مالکیت ۱۰۰ درصدی چدن‌سازان می‌باشد با سرمایه اسمی ۳۷۵ میلیارد تومانی، میزان فروش ۱۱۱ میلیارد تومانی را در سال گذشته تحقق داده است که با توجه به حاشیه سود بسیار ناچیز چهار درصدی توانست به سود خالص ۴٫۳ میلیارد تومانی دست پیدا کند. حرکت‌های مؤثر این شرکت در کاهش هزینه‌های تمام‌شده‌اش می‌تواند تأثیرات شگرفی بر سودآوری خود و شرکت چدن‌سازان داشته باشد.

شرکت برای سال ۹۶ پیش‌بینی فروش ۷۸ میلیارد تومانی را در نظر گرفته است که این مبلغ از فروش ۸,۳۰۰ تن غلتک با متوسط نرخ ۴/۹ میلیون تومان بدست می‌آید.

چدن‌سازان در پنج‌ماهه ابتدایی ۹۶ توانسته است با فروش حدود ۲,۸۰۰ تن از محصولات خود به مبلغ فروش ۲۵ میلیارد تومانی دست پیدا کند.