کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


حذف EPS بستری برای رونق تحلیل از منابع مستقل

03 ژانویه 2018
کد خبر : 975493



قاسم محسنی، عضو شورای عالی بورس (عضو هیأت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): شرکت ها با ارائه اطلاعاتی جانبی و مدیریتی می توانند خلاء حذف EPS را پر کنند تا از این طریق صورت‌های مالی و درآمد هزینه‌های شرکت‌ها قابل پیش‌بینی شود. به گزارش روابط‌عمومی کانون نهادها به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه (سنا)، درباره حذف EPS از اطلاعات مالی شرکت‌ها گفت: به کمک تحلیل‌های مدیریتی بر اساس سناریوهای مختلف پیش‌بینی‌های متعدد از صورت مالی شرکت‌ها داده می‌شود که اقدام مفیدی برای بازار است.

وی در ادامه افزود: شرکت‌ها از این طریق می‌تواند به رونق تحلیل در بازار کمک کنند تا تحلیل و مشاوره افزایش پیدا کند در حالی‌که در زمان انتشار EPS سهامداران به تحلیل تحلیلگران توجه نمی ‌کردند.

این مقام آگاه در این‌باره توضیح داد: بخش قابل‌توجهی از سهامداران معتقدند بهترین گزینه برای ارائه پیش‌بینی سود، صاحبان شرکت‌ها هستند اما تجربه نشان داده که انحراف بین عملکرد واقعی با پیش‌بینی زیاد است.

ghasem mohseni 2

عضو شورای عالی بورس با اشاره به انحراف ۴۶۶ درصدی عملکرد واقعی شرکت‌ها با EPS اعلامی گفت: اتکا سهامداران به EPS اعلامی شرکت‌ها استفاده از تحلیل از منابع مستقل را کم می‌کرد بنابراین امید می‌رود که این سیاست بتواند فضای تحلیل در بازار سرمایه را افزایش دهد و تحلیلگران بیشتری را وارد بازار سرمایه کند.

محسنی بیان کرد: در صورتی‌که مدیریت شرکت‌ها اطلاعات کافی را در قالب گزارش “تفسیری مدیریت” در اختیار بازار قرار دهند، شرط لازم و کافی برای تحلیل در اختیار شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و سبدگردان‌ها قرار می‌گیرد و می‌توانند بر پایه عملکرد واقعی شرکت‌ها ارزش ذاتی سهم را کشف کنند.

سنا یادآور می‌شود، تغییر در دستورالعمل افشای اطلاعات با هدف رونق نقدشوندگی به بازار سرمایه ابلاغ شد. در این راستا اعلام و ارائه EPS از مجموعه اطلاعات شفاف‌سازی شرکت‌ها حذف شد.