کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بازدید از مجموعه شرکت‌های چادر ملو و شرکت فولاد ارفع

روزسه شنبه جمعی از مدیران وکارشناسان شرکتهای عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری از مجموعه شرکتهای چادر ملو وشرکت فولاد ارفع واقع در اردکان یزد بازدید کردد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران ،در این بازدید یک روزه که به همت کانون وشرکت سرمایه گذاری صنعت ومعدن وبه میزبانی شرکت چادر ملو انجام شد ، جمعی از مدیران وکارشناسان شرکتهای عضو کانون ،مدیر پذیرش وکارشناسان فرابورس،مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس واوراق بهاداروخبرنگاران رسانه های جمعی حضور داشتند.

بازدیدکنندگان از پروژه های در دست اقدام چادرملو دیدن کردندودر جریان بازدید سوالات خود راازمدیران بخشهای مختلف پاسخ می گرفتند.

طی این سفر یک روزه که بازدید از ساعت۱۰ تا ۱۴ و بعد از آن نیز از ۱۵:۳۰ تا ۱۷ ادامه داشت محمود مصری نژاد مدیرعامل مجتمع آهن و فولاد اردکان، احمد کیوان آرا مدیر عامل شرکت فولاد ارفع،اسدالله فرشاد مدیر عامل شرکت فولاد غدیر ایرانیان و همچنین محمود سیدی مدیر مالی و اقتصادی شرکت معدنی چادرملو که در کلیه شرکتهای این مجتمع سهامدار عمده است، حضور داشته و در تمام روند بازدید هر کدام از آنها به صور جدا گانه شرایط و فعالیت شرکتهای این مجتمع را برای بازدید کنندگان تشریح کردند.

پس از پایان ساعت بازدید از مجتمع فولاد ارفع که دارای واحد احیاء گندله است و در این بخش گندله با انجام برخی فرایند ها به جایی می رسد که در نهایت این گندله احیا‌ شده قابل استفاده در واحد تولید شمش این شرکت می شود، محمود مصری نژاد، سیدی مدیر مالی شرکت معدنی چادملو، اسد الله فرشاد و احمد کیوان آرا طی نشستی با خبرنگاران سایر بازدید کنندگان که عضو کانون نهاد‌های سرمایه‌گذاری ضمن تشریح شرایط و تولید واحد‌های این مجتمع به سوالات مختلفی پاسخ دادند.

*۶ طرح توسعه‌ای چادرملو

محمود سیدی در نشستی که در جریان بازدید از مجتمع فولاد اردکان برگزار شد با بیان اینکه این مجتمع گندله سازی از پاییز سال ۸۳ کار خود را شروع و در ۱۹ شهریور سال ۸۶ نخستین محصول گندله را در طول تست آزمایشی از این کارخانه به دست آمد اظهار داشت: در ۲۱ مرداد سال ۸۷با حضور وزیر صنعت وقت این کارخانه به بهره‌برداری رسید و از آن پس تولید خود را به صورت پیوسته انجام می‌دهد.در سال ۹۱ این کارخانه به ظرفیت اسمی مورد نظر خود رسید .

وی با بیان اینکه با شروع سال ۹۱ تولید کنستانتره به میزان لازم از معدن برای پوشش ظرفیت اسمی کارخانه تهیه و در شش ماه نخست سال ۹۱ بیش از ظرفیت اسمی نیز توانستیم گندله تولید کنیم، گفت: دو شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان و شرکت فولاد ارفع در جوار مجتمع گندله سازی اردکان وجود دارد و شرکت معدنی چادر ملو از سهامداران عمده این دو شرکت است و این دو شرکت آهن اسفنجی تولید کرده و فولاد ارفع این آهن اسفنجی را به شمش فولاد تبدیل می‌کند.

مدیر مالی شرکت معدنی چادرملو با بیان اینکه شرکت غدیر ایرانیان با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی در سال ۸۹ و فولاد ارفع نیز در سال ۹۰ بهره برداری رسید، خاطر نشان کرد: با تامین گندله مورد نیاز این دو شرکت می‌توانیم امیدوار باشیم از ظرفیت اسمی پیش‌بینی شده نیز که ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی است فراتر رود. هر دو این شرکت‌ها هر کدام ۸۰۰ هزار تن ظرفیت تولید دارند که فولاد ارفع در سال ۹۲ سال نخست بهره برداری بوده و امیدواریم تا پایان سال جاری به بیش از ظرفیت پیش‌بینی شده برسیم.

سیدی در مورد طرح‌های شرکت معدنی چادرملو بیان کرد: کارخانه فولادسازی با ظرفیت یک میلیون و ۳۵۰ هزار تن یکی از این طرح‌ها است که در حال حاضر ۷۵ درصد پیشرفت کرده و در سال ۹۳ علی رغم همه مشکلاتی که طی این چند سال وجود داشت به بهره برداری می‌رسد. این شرکت حدود ۷۳۰ میلیارد تومان برای شرکت هزینه ارزی داشته که تسهیلات ارزی آن تهیه و همچنین ۵۰ درصد ماشین الاتی که برای تولید نیاز بوده نصب شده است.

وی در موردطرح بعدی شرکت چادرملو گفت: طرح فولاد آهن اسفنجی با ظرفیت ۱٫۶ میلیون تن برای خوراک ورودی شرکت‌های زیرمجموعه از دیگر طرح‌های شرکت است که هزینه آن برای سال ۹۰ و ۹۱ حدود ۵۵۰ میلیارد تومان بوده که تا امروز در بخش ریالی ۴۰ میلیارد ریال و در بخش ارزی از ۶۸ میلیون یورو نزدیک به ۳۰ میلیون یورو را تامین کرده‌ایم. امیدواریم در سال ۹۳ که پیک مصرف هزینه طرح است زودتر موعود مقرر منابع ارزی و ریالی را تامین کنیم. این طرح تاکنون ۶ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تاپایان سال سرعت عملیات ساخت به جای می‌رسد که قابل قبول است و در نهایت در سال ۹۴ این طرح به بهره برداری خواهد رسید.

*احداث نیروگاه ۵۰۰مگاواتی در مجتمع اردکان

مدیر مالی شرکت معدنی چادرملو با اشاره به اینکه پیش‌نیاز همه این طرح‌ها، طرح نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی است که از چهار – پنج سال گذشته براساس سیاست‌های کلان اقتصادی وزارت صنعت اعلام کرد که باید واحدهای فولادی و انرژی‌بر برای تامین انرژی خود نیروگاه داشته باشد، خاطر نشان کرد: چادرملو از آن پس کلیه تشریفات راه‌اندازی یک نیروگاه ۵۰۰ مگابایتی را انجام داد ولی به دلیل تغییر مسئولان بالادستی دولتی تصمیم‌گیری در مورد آن به تاخیر افتاد اما در نهایت این شرکت تصمیم گرفت خود دخالت کرده و این طرح را به ثمر برساند.

وی با بیان اینکه این تاخیر صد درصد هزینه مالی طرح را به دلیل افزایش نرخ ارز در سال ۹۱ و ۹۲ افزایش داد، گفت: در آذر سال ۹۱ برای راه اندازی این نیروگاه با شرکت‌ مپنا تفاهم نامه‌ای امضا شد و این نیروگاه در جوار واحد گندله‌سازی اردکان با هزینه ۲۶۵ میلیون یورو کار راه اندازی آن شروع شد و در حال حاضر از این رقم شرکت چادرملو ۹۸ میلیون یورو را به شرکت مپنا پرداخت کرده است.میزان پیشرفت این پروژه ۳۳ درصد است که در این طرح سه واحد تولید برق که دو واحد ان گازی و یک واحد ان سیکل ترکیبی است، وجود دارد.

سیدی ادامه داد: اوایل سال ۹۳ یک واحد گازی این نیروگاه و واحد دوم آن نیز در انتهای سال ۹۳ افتتاح خواهد شد و همچنین سیکل ترکیبی نیز امیدواریم در سال ۹۴ به بهره برداری برسد. البته احداث این نیروگاه به منظور صرفه اقتصادی و دریافت سود بیشتر نیست بلکه وجود چنین نیروگاه‌هایی پیش نیاز واحدهای تولید فولاد است و سوددهی این سرمایه گذاری در تولید محصول نهایی دیده خواهد شد.

*ارتقا ظرفیت تولید گندله سازی چادرملو به ۴ میلیون تندر سال ۹۳

وی در مورد یکی دیگر از طرح‌های پیش‌بینی شده توسط شرکت چادرملو گفت: این طرح نمود عینی در فضا ندارد ولی در نظر داریم ظرفیت فعلی گندله سازی را از ۳٫۴ میلیون تن به ۴ میلیون تن ارتقا دهیم و امیدواریم در سال ۹۳ این طرح به بهره‌برداری برسد. در این مسیر با استفاده از مشاوران خارجی مطالعات اولیه آن انجام شده و امیدواریم در مورد مقرر بهره برداری برسد. همچنین علاوه بر این طرح‌ها و پس از به ثمر رسیدن این طرح‌ها دو طرح دیگر که یکی احداث کارخانه نورد است و برای صنایع پایین دستی فولاد لازم است را از سال ۹۴ به بعد اجرایی کنیم که شایدسرمایه این کار در قالب افزایش سرمایه یا تسهیلات و یا ورود نقدینگی حاصل از تولید فولاد تامین شود.

مدیر مالی شرکت چادر ملو با بیان اینکه دومین طرحی که در نظر داریم که کارهای مقدماتی آن نیز انجام شده این است که طرح کارخانه ۲٫۵ میلیون تنی گندله را افتتاح کنیم گفت: این طرح احتمالاً در همین فضای فعلی یعنی مجتمع گندله سازی اردکان انجام خواهد شد .

*۵ مرحله اصلی تولید فولاد

محمود مصری نژاد در جریان این نشست، روند تولید فولاد را تشریح کرد و گفت: در نخستین گام سنگ آهنی که در معدن وجود دارد در همان محل معدن به کنسانتره که پودر است تبدیل می‌شود، در مرحله دوم کنستانتره به قطعات پایداری به نام گندله می‌شود، درمرحله سوم گندله‌ها به آهن اسفنجی تبدیل می شود، در مرحله چهارم این آهن اسفنجی در کوره‌ها ذوب شده و تبدیل به شمش فولاد می‌شود، در مرحله پنجم که مرحله نهایی است که شمش فولادی به میلگرد، ناودونی، ورق و یا سایر محصولات تبدیل می شود.

مدیر عامل مجتمع گندله سازی اردکان با بیان اینکه در حال حاضر فولاد ارفع ۱۹۰۰ مگا بایت برق نیاز دارد و شرکت غدیر ایرانیان نیز ۱۵ مگا وات برق مصرف می‌کند خاطر نشان کرد: با محاسبه میزان برق مورد نیاز برای واحد گندله سازی و همچنین معدن چادرملو احداث نیروگاهی در این مجتمع لازم بود. در این مکان با توجه به فشار هوا برای تولید هر کیلووات برق ۳٫۴ لیتر گازوئیل استفاده می‌شود بنابراین با محاسبه مجموع میزان برقی که کل واحدهای تولیدی این مجتمع نیاز دارند ۱۴٫۵ لیتر گازوئیل در ثانیه و ۲ میلیون لیتر در شبانه روز لازم است. البته اگر میزان برق تولیدی این نیروگاه بیش از نیاز مجتمع باشد نیز در بازار می‌فروشیم.

وی با بیان اینکه در تولید کنستانتر یکی از عوامل مورد نیاز آب است گفت: در معدن چادرملو حرارتی که وجود دارد بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ درجه سانتی‌گراد است که البته گاز و شعله وجود ندارد بلکه این حرارت در اثر اصطکاکی که برای سنگ آهن و کنستانتره انجام می‌شود به وجود می آید. در گندله سازی میزان برق ۲۰ مگابایت است ولی هر تن گندله ۳۷٫۵ کیلووات ساعت برق نیاز دارد و ۱۰۲ لیتر آب نیز در هر تن گندله مصرف می‌شود. البته میزان گاز نیز ۲۵ متر مکعب برای هر تن گندله است .

*تفاهم برای تصفیه آب فاضلاب اردکان و استفاده در مجتمع فولادی

مصری نژاد در مورد درجه حرارت پخت گندله گفت: میزان حرارتی که در پخت گندله وجود دارد ۱۳۳۰ درجه است که طی این فرایند این گندله خام ، پخته می‌شود و سپس تحویل واحدهای فولادی ارفع، ذوب آهن ، فولاد مبارکه ، فولاد خراسان و سایرشرکت‌های فولادی می‌شود. در تولید فولاد با توجه به نیازی که به آب وجود دارداین منطقه از این نظر با کمی مشکل روبرو هستیم و باید از ۴۰ کیلومتر آب شور به شیرین تبدیل شده و به این مجتمع منتقل شود. البته با شرکت آبفای کشوری و آب و فاضلاب اردکان صحبت شده تا این آب مورد نیاز را تا حدی تامین کند.

مدیر مجتمع گندله سازی اردکان با بیان اینکه با شرکت آب و فاضلاب اردکان به این تفاهم رسیده‌ایم که ۲۶۵ کیلومتر لوله کشی فاضلاب انجام شود و پس از تصفیه آب و فاضلاب میزان آب تصفیه شده برای صنعت فولاد استفاده شود. که علاوه بر مزیت زیست محیطی که دارد میزان آب مصرفی مجتمع نیز تامین می‌شود. البته انجام کار تصفیه فاضلاب اردکان با ۳ پیمانکار شروع شده و حدود ۳۵ کیلومتر نیز لوله گذاری آن به ثمر رسیده است و انشاالله تا ۲ سال آینده به هدف مورد نظر خواهیم رسید.

وی در پایان در مورد درصد تولید گندله از کنستانتره بیان کرد: به ازای هر تن سنگ آهن خام یک الی ۱٫۵ تن کنستانتره تولید می‌شود که از این رقم نیز یک تن آهن اسفنجی تهیه می‌شود. همچنین از یک تن آهن اسفنجی حدود ۹۰۰ یا یک میلیون تن فولاد مذاب تهیه می‌شود. در پایان نیز محصول نهایی که همان شمش است به ازای هر یک تن آن حدود ۹۷ درصد آن به محصول نهایی یعنی میلگرد ، ورق وسایر محصولات حاصل می‌شود.

*طرح سرمایه‌گذاری فولاد غدیر ایرانیان در ۴ بخش

اسدالله فرشاد به عنوان مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان با اشاره به فضای استثنایی و زیبایی که روند تولید فولاد دارد، گفت: در مجموعه سهامداران فولاد ارفع و غدیر ایرانیان پتانسیل خوبی وجود دارد ه زمینه را برای توسعه بیشتر آن فراهم می‌کند. برای مثال شرکت فولاد غدیر ایرانیان ۴ طرح را در دستور کار خود قرار داده که کسب مجوز از سهامداران برای احداث یک کارخانه کُک سازی ۴۰۰ هزار تنی در شاهرود است که البته در سه نقطه دیگر از جمله کرمان و البرز نیز قصد داریم این کارخانه را راه اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه مناقصه برای احداث این کارخانه انجام شده و در مرحله نهایی انتخاب است، خاطر نشان کرد: در مجتمع فولاد اردکان ۳ میلیون تن محصول فولادی برنامه‌ریزی شده و البته فولاد غدیر ایرانیاندر راستای توسعه فعالیت های خود معدن جیرفت را خریداری کرده و سه ماه از بهره‌برداری آن می‌گذرد.

شمارش معکوس برای عرضه اولیه سهام فولاد ارفع در فرابورس
در جریان بازدید از کارخانه فولادارفع مدیر عامل این شرکت با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون تن شمش از خرداد ماه تا کنون تولید شده که روز گذشته مجوز فروش آن صادر شد، گفت: نرخ بازپرداخت تسهیلات دریافتی هنوز مشخص نشده و کتبا برای تعیین تکلیف آن نامه زده‌ایم.

احمد کیوان آرا در ادامه این نشست خبری که در جریان بازدید خبرنگاران و برخی شرکت‌های سرمایه‌گذاری در روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اینکه شرکت فولاد ارفع در هشت سال گذشته نخستین فولادسازی است که در مرز یک میلیون تن شمش فولادی افتتاح شده اظهار داشت: سالانه بیش از ۱۰ میلیون تن شمش فولاد در کشور وارد می‌شود و اگر امروز در حال تولید شمش هستیم باید این میزان به حدی برسد که یکی از حلقه‌های مفقوده خط تولید فولاد که همان شمش فولادی است جبران شود.

وی با بیان اینکه در مجتمع فولادی ارفع ۹۷۰ نفر به صورت مستقیم حقوق بگیر این مجموعه هستند گفت: این مجتمع تا دو سال آینده به یکی از قطب‌های فولاد کشورتبدیل خواهد شد.

مدیر عامل شرکت فولاد ارفع که در حال حاضر در فرابورس ایران پذیرش شده است، در مورد روند بهره‌برداری و تولید فولاد در این کارخانه بیان کرد: ظرفیت اسمی این کارخانه تولید فولاد ۸۰۰ هزار تن است و امکان افزایش تا یک میلیون تن نیز در صورت تکمیل ظرفیت را دارد. راه اندازی این واحد فولادی از یک فروردین سال ۸۸ شروع و ۴۸ ماه بعددر ۲۹ بهمن سال گذشته رئیس جمهور وقت جرقه نخست کار این کارخانه را زد و مرحله آزمایش آن شروع شد.

*دست‌یابی به ظرفیت کامل تولید فولاد ارفع تا پایان سال

وی با بیان اینکه نخستین شمش فولادی در خرداد سال جاری تولید شد و در مرداد ماه تولید شمش به ۱۵ هزار تن و شهریور ماه ۲۵ هزار تن رسید و پیش بینی می‌کنیم در مهر و آبان به ترتیب تولید شمش به ۴۰ و ۴۵ هزار تن برسد.در حال حاضر نیز از خرداد ماه که تولید شمش این واحد شروع شده تا کنون ۵۵ هزارتن شمش تولید در کارخانه وجود دارد که باتوجه به کسب پروانه بهره‌برداری(در روز گذشته) از این پس مجوز فروش این تولید ات در بازار صارد شده است.

کیوان آرا با بیان اینکه در سال آینده ظرفیت یک میلیون تن فولاد ارفع محقق خواهد شد، تصریح کرد: گیفیت شمش تولید این کارخانه توسط کارشناسان تأیید شده و در نوع خود از بهترین کیفیت برخوردار است. در فراایند تولید کارخانه ارفع، اهن اسفجی تولید شده در کوره ذوب و پس از آن الیاژ مورد نیاز به آن اضافه و سپس مرحله آنالیز آن انجام می شود. در نهایت نیز مواد آنالیز شده وارد قالب‌هایی که اطراف آن را اب سرد احاطه کرده است ریخته شد که پس از شکل گیری مواد، از قالب خارج می شود تا سرد و در نهایت استفاده شود.

*هنوز نرخ بازپرداخت تسهیلات ارزی شرکت مشخص نیست

مدیر عامل شرکت فولاد ارفع با اشاره به سرمایه ۲۰۰ میلیون یورو این شرکت گفت: این میزان سرمایه از محل وام بانکی از بانک صنعت و معدن تهیه شده که بخش از آن ریالی و بخشی ارزی است.نخستین قسط این وام‌ها از مهر ماه سال جاری شروع می شود که البته زمانی که این تسهیلات دریافت کردیم با ارز مرجع بود ولی هنوز بازپرداخت آن مشخص نیست که به چه شکلی باشد.البته کتباً‌ نامه زده‌ایم که تکلیف مشخص شود ولی هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.

کیوان آرا با بیان اینکه ۴ سال روند تولید از ابتدا تا حصول نتیجه نهایی طول کشید، خاطر نشان کرد: آب مورد نیاز واد تولید فولاد ارفع از دو منبع تهیه می‌شود که یکی از این خطوط آب زاینده رود است و برق مورد نیاز نیز از دو منطقه برق تهیه می شود که به نتیجه رسیدم با یکی از واحد‌‌های نیروگاه چادرملو بخش زیادی از مشکل برق مورد نیاز حل می‌شود. همچنین دستگاه کوره ‌ای که در کارخانه وجود دارد ایتالیایی است که به دلیل برخی مسائل با رابطه چین وارد کشور شده است.

وی در پایان خاطر نشان کرد: با تکمیل ظرفیت فولاد ارفع باید روزانه ۱۶ طرح شمش تولید شود که در حال حاضر ۱۰ طرح محقق شده و تا پایان سال به ظرفیت کامل دست پیدا می‌کنیم.

پایگاه اطلاع رسانی کانون سرمایه گذاری ایران – تاریخ چاپ: ۱۰ مهر ۱۳۹۲