کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


جایگاه واقعی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و نقش این کانون در بازار سرمایه

17 مارس 2018
کد خبر : 976417



شـــركت ســرمــايه‌گـذاري صنعت و مـــعدن ( سهامي عــام ) به‌عنوان یکی از اعضای کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در تاريخ ۱۳۶۲/۰۷/۰۲ تحت نـــام «شركت لامپ البرز ـ سهامي خاص» در اداره ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي تهران بـه ثبت رسيـــد و در تاريــــخ ۱۳۷۵/۰۳/۱۲ نام شركت به “شركت سرمايه‌گذاري صنعت و معدن (سهامي عام ) تغيير يافت.

تقاضاي پذيرش شركت در سازمان بورس اوراق بهادار تهران در تاريخ ۱۳۷۶/۲۵/۱۲ مورد تأييد هيأت پذيرش قرار گرفت و از تاريخ ۱۳۷۷/۰۶/۳۱ اولين معامله بر روي سهام شركت انجام گرديد.

دکتر امیر تقی‌خان تجریشی که در سال ۹۵ به‌عنوان مدیرعامل این شرکت شروع به کار نمودند در پاسخ به سوال خبرنگار کانون در خصوص مهمترین برنامه های آتی شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن برای سال مالی جاری و همچنین اهداف بلند مدت شرکت اعلام نمود:

با توجه به برنامه‌ریزی جامع صورت‌گرفته در دو سال گذشته، مسیر کلی حرکت شرکت در سال مالی پیش‌رو نیز در امتداد همان مسیر قبلی خواهد بود. بر این اساس پالایش و به‌روز رسانی سبد سهام و حفظ واکنش به‌موقع واحد سرمایه‌گذاری به تحولات بازار سرمایه از اهداف اصلی شرکت باقی خواهد ماند. در این خصوص کوچک‌سازی پرتفوی سهام به لحاظ تعداد سهام موجود در آن از برنامه‌های جانبی خواهد بود.

در بخش دیگر شرکت با توجه به بندهای فرعی مذکور در موضوع فعالیت که در اساسنامه به آن اشاره گردیده قصد دارد تا به ارائه پاره‌ای از خدمات نوین مالی پرداخته و از این محل به کسب درآمد بپردازد. به‌عنوان نمونه شرکت در سال مالی گذشته به‌عنوان متعهد پذیره‌نویسی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه دماوند به ایفای نقش پرداخته است. در این حوزه فعالیت‌های مطالعاتی برای امکان‌سنجی انتشار اوراق صکوک ارزی برای تأمین مالی یکی از شرکت‌های خانواده بانک و ایجاد صندوق ارزی در خارج از کشور نیز در دست بررسی می‌باشد.

چنانچه اشاره شد سال مالی گذشته، سال ورود شرکت سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه به حوزه فینتک و ارائه اولین محصول طراحی شده در این حوزه بود. بی‌شک این فعالیت در سال مالی جدید با ابعاد وسیع‌تر و سرعت بیشتر مورد پیگیری قرار خواهد گرفت و تا این لحظه اجرای چند ایدۀ جدید به تصویب مدیریت این شرکت رسیده است. هم‌راستا با همین مطلب، مطالعات لازم برای ایجاد یک صندوق جسورانه در دل مجموعه صورت پذیرفته و پیش‌بینی می‌شود که فعالیت این صندوق در سال مالی پیش‌رو آغاز گردد.

سهام غیر مدیریتی و کوچکتر پرتفوی

تقی‌خان تجریشی در ادامه گفت: چنانچه میدانید، شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن در طبقه‌بندی سازمان بورس، به‌عنوان شرکت سرمایه‌گذاری به‌ثبت رسیده است؛ بر این اساس هدف میان مدت مدیریت بر کاهش سهم شرکت‌های مدیریتی و چالاک نمودن شرکت از طریق سرمایه‌گذاری در سهام غیر مدیریتی قرار گرفته است. در رابطه با بخش غیرمدیریتی سبد سهام، همگام نمودن سبد با تحولات فضای اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در این رابطه مدیریت شرکت به مرور از سهم صنایعی همچون سیمان و خودرو کاسته و بر سهم صنایع روز بازار افزوده است که در این رابطه رشد قیمت محصولات کالایی در بازارهای جهانی و رشد نرخ دلار موجب گردید که مدیریت شرکت به جهت‌دهی منابع به این سمت برنامه‌ریزی نماید. در حال حاضر سهم شرکت‌های حاضر در صنایع شیمیایی، معدنی و فلزی که با بهره‌گیری از رشد قیمت‌های جهانی و نرخ دلار شاهد جهش سود بوده‌اند به ۶/۳۷ درصد از ارزش بازار سبد سهام افزایش یافته است.

 

جایگاه واقعی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و نقش این کانون در بازار سرمایه

مدیرعامل سرمایه گذاری صنعت و معدن در پاسخ به سوال خبرنگار کانون در خصوص جایگاه کانون در بازار سرمایه اینچنین عنوان نمودند که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در راستای تصویب قانون بازار سرمایه تشکیل گردیده‌ است. این کانون به‌عنوان یک تشکل صنفی از جایگاه قانونی قابل‌توجه و با اهمیتی جهت پیشبرد اهداف شرکت‌های سرمایه‌گذاری و رساندن صدای این شرکت‌ها به مراجع دولتی و قانونی برخوردار است. کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ضمن انجام مطالعات پیشرو در زمینه بازار سرمایه قابلیت تبدیل شدن به بازوی سازمان بورس برای توسعه فضای کسب و کار را دارا بوده و از آنجا که کانون امکان معرفی نماینده در شورای عالی بورس به‌طور ادواری را دارد، می‌تواند در سطح عالی به صیانت از منافع اعضای خود بپردازد.

 

توصیه هایی در جهت بهبود بهبود عملکرد کانون

در ادامه تقی خان تجریشی گفت: به‌نظر می‌رسد که این مجموعه می‌تواند نقش مؤثرتری را در حمایت از منافع صنفی اعضای خود اجرا نماید. ضروریست کانون با شناسایی نیازهای اعضا و مطرح نمودن موضوعات مشترک که به هم‌افزایی بین اعضا منجر می‌شود، ترتیبی برای افزایش همکاری مشتاقانه و فعالانه تمامی اعضا ایجاد نماید. مهم‌ترین برگ برنده کانون، پذیرش نقش این نهاد توسط اعضا و تکیه و ارجاع خواسته‌های آنان به کانون می‌باشد؛ بی‌شک این مهم با ایجاد تجربیات موفق از اثرگذاری نقش کانون در موارد تعیین‌کننده و به تدریج شکل خواهد گرفت.

کانون نهادهای سرمایه گذاری به پشتوانه هزاران میلیارد سرمایه تحت مدیریت شرکت‌های عضو، باید به‌عنوان وزنه‌ای اثرگذار در تصمیم‌گیری‌های کلان کشور و مراجع اقتصادی نقش داشته باشد و ضروریست تا قبل از تصویب آیین نامه‌هایی که بر فضای کسب و کار اعضا تأثیر می‌گذارد، به‌عنوان مشاور در سازمان بورس و اوراق بهادار به اعلام نظر و رأی بپردازد. در نهایت اینگونه می‌توان گفت که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری باید نقش خود را به‌عنوان آگاه‌ترین، حساس‌ترین و توان‌مند‌ترین مجموعه در رصد و صیانت از منافع مرتبط شرکت‌های عضو به اثبات رسانده و پاره‌ای از اقدامات کلان حمایتی را برای اعضای خود در دستور کار قرار دهد، که هیچ یک از شرکت‌های عضو به تنهایی قارد به انجام آ‌ن‌ها نیستند.

میترا تیموری- خبرنگار