کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


توسعه مناطق آزاد از جاده بازار سرمایه آغاز شد

02 آوریل 2016
کد خبر : 97114



تفاهمنامه همکاری میان سازمان بورس و اوراق بهادار و مناطق آزاد با محوریت تأمین مالی مناطق آزاد از طریق صکوک امضا شد. به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ابتدای این نشست گفت: ظرفیت های بسیار خوبی در مناطق آزاد وجود دارد و بازار سرمایه به عنوان یکی از هدف های اصلی می تواند از طریق ایجاد پایگاه ها و ارتباطات مستحکم تر به رشد این مناطق کمک کند.

دکتر محمد فطانت ادامه داد: توسعه بازار سرمایه از ارکان اصلی رشد اقتصادی به شمار می رود. یکی از دلایلی که باعث شده رشد اقتصادی اروپا همواره ۲ درصد کم تر از امریکا باشد به دلیل توسعه یافتگی بازار امریکاست.

وی در ادامه بیان کرد: در زمینه توسعه بازار بدهی پیشنهاد ما به کشور های خارجی این بوده که در مناطق آزاد و در زمینه بورس های کالایی در وهله اول و اوراق مشتقه و صکوک در وهله دوم و بعد در زمینه های دیگر سرمایه گذاری داشته باشند. یکی از بازارهایی که در زمینه اوراق مشتقه در دنیا بسیار موفق عمل کرده است بازار کره جنوبی بوده است. اگر ما بتوانیم این امکان را فراهم کنیم که با کشورهای بزرگ وارد مذاکره شویم، با توجه به پتانسیل مناطق آزاد می توانیم شاهد شکوفایی اقتصاد کشور باشیم.

دکتر فطانت با بیان اینکه بازار سرمایه آماده فعالیت هرچه بیشتر با مناطق آزاد است گفت: به پشتوانه فکری و تجربه بسیار بالایی که در ریاست مناطق آزاد وجود دارد، می توانیم توسعه بیش از پیش بازار سرمایه و تامین مالی را شاهد باشیم. برای موفق شدن در این زمینه باید با شروع هر پروژه، حضور یک سرمایه گذار خارجی نیز تثبیت شود تا بتوانیم بازار سرمایه را به سمت موفقیت بیشتر سوق دهیم.

 

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با رونمایی از برنامه های جدید سازمان بورس از عرصه اولیه سهام در حوزه نفت و انرژی در روز سه شنبه خبر داد و گفت : بزرگترین عرصه IPO در حوزه نفت و انرژی روز سه شنبه وارد بازار سرمایه می شود. ارزش اوراق مشارکت شرکت ملی نفت در حدود ۵ هزارمیلیارد تومان است که از این رقم ۳۵۰۰ میلیارد تومان مربوط به پارس جنوبی و ۱۵۰۰میلیارد تومان درخصوص حوزه غرب کارون در نظر گرفته شده است.

 

وی در پایان بیان کرد: این تفاهم نامه می تواند زمینه ساز همکاری قوی فی مابین بازار سرمایه و مناطق آزاد، همچنین رفع محدودیت از بستر مناطق آزاد باشد. از مشکلات سرمایه گذران خارجی افتتاح حساب و نقل و انتقال ارزی است که پیش بینی می شود با این تفاهم نامه تا حدودی ناهمواری های فعلی برطرف شود.