کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تنش‌های سیاسی، علت عدم جذب نقدینگی

30 جولای 2018
کد خبر : 977485



امیر تقی‌خان تجریشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت‌ومعدن (عضو هیأت‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): عوامل مختلفی در جذب نقدینگی‌های سرگردان مؤثر هستند، یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌توان به آن اشاره کرد امنیت و آرامش در بازارسرمایه است که اتفاقا، این عامل درجهت عکس در سایر بازارها، به‌ویژه طلا و ارز عمل می‌کند. 

به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از هفته‌نامه بورس، نوسان بازارهای موازی به حدی است که اگر بی‌ثباتی نرخ، بیشتر شود متقاضیان راهی بازارهای ارز و طلا می‌شوند و به این ترتیب حجم نقدینگی جذب‌شده در بازارسرمایه کاهش می‌یابد. با توجه به رویکرد سیاسی برخی کشورهای پرقدرت و تاثیر اظهارنظرها در ایران، به نظر می‌رسد با جنگ اقتصادی روبه‌رو هستیم. بنابراین ادعا شده است که برخی از نیازهای ملی کشور باید توسط بخش خصوصی تامین شود؛ البته باتوجه به اینکه برخی از شرکت‌های متعلق به بخش خصوصی در بازارسرمایه پذیرفته شده‌اند، این ریسک‌ها موجب افزایش عدم‌اطمینان شده است.نکته بعدی حساسیت نرخ ارز است. در شرایط فعلی سکه در بازار آتی با دلاری معامله می‌شود که معادل ۱۰ هزار تومان است، در حالی که نرخ معامله دلار در بازار سیاه و قاچاق، ۸ هزار تومان است.

در کنار این دو نرخ، شرکت‌های بورسی صادرات‌محور باید با نرخ دلار ۴۲۰۰ تومان یعنی ارز دولتی دادوستد کنند. مجموعه این موارد، شرایط خاصی را به بازارسرمایه تحمیل کرده که بر خلاف جایگاه و ارزش آن در اقتصاد هر کشور، حجم قابل قبولی از نقدینگی را جذب نکرده است. با این حال اگر آرامش سیاسی بازگردد، قیمت‌گذاری‌ها به دست بازار سپرده شود و اهمیت حق مالکیت فردی بیشتر شود، بازارسرمایه هم به‌عنوان معدود بازارهایی که از سایر بازارها جامانده، ‌رشد خواهد کرد. در این گفتار سعی شد به دلایل اصلی ناتوانی بازارسرمایه در جذب نقدینگی‌های سرگردان اشاره شود، ولی دلایل دیگری نیز بر این ناتوانی نقش دارند که در شرایط کنونی تعیین‌کننده نیستند. توسعه بازار، ‌بحث فرهنگ‌سازی، داشتن صندوق‌های متنوع و پذیرش سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه، به‌عنوان پس‌انداز دوران بازنشستگی، از جمله سایر دلایلی است که می‌تواند بر جذب نقدینگی به بازارسرمایه، تاثیرگذار باشد.