کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تفاهم نامه همکاری سازمان بورس با نهاد ناظر بر بازار مالی آلمان

07 سپتامبر 2016
کد خبر : 971871



در راستای اهداف متعالی سازمان مبنی بر بین‌المللی کردن بازار سرمایه، گروهی از مسئولین ارشد بازار سرمایه ایران با همتای آلمانی خود، بافین (BaFin)، سه‌شنبه ۱۶ شهریور در شهر فرانکفورت آلمان دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از سنا، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت.

دکتر علی سعیدی، نایب رییس هیات مدیره و معاونت نظارت بر نهادهای مالی، دکتر بهادر بیژنی، جانشین رییس سازمان در امور بین‌الملل و سرمایه‌گذاری خارجی و فرهاد مرسلی، رییس امور بین‌الملل وی را همراهی کردند.

در این دیدار، آقای «فلیکس هوفلد» رییس و خانم «الیزابت روگله» مدیر ارشد اجرایی نظارت بر اوراق بهادار و مدیریت دارایی ضمن دیدار با هیات ایرانی، یادداشت تفاهم همکاری به امضا رساندند.

همچنین، طرفین از آمادگی و تمایل خود نسبت به همکاری نزدیک و مشترک در زمینه‌های مورد علاقه که انتفاع هر دو بازار سرمایه را به همراه داشته باشد خبر دادند.

هوفلد با اشاره به همکاری دیرین و ریشه دار بین دو کشور ایران و آلمان در زمینه‌های مختلف به ویژه صنعت، ابراز داشت که این همکاری باید به بازار مالی به ویژه بازار سرمایه تسری یابد.

وی گفت: از آنجا که آلمان یکی از اعضای مهم اتحادیه اروپا به شمار می‌رود، با توجه به یادداشت تفاهم منعقده، ارتباط بازار سرمایه ایران به اروپا تسهیل خواهد شد، اما هنوز برخی موانع وجود دارد که با اقدامات و راهبردهای طرفین برطرف خواهد شد.

خانم روگله ضمن تبریک به عضویت سازمان بورس در IOSCO، اطمینان داد که این عضویت به تعامل بیشتر با نهادهای ناظر و قانونگذار بازار سرمایه منجر می شود و به بین‌الملی شدن بازار سرمایه ایران کمک شایان خواهد کرد.

دکتر محمدی در این دیدار تصریح کرد: بیش از ۵۰ درصد سرمایه‌گذاری خارجی ایران به آلمان و کشورهای آلمانی زبان اختصاص دارد و این موضوع زمینه‌ها و پتانسیل مشترک همکاری را آشکار می‌سازد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار این تفاهم نامه را نقطه عطفی در تاریخ همکاری بازار سرمایه ایران و آلمان برشمرد.

وی ابراز اطمینان کرد که این یادداشت تفاهم مسیر همکاری بین شرکت‌ها و نهادهای بازار سرمایه ایران و آلمان را هموار خواهد کرد.

دکتر محمدی افزود: بازار مالی آلمان در زمینه‌های مختلف مانند طراحی بازار و زیرساخت، فناوری، واسطه گری مالی (حضانت)، پذیرش متقابل و نظایر آن می‌تواند با طرفین ایرانی به همکاری بپردازد.

در ادامه دو طرف موافقت کردند تا در راستای گسترش همکاری دوجانبه، کارگروهی تشکیل شود تا زمینه‌های مشترک را بررسی و به اجرایی کردن مفاد این یادداشت تفاهم بپردازند. همچنین در این دیدار مقرر شد کارگاه مجازی و حضوری مشترک ایران و آلمان، برای تبادل دانش و تجربه در زمینه‌های مرتبط تشکیل شود.

به علاوه در حاشیه دیدار با مسئولین بافین، هیات ایرانی با برخی نهادهای دیگر بازار مالی آلمان از جمله بورس آلمان و Deutsche Bundesbank دیدار و گفتگو کردند.

یادآور می شود، بافین یک نهاد فدرال مستقل و کاملا یکپارچه است که دفاتر مرکزی آن در دو شهر بن و فرانکفورت قرار دارد و نهاد ناظر بر آن وزارت دارایی آلمان فدرال است. بافین نهاد ناظر و قانونگذار مالی ۲۷۰۰ بانک، ۸۰۰ نهاد خدمات مالی و بیش از ۷۰۰ متعهد بیمه است.