کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تغییرات محسوس در مقررات توقف نمادها

29 اکتبر 2018
کد خبر : 978366



محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار: دستورالعمل توقف نمادها پس از ۲۰ درصد نوسان قیمت ، مورد بازنگری قرار می‌گیرد.

به گزارش روابط عمومی کانون به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با بورس۲۴ در این باره توضیح داد : دستور العمل توقف نمادها پس از نوسان ۲۰ درصدی طی ۴ روز معاملاتی به زودی تغییر خواهد کرد و این نمادها پس از اجرای این دستور العمل به مدت یک روز متوقف نخواهند بود.

وی ادامه داد: تغییرات جدید به این صورت است که پس از نوسان ۲۰ درصدی یک نماد طی ۴ روز معاملاتی ، نماد شرکت مزبور به مدت یک ساعت متوقف می شود و پس از آن نماد بازگشایی خواهد شد. اگر طی این یک ساعت شرکت شفاف سازی داده باشد ، آن اطلاعیه منتشر می شود و اگر شفاف سازی داده نشد این توقف صرفا به دلیل آگاهی سهامداران از این نوسان خواهد بود و به منزله آلارم یا هشدار است

خدابخش در پاسخ به این سوال که آیا الزامی بر شفاف سازی ناشران پس از این توقف وجود خواهد داشت؟گفت: خیر، شرکت ها الزامی به شفاف سازی در خصوص نوسان ۲۰ درصدی ندارند و در خصوص این موضوع مختارند ، لیکن اگر اطلاعاتی وجود داشته باشد و افشا نشود مسئولیت آن با هیات مدیره شرکت هاست.

این مقام نظارتی در پاسخ به این سوال که وضعیت نمادها پس از نوسان ۵۰ درصدی به چه صورت خواهد بود؟ گفت: نوسان ۵۰ درصدی نمادها همانند گذشته نیاز به برگزاری کنفرانس خبری دارد و تغییراتی در آن ایجاد نشده است.

این مقام مسئول در مورد زمان اجرایی شدن این مصوبه به بورس۲۴ گفت: تاریخ اعمال این تغییرات هنوز مشخص نیست، باید امکانات فنی آن طراحی شود و به نظر می رسد اوایل آذر ماه شاهد اجرایی شدن این مصوبه و تغییر مصوبه اخیر باشیم.

خاطرنشان می شود: در شرایط کنونی چنانچه قیمت سهام شرکت ها بیش از ٢٠ درصد نوسان کند (مثبت یا منفی)، نماد متوقف و ناشر باید اطلاعیه شفاف‌سازی منتشر کند ، نماد متوقف شده در روز معاملاتی بعد و پس از انتشار اطلاعیه شفاف سازی و با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می شود . البته معیار فوق برای شرکت‌های مندرج در بازار پایه معادل ۴٠ درصد نوسان است و چنانچه این نوسان به ۵۰ درصد برسد شرکت ملزم به برگزاری کنفرانس خبری البته به صورت مجازی است.