کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تداوم رونق بورس اوراق بهادار با همکاری مشترک اروپایی‌ها

11 نوامبر 2018
کد خبر : 978460



علی امین‌تفرشی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): طی چند هفته اخیر، فضای حاکم بر بورس تحت‌تأثیر ریسک‌های سیستماتیک بود، که با تحولات روزهای اخیر اثر این تحریم‌ها تا حدی کم‌رنگ شده است.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، عضو هیأت‌مدیره شرکت بورس تهران با تاکید بر اثرات مثبت عقب نشینی ترامپ از مواضع تحریمی گفت: طی مدت اخیر چند موضوع توانست اثر تحریم های آمریکا را تحت شعاع قرار دهد. معافیت تحریم های نفتی برای چندین کشور از یک سو و تصمیم برای ایجاد کانال بانکی مشترک بین ایران و کشور های اروپایی از مواردی بود که تا حدی اثر اقدامات آمریکا را خنثی کرد.

وی در ادامه بیان کرد: موضوع مهمتری که در این زمینه مطرح است به عملکرد دولت در این شرایط بر می گردد. انسجام بین سه قوه و اتحاد ملی مهمترین رکن خنثی شدن این دوره از تحریم هاست. دولت باید بتواند سازوکار مشخصی برای شرکت ها ایجاد کند تا کمترین گزند را از تحریم ها متحمل شوند.

عضو هیئت مدیره شرکت بورس تهران یکی دیگر از نکات مثبت اثرگذار بر روند بازار سهام را تصمیمات و برنامه های وزیر اقتصاد فعلی دانست و گفت: وزیر اقتصاد جدید در برنامه های خود از مدیریت هرچه بیشتر بر بازار ارز صحبت کرد. مطمئنا ارز یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیرگذار بر صادرات و واردات است. وزیر جدید در برنامه های خود بر نظام ارزی شناور مدیریت شده تاکید ویژه ای داشتند.

وی افزود: ایجاد یک نظام سازمان شده ارزی و بدون رانت می‌تواند برنامه‌های شرکت‌ها در بلندمدت را نیز ترسیم کتد. به همین دلیل این اظهارات نیز نقطه عطفی در چشم انداز بازار سرمایه محسوب می‌شود.

این مقام بورسی ثبات ایجاد شده در بازار ارز و سکه را نیز بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: خوشبختانه دولت در چند هفته اخیر توانست تا حد قابل‌توجهی ازنوسانات ارزی بکاهد.

وی افزود: تداوم چنین ثباتی در این بارارها می تواند ورود موج جدیدی از نقدینگی را به بورس نوید دهد. اگر این ثبات بتواند همچنان توسط دولت مدیریت شود مطمئنا در کوتاه مدت و میان مدت شاهد رونق بازار سرمایه خواهیم بود.

تفرشی حضور پررنگ اروپایی‌ها را در ایران را در چشم‌انداز بلند بورس مؤثر دانست و گفت: اروپایی‌ها وعده های بسیاری برای همکاری‌های مشترک به ایران داده اند که مسئولان دولتی در حال پیگیری این وعده‌ها هستند. اگر دولت بتواند کانال مالی جدید را با این کشورها ایجاد کند مطمئنا ترامپ چند گام دیگر به عقب برمیگردد.

وی در پایان گفت: در شرایط کنونی تصمیمات سیاسی دولت در روند بازار سرمایه اثرگذاری زیادی دارد. به همین دلیل است که این روزها شاهد روند با احتیاط سرمایه گذاران در بازار سرمایه هستیم.