کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تحمیل هزینه‌های قابل‌توجه به شرکت‌های سبدگردان

12 آگوست 2018
کد خبر : 977595



محمد صفری، مدیرعامل شرکت سبدگردان تصمیم‌نگار ارزش‌آفرینان (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): طبق مقررات فعلی سازمان بورس و اوراق بهادار برای راه‌اندازی شرکت‌های سبدگردان سرمایه ثبتی این شرکت‌ها دو میلیاد تومان است، اما در عین حال برای مصرف این سرمایه هم محدودیت‌هایی توسط سازمان مثل الزام داشتن واحد اداری تملیکی، جذب منابع انسانی، و… ایجاد شده است.

به‌ طور حتم این شرط سازمان، شرکت‌های سبدگردان را متحمل هزینه‌های قابل توجهی می‌کند. در خصوص نیرو و منابع انسانی هم به همین ترتیب سبدگردان‌ها با محدودیت‌هایی مواجه هستند.
جذب کارشناسانی که مدارک تخصصی حرفه‌ای بازار سرمایه را دارا باشند، در عین دشواری، هزینه‌هایی را به شرکت سبدگردان تحمیل می‌کند. از سوی دیگر این شرکت‌ها به راحتی نیز نمی‌توانند مجوز تاسیس و فعالیت صندوق دریافت کنند، به نحوی که این روند بسیار زمان بر است و امکان دارد شش‌ماه تا یک‌سال هم طول بکشد. نتیجه این می‌شود که هزینه‌ها برای سبدگردان‌ها بصورت روزشمار اعمال می‌شود، اما درآمدی وجود ندارد. باید گفت شرکت‌های سبدگردانی با بنیه مالی ضعیفی که دارند، ممکن است در ابتدای کار با مشکلات بسیاری مواجه شوند.

همچنین قرارداد سبدگردانی، جذابیتی برای مشتری‌ها ندارد. زمانی که فردی پول خود را در اختیار شرکت سبدگردان قرار می‌دهد، انتظار دارد که این پول به خوبی مدیریت شود، ولی باتوجه به ابلاغیه اخیر سازمان بورس محدودیت‌هایی در این خصوص ایجاد شده که اختیار عمل از شرکت‌های سبدگردان گرفته می‌شود. البته برای رفع مشکلات شرکت‌های سبدگردان جلساتی بین سازمان ‌بورس، مدیران عامل شرکت‌های سبدگردان و کانون نهادهای سرمایه‌گذاری برگزار شده که کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در تلاش است که این جلسات را به سرانجام برساند.
اینکه سازمان‌بورس با شرکت‌های سبدگردان جلسه می‌گذارد؛ یعنی می‌خواهد مشکلات این شرکت‌ها را رفع کند. حل این مشکلات زمان‌بر است ولی به نظر می‌آید که این جلسات با تلاش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری به نتیجه برسد و به زودی شاهد پیامدهای مثبت آن در حیطه کسب و کار سبدگردانی باشیم.

* منتشر شده در هفته‌نامه بورس