کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تحریم نقشی در روند فعلی بازار ندارد

06 نوامبر 2018
کد خبر : 978440



همایون دارابی، مدیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک آینده: بازار سرمایه واکنش خود را از مدت‌ها قبل نسبت به خبر تحریم‌های ۱۳ آبان نشان داده و از سوی دیگر ما در گذشته هم تحریم‌ها را تجربه کرده‌ایم، بنابراین تحریم موضوع جدیدی برای سرمایه‌گذاران به شمار نمی‌رود.

 به گزارش روابط‌عمومی کانون به نقل از  پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، همایون دارابی، ضمن بیان مطلب فوق در خصوص مسیر آتی بازار سرمایه گفت: در بورس بخش عمده ای از واکنش ها بازتاب تحولات آتی است یعنی سرمایه گذاران آینده را مورد خرید و فروش قرار می دهند، از همین رو، انتظار تاثیر خاصی بر روند بازار از محل تحریم ها وجود ندارد.

دارابی با بیان اینکه اگر لیست شرکت های تحریمی تغییری داشته باشد، ممکن است برای بازار مورد قبول نباشد، ادامه داد: اما در شرایط فعلی تاثیر تحریم خرید نفت موضوع جدیدی نیست و طی ماه های گذشته نیز دائما این خبر داخل بازار بوده و بورس از این موضوع عبور کرده و تحریم های نیمه آبان نقشی در عملکرد فعلی بازارسرمایه ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که نوسانات بازار سرمایه تحت تاثیر چه عواملی شکل گرفته، اظهار کرد: به رغم ورود سرمایه گذاران جدید به بورس و ظرفیت بالای این بازار و همچنین ریسک های متعدد بازار های رقیب مانند سکه و ارز اما همچنان بخشی از بازار سرمایه ما دچار کمبود نقدینگی است. این کمبود نقدینگی از چند عامل نشات گرفته است. یکی فروش های گسترده ای بود که برخی حقوقی ها انجام دادند. یکی افزایش قیمت سهام بود. در عین حال، بازار سرمایه ما در حال نوعی انتظار بود. اگر به صورت کلان هم نگاه کنیم، مشاهده می شود که مبادلات در کل اقتصاد نیز پایین آمد و جو انتظار برای تحولات آتی تاثیر خود را بر بازار سرمایه نیز گذاشت.

به گفته مدیر صندوق های سرمایه گذاری کارگزاری بانک آینده از طرفی هم چند مصوبه از سوی دولت ابلاغ شد که بازار نسبت به آن واکنش نشان داد، باید این مساله را مدنظر داشت که بازار سرمایه نسبت به برخی از تصمیمات دولت حتی اگر تاثیرمالی زیادی نداشته باشد، حساس است.

دارابی با تاکید بر اینکه از این پس شاهد رشد بازار سرمایه خواهیم بود، ادامه داد: اکنون بازار در انتظار گزارش های پایان مهرماه شرکت ها است. انتظار می رود که گزارش های شرکت ها در پایان این ماه از گزارش های شش ماهه نیز بهتر باشد. همچنین حضور چند وزیر جدید هم در ایجاد جو مثبت بی تاثیر نیست. وزیر اقتصاد و وزیر صنعت تغییر کرده اند و این دو تاثیر مهمی در تصمیمات اقتصادی و اثرگذار بر بازار سرمایه دارند.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: ارزش سهام بنیادی از ابتدای سال تا کنون، همچنان حفظ شده و از این پس نیز رشد آنها ادامه دارد. از سوی دیگر ارز مهم ترین عاملی است که روی قیمت ها اثرگذار است. افزایش هزینه ها و درآمد شرکت ها وابسته به نوسانات نرخ ارز است و به نظر من همچنان گروه های پتروشیمی، فلزی و معدنی و صادرات محور ها پیشرو بازار هستند.

وی ابراز امیدواری کرد مجموعه تصمیمات دولت در مقابله با تحریم ها و همچنین تصمیماتی که وزرای جدید خواهند گرفت به کمک بازار بیاید و بازار را بیش از پیش تقویت کند و گفت: انتظار می رود که تلاش بیشتری از طرف بازار سرمایه برای تصمیم سازی و تاثیرگذاری بر تصمیمات دولت اعمال شود. کانون های تخصصی که در بازار هستند باید نقش مشورتی بیشتری را برای وزرا ایفا کنند و طی گفت و گو با دولت شرایط رشد بازار سرمایه را هموار کنند.