کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تبدیل شرکت سرمایه‌گذاری نیرو به هلدینگ

26 سپتامبر 2017
کد خبر : 974481



شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از اواخر سال ۱۳۹۵ با هدف مشخص دچار تحولاتی شد. هدف اصلی تحقق رسالت شرکت یعنی تبدیل شدن به یک هلدینگ بزرگ بوده است.
در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده که پیش‌تر در مرداد ماه برگزار شد، خرید شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جدید مورد تصویب قرار گرفت که شرکت را به هدف اصلی خود یعنی تبدیل شدن به هلدینگ نزدیک‌تر کرد.

به گزارش واحد تحقیق و پژوهش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، به‌نقل از هفته‌نامه اطلاعات بورس: مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت سرمایه‌گذاری نیرو، عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در تاریخ ۹۶/۰۶/۲۱ به منظور تغییر موضوع فعالیت این شرکت برگزار شد. دستور جلسه این مجمع تغییر موضوع فعالیت و سال مالی شرکت و تطابق اساسنامه با نمونه اساسنامه سازمان بورس بود. بر این اساس، با کسب اکثریت آرا موضوع فعالیت شرکت از سرمایه‌گذاری به هلدینگ تغییر یافت. همچنین سال مالی شرکت که پیش از این ۳۱ شهریور ماه بود، به منظور تطبیق با شرکت‌های زیرمجموعه به ۲۹ اسفند ماه تغییر یافت؛ لازم به توضیح است که در سال جاری شرکت دو مجموع عمومی عادی سالیانه برگزار خواهد کرد و طبق روال گذشته، مجمع در تاریخ ۹۶/۶/۳۱ تشکیل خواهد شد، اما شش ماه پس از آن نیز در تاریخ ۹۶/۱۲/۲۹ به‌عنوان یک دوره شش‌ماهه مجدداً مجمع برگزار خواهد شد و از سال بعد مطابق مصوبه اخیر عمل خواهد شد. در جلسه مذکور، اساسنامه جدید مطابق نمونه اساسنامه سازمان بورس مورد تصویب قرار گرفت.

شرکت سرمایه‌گذاری نیرو از اواخر سال ۱۳۹۵ با هدف مشخص دچار تحولاتی شد. هدف اصلی تحقق رسالت شرکت یعنی تبدیل شدن به یک هلدینگ بزرگ بوده است. در مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده که پیش‌تر در مرداد ماه برگزار شد، خرید شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری جدید مورد تصویب قرار گرفت که شرکت را به هدف اصلی خود یعنی تبدیل شدن به هلدینگ نزدیک‌تر کرد.

ونیرو

مزایای تبدیل شرکت‌های سرمایه‌گذاری به هلدینگ

در شرکت‌های هلدینگ با فرهنگ مدیریتی نوین جهانی با تخصصی شدن در یک صنعت خاص و دخالت در استراتژی و کنترل و نظارت دقیق در مباحث مختلف شرکت‌های زیر‌مجموعه خود، مبحث هم‌افزایی را به منظور خلق سود و توسعه بازارهای خود مد نظر دارند و فعالیت اصلی خود را به عنوان هدایت‌کننده یا رهبر کلی تبیین می‌کنند که معمولاً بسیار پر‌هزینه است. سرمایه اصلی این شرکت‌ها توانایی افراد متخصص و مدیران کار آزموده و موفق است که سود سرشاری را نیز برای هلدینگ در‌برخواهد داشت، ‌اما واقعا نباید با توجه به وضعیت صنایع در ایران به این مهم توجه شود که شرکت‌های سرمایه‌گذاری از سود بهتر و مطمئن‌تری برخوردارند، ولی شرکت‌های هلدینگ که با عنایت به دانش روز جهانی معمولاً روی یک صنعت متمرکزند، بابت کلیه آسیب‌ها و معضلات تولیدی موجود آسیب‌پذیر‌ترند.