کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تامین مالی ۲۰ درصدی از بورس انتظار می‌رود

03 آگوست 2016
کد خبر : 971483



حسین عبده تبریزی عضو شورای عالی بورس در مراسم تکریم دکتر محمد فطانت و معارفه دکتر شاپور محمدی به عنوان رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به تغییرات در شورای عالی بورس و اعضای هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: شورای عالی بورس و سازمان بورس و اوراق بهادار از جمله نهادهایی هستند که به طور دوره ای مدیریت آنها تغییر می کند و هم اکنون شاهد تغییر ترکیب اعضای هیأت مدیره و شورای عالی به لحاظر قانونی بودیم.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، مشاور وزیر راه و شهرسازی در مراسم رسمی تودیع و معارفه، ضمن تقدیر و تشکر از اعضای سابق شورای عالی بورس و هیأت مدیره گفت: در هر دوره ای طبیعتاً نقش رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نقش عمده ای است و در دوره کوتاه دکتر فطانت طبعاً نقش بسیار موثری در عملکرد در این سازمان داشته اند.

وی افزود: پیش از فعالیت ایشان موضوع تأمین مالی از طریق بازار سرمایه مطرح بود. بورس نگران شاخص و بالا و پایین رفتن آن بود و همین امر عاملی شده بود که از عملکرد واقعی خود دور ماند، اما بحث تأمین مالی در دوره دکتر فطانت جدی پیگیری شد و هم اکنون می توان گفت وی نقش مهمی در حوزه تأمین مالی در گسترش بازار بدهی در دوره مدیریت خود بازی کرد.

عبده تبریزی ادامه داد: در کشوری که نرخ بیکاری و نرخ مشارکت در اقتصاد بسیار پایین است همه از بورس توقع تامین مالی دارند. این تامین مالی بسته به نوع تعریف از بورس بین ۱۳ تا ۲۰ درصد در بازارهای مالی است که امیدواریم این عدد به رقم قابل قبولی برسد که شرکت های بزرگ از بانکها دور شوند و روی توان خود به کمک بازار سرمایه کار کنند.

وی در پایان سخنرانی خود به سابقه دکتر محمدی در حوزه بازارهای مالی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: پیش بینی می کنم قطعاً در این حوزه موفق خواهند شد و از طرف شورای عالی بورس از کوشش ها و تلاشهای دکتر فطانت تشکر می کنم و آرزوی بهروزی برای ایشان دارم و به آقای شاپور محمدی تبریک می گویم.

پیشنهادهایی برای رییس جدید سازمان بورس

در ادامه این مراسم محمد رضا پور ابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه حوزه مسایل اقتصادی و بازار سرمایه یکی از محوری ترین مسایل سالهای اخیر کشور هدف گذاری شده است ادامه داد: پس از سال ۸۴ با تدوین و تصویب قانون بازار سرمایه یک مسیر متفاوت پیدا شد و امروز بعد از ۱۱ سال آرام آرام در یک فرایند جدید متناسب با شرایط و مقتضیات بازار سرمایه پیگیری می شود.

وی با ابراز خرسندی از ایجاد امکان حضور نیروهای متخصص در شورای اسلامی گفت: فراکسیون بازار سرمایه از دوره قبل فعالیت مناسبی داشته وامسال با حضور نیروهای متخصص بیشتر امکان اثرگذاری بیشتردارد.

پور ابراهیمی با بیان اینکه ظرفیت مجلس در خدمت بازار سرمایه است، گفت: اجرای کامل قانون افشای اطلاعات از جمله مواردی است که رییس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار باید مد نظر قرار بدهد. بر اساس قانون کلیه نهادهای عمومی مکلفند صورت های مالی خود را نزد سازمان بورس و اوراق بهادار افشا کنند. در این راستا ضمانت هایی نوشته شده و در اقتصاد جز شفافیت مالی چاره ای نداریم.

وی با اشاره به وجود حدود ۷ هزار خیریه در کشور تصریح کرد: متأسفانه هیچ اطلاعاتی از عملکرد و صورت های مالی آنها نداریم.

پورابراهیمی در ادامه به موضوع تداخلی نظارت‌ها اشاره کرد و گفت: بانک های حاضر در بورس اوراق بهادار از یک طرف تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و از سوی دیگر زیر نظر بانک مرکزی هستند. به عنوان مثال مجامع تعداد زیادی از بانکها به دلیل اختلاف بین سازمان حسابرسی و بانک مرکزی انجام نشده است.

وی به حوزه ارتباط با بازار های جهانی اشاره کرد و گفت: نقل و انتقال وجوه از دیگر مواردی است که باید تسهیل شود.

پور ابراهیمی در خصوص اصلاح قانون بازار سرمایه گفت: در این زمینه دو دیدگاه تأیید قانون فعلی و نیاز به اصلاح وجود دارد که به اعتقاد من برخی موارد می تواند با پیشنهاد صاحبنظران و سازمان بورس در مجلس مورد بررسی قرار بگیرد. بحث تداخل نظارت و عملیات در این قانون نیز باید مورد بررسی قرار بگیرد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: برنامه ششم از دو هفته دیگر در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد و صاحبنظران می توانند نظرات خود را به مجلس پیشنهاد دهند.