کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


تأمین سرمایه ها در مسیر تأمین مالی با بانک ها رقابت می کنند

07 آگوست 2016
کد خبر : 971599



با توجه به مشکلات نظام بانکی برای تأمین مالی و افزایش هزینه های تأمین مالی ی فرصت مناسبی برای تأمین سرمایه ها فراهم شد که ظرف ۴ سال آینده این نهادها می توانند به کمک دارایی های تحت مدیریتشان با بانک ها رقابت کنند.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، علی تیموری، مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان (عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران) با بیان این مطلب گفت: با روی کار آمدن دولت جدید و تصمیمات جدید ثبات و آرامش در اقتصاد کشور حاکم شده است.

 به گفته وی حوزه های اقتصاد با یکدیگر مرتبط و متأثر از تصمیمات اقتصادی هستند و بخش مالی هم از این روند جدا نیست.

 مدیرعامل تامین سرمایه لوتوس پارسیان با اشاره به اینکه در ۵ سال اخیر روند رو به رشدی در حوزه های بازار مالی وجود داشته، گفت: صنعت تأمین سرمایه نقش غیر قابل انکاری به خصوص در بازار بدهی داشته است.

تیموری به عملکرد لوتوس پارسیان در چند سال اخیر اشاره کرد و گفت: این مجموعه با وجود سن کم تلاش های رو به جلویی داشته و نقش خود را در توسعه بازار سرمایه به خوبی ایفا کرده است. لوتوس پارسیان در سه سال اخیر بیش از هزار میلیارد تومان تعهد پذیره نویسی و بازارگردانی انجام داده است. به گفته این کارشناس بازار سرمایه حدود ۱۴ درصد از تأمین مالی ۵ هزار میلیارد تومانی صنعت نفت که در اسفند سال گذشته انجام شد، توسط لوتوس پارسیان خریداری شد.

تیموری ادامه داد: سال گذشته به دلیل نرخ های بالای انتشار اوراق و سود های بانکی حجم انتشار این ابزار مالی در بازار سرمایه قابل قبول نبود اما در سال جاری با منطقی شدن نرخ ها حجم تقاضای اوراق رشد قابل توجهی پیدا کرده است. در حال حاضر لوتوس پارسیان حدود ۱۸۰۰ میلیارد تومان اوراق در دست انتشار دارد که از ماه آینده وارد بازار خواهد شد.

وی همچنین از ۶۵۰ میلیارد تومان تعهد پذیره نویسی در این مجموعه خبر داد و گفت: روز گذشته قراردادی به ارزش حدود ۳ هزار میلیارد تومان منعقد شد. همچنین این مجموعه در بخش مدیریت دارایی ها ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان دارایی تحت مدیریت در قالب ۶ صندوق در اختیار دارد.

تیموری با اشاره به عملکرد خوب شرکت در حوزه مهندسی مالی و مدیریت ریسک گفت: نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر مشتری متنوع از خدمات این شرکت بهره می برند.

به گفته مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان، بخش سرمایه گذاری های جایگزین فعالیت متفاوت و تمایز این شرکت با سایر شرکت های تأمین سرمایه است.

 وی در این باره توضیح داد: در بخش سرمایه گذاری های جایگزین ابزارهای متفاوتی در ۶ ماهه دوم سال وارد بازار سرمایه می شود. این ابزارها در مرحله اخذ مجوز قرار دارند و با ورود آنها به بازار سرمایه سبد محصول تأمین سرمایه ها تکمیل تر می شود. این ابزار مورد توجه افراد ریسک پذیر قرار می گیرد.

تیموری از اخذ مجوز پنجمین صندوق جسورانه توسط این شرکت خبر داد و گفت: صندوق های طلا در مسیر خوبی قرار گرفته که تا ماه آینده مجوز نخستین صندوق طلا در کشور در تأمین سرمایه لوتوس پارسیان صادر می شود. صندوق ارز نیز از دیگر ابزارهای در دست بررسی این شرکت است. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است در بخش مدیریت ثروت خدمات دهی خوبی انجام نمی شود و برای این موضوع باید ابزارهای جدیدی تعریف شود که صندوق های طلا و ارز در این مجموعه قرار می گیرد.

 وی در تشریح عملکرد صندوق طلا با اشاره به اینکه درخواست مجوز این صندوق یک سال و نیم گذشته ارائه شد گفت: به دلیل مشکلات تکنیکی و نگرانی های خاص در بخش طلا این مجوز صادر نشد تا امروز که معاملات گواهی سپرده در بورس کالا انجام می شود که زمینه راه اندازی صندوق طلا خواهد بود.

تیموری راه اندازی صندوق ارز را نیز منوط به تک نرخی شدن ارز دانست و افزود: با توجه به سیاست های جدید بانک مرکزی زمینه آماده شدن این صندوق ها فراهم شده است.

وی در حوزه مسوولیت اجتماعی این شرکت از راه اندازی صندوق نیکوکاری رویان خبر داد و گفت: هفته آینده پذیره نویسی صندوق نیکوکاری برای پروژه رویان انجام می گیرد.

 مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی گفت: در این رابطه بحث زیر ساختهای کشور مطرح است و اگر تا ۱۰ سال آینده نیز در خصوص جذب سرمایه گذار خارجی صحبت شود تا زیر ساخت ها مهیا نگردد موفقیتی حاصل نمی شود. البته هنوز تحریم ها به طور کامل رفع نشده که این خود عامل مضاعفی در پیش نرفتن شرایط جاری است. به گفته وی پس از اجرای برجام رفت و آمدهای زیادی توسط هیأت های خارجی انجام شد اما پس از بررسی همه این هیأت ها به این نتیجه می رسیدند که زیر ساخت ها آماده نیست بنابراین بهتر است سازمان بورس در مهیا کردن زیر ساختهای سرمایه گذاری خارجی از جمله تنوع تسویه ها و الزامات گزارشگری بین الملی وارد عمل شود.