کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بیستمین نشست صبحانه کاری

بیستمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با محوریت چشم‌انداز بازار سرمایه امروز برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران، بیستمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه با موضوع چشم‌انداز بازار سرمایه با حضور جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران بازار سرمایه و اصحاب رسانه برگزار شد.

در این نشست ابتدا مصطفی حقیقی مهمانداری به ایراد سخنانی درباره بازار سرمایه و تأثیر تحریم بر بازار سرمایه پرداختند.

عباسعلی حقانی‌نسب رئیس هیأت مدیره سبدگردان هدف از دیدگاه دیگری بازار سرمایه را مورد بررسی قرار داد.

ایشان با توجه به اینکه تنها مشکل بازار سرمایه نگاه کوتاه‌مدت است پیش‌بینی کرد: امسال شرکت‌های بورسی نسبت به سال گذشته هیچ‌گونه سوددهی نخواهند داشت چون هدف دولت کنترل تورم است و نه سودآوری و از نگاه خوش‌بینانه افزایش سودآوری از محل سود شرکت‌ها نخواهیم داشت.

وی افزود : صندوق حمایت از بازار ایجاد شده و همه به آن خوش‌بین هستند اما این نگاه مثبت کوتاه‌مدت است.

حقانی نسب صندوق‌ها را به عنوان پوششی برای مشکلات سازمان‌ها خواند و افزود: صندوق‌ها اگر رسالت بازارگردانی به خودش بگیرد خیلی خوب است اما قاعدتاً می‌رود و سوق پیدا می‌کند به سمت سهام‌های بزرگ.

باید به صورت اساسی و ریشه‌ای این مسائل را کارشناسی کرد. مشکلات ناشی از ساختار و شرایطی است که به آن نمی‌پردازیم. اگر نگاه کوتاه‌مدت کم شود و از بین برود.

خدارحمی پیرو صحبتهای حقانی نسب گفت: تجربه نگاه بلندمدت در فضای اقتصادی در سنوات قبل بسیار کم بوده. مجموعه‌های تحلیلگری در دنیا مجموعه‌هایی است که کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران با نام بیزینس مانیتور برای ۱۵۰ کشور پیش‌بینی فضای کسب و کار را برای ۱۰ سال آینده و ۵ سال آینده برای تک تک مشاغل تهیه و در اختیار دوستان قرار داده است.

سپس هادی جمالیان معاون سرمایه گذاری پارس آریان گفت: نقدپذیری بازار مرهون سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت است و سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت با اهداف خودش باید در بازار حضور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افق سرمایه‌گذاری قابلیت تجویز ندارد و میانگین افق سرمایه‌گذاری تابعی است از میانگین متغیرها افزود: به طور مثال اگر نرخ خوراک گاز پتروشیمی‌ها تغییر کند باید فرمولش را بدانیم.

جمالیان گفت : نوسان ذات متغیرهاست.

وی اظهار داشت : اهمیت بازار سرمایه آنقدر زیاد است که ما به عنوان هر تشکلی باید آثار بسیاری از تصمیمات که در سطح عادی گرفته می‌شود را بر بازار سرمایه بررسی کنیم. به عنوان مثال لوایح و مصوباتی که در مجلس بررسی می‌شود، آثار مشخصی آن را بر بازار سرمایه بررسی کنند.

امیر علی سیف الدین عضو اسبق هیات مدیره کانون گفت: هر واحد تجاری که ضرر می‌کند همیشه به واحد تورم سود می‌کند یعنی در شرایط تورم مادر شرایط ضرر هم سود می‌کنیم.

سیف الدین افزود: دولت سعی می‌کندتا این تورم را کنترل کند چون سرمایه‌های ما روز به روز از نظر قیمت ثابت کاهش و از لحاظ قیمت متغییر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر دولت تورم را کنترل کند شاهد یک جهش بلند اقتصادی خواهیم بود افزود: شرایط سیاسی دنیا نشان می‌دهد که در برنامه ۵ تا ۱۰ ساله ایران تحولاتی اتفاق خواهد افتاد.

این عضو اسبق هیات مدیره کانون با بیان اینکه تحریم‌های امریکا درست است که بر ایران ضربه زد اما ضربه آن به اروپا به مراتب بیشتر بود خاطرنشان کرد: ما باید واسط بین شرق و غرب باشیم.

وی گفت: دولت چون سرمایه ندارد باید به سرمایه‌گذاران امتیاز بدهد. یکی از مشکلات که در بخش صنعت داریم این است که دسترسی به بازار خدمات آزاد است. نرخ بهره از یک حدی که می‌گذرد دولت سیاست‌های کوتاه‌مدت را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد.

علی اسلامی یکی از اعضای هیأت مدیره کانون گفت : نگاه بلندمدت در کل سرمایه کشور باید وجود داشته باشد.

وی افزود: درآمدهای اتفاقی در سال‌های آینده کشور قابلیت تکرار ندارد. مردم عادی با تعداد قابل توجه به دلیل عدم دسترسی به اطلاعات معمولاً با پیک قیمتی وارد بازار می‌شوند بنابراین کمتر از ۱۰% از سرمایه مردم ما درگیر بازار سرمایه است.

عباس هشی وضعیت سیاسی که بازار سرمایه را تحت تأثیر قرار می‌دهد را مورد بررسی قرار داد.

وی با بیان اینکه بازی با بورس ریشه‌ای است گفت : قیمت‌های تمام شده هزینه‌ها و هزینه‌های غیرمستقیم متصل به تصمیمات دولت است.

وی افزود: هدفمند کردن یارانه‌ها موجب بالا رفتن تورم و پایین آمدن میزان سود می شود.

سید جلال صادق شریف از فعالان حوزه مالی با بیان اینکه نظام کشور ما مبتنی بر شبکه پولی است گفت: مثبت شدن بازار در روزهای اخیر به دلیل این است که دولت از بازار بورسی حمایت می‌کند.

وی گفت: بازار حال حاضر ما اصلاً قابل اعتماد نیست و تحت تأثیر شایعات است بنا براین چرا باید به چنین بازاری اعتماد کرد؟

محمدجمالی مدیر عامل تامین سرمایه آرمان گفت: بازار سرمایه ایران همواره با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده است .

وی گفت: رشد اقتصادی به دو دلیل بوده: الف) رشد جهانی کالا ب) رشد قیمت ارز در کشور.

جمالی در خصوص چشم‌انداز بازار سرمایه گفت: زمانی می‌توان انتظار خوب از بازار سرمایه داشت که قیمت جهانی از ثبات نسبی برخوردار شود .

وی با بیان اینکه فضای سیاسی کشور هم رو به بهبود است افزود : نرخ رشد بازار بیش از نرخ تورم است.

ایشان اظهار کرد که در حال حاضر ریسکی برای بازار وجود ندارد و تصور می‌کنم شاخص کلی بازار در محدوده ۳۰ تا ۴۰% باشد و اگر دولت تورم را کنترل کند نرخ قابل قبولی خواهد بود.