کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


برگزاری دوره های شیوه‌های تأمین مالی در بازار سرمایه

امروز یکصد تن از فعالین و مدیران ارشد بازار سرمایه کشور، مدیران بانکها، سازمان بورس، کارگزاران بورس و حسابرسان معتمد بورس دور میز صبحانه گرد هم آمدند تا راهکارهای توسعه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه را مورد بررسی قرار دهند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی کانون سرمایه‌گذاری ایران، صبح امروز پانزدهمین نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه به همت کانون در محل هتل استقلال برگزار شد تا به مهمترین رسالت بازار سرمایه یعنی تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی بپردازد.

 

در ابتدای این نشست بهروز خدارحمی دبیرکل کانون گفت: مقرر شد چند جلسه از نشست‌های صبحانه‌کاری بازار سرمایه به راهکارهای اجرایی پیاده‌سازی برنامه‌های اعلام شده توسط وزیر محترم اقتصاد اختصاص داده شود.

 

وی اظهار کرد: اولین برنامه‌ای که وزیر به عنوان برنامه پیشنهادی برای بازار سرمایه توصیه فرموده بودند توسعه تأمین مالی توسط بنگاه‌ها و شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه است که قرار است در این جلسه تلاش کنیم راهکارهایی را در این حوزه ارائه نماییم.

 

خدارحمی به پیش‌نیازهای توسعه تأمین مالی اشاره کرد و گفت: در کانون به همت اعضای هیأت مدیره مجموعه کامل و پکیج کامل آموزشی به صورت کاملاً رایگان دوره‌هایی برای معرفی شیوه‌های تأمین مالی در بازار سرمایه البته به صورت بنگاهی نه به صورت انفرادی فراهم شده است و این امکان را خواهند داشت که این پکیج را درخواست کنند که عمدتاً هدایت آن و آموزش آن توسط شرکت‌های تأمین سرمایه انجام می‌شود.

 

وی بیان کرد: نگرانی جدی دوم که به نظر می‌رسد باید برایش راهکاری بیندیشیم این است که به رغم وجود بسیاری از ابزارهای موجود و عملی و قانونی تأمین مالی در بازار سرمایه از برخی از آن‌ها استقبال بسیار ناچیزی شده است.

 

وی توجه جدی‌تر به طراحی ابزارها را ضروری دانست و گفت: نگرانی سومی که در ابزارهای تأمین مالی موجود در بازار سرمایه، پروسه بسیار کند اجرایی شدن و عملی شدن ابزارها توسط یک بنگاه اقتصادی است.

 

وی در پایان گفت: تعادل بین بازار پول، بازار سرمایه و سایر نهادهای کلان اقتصادی باید به گونه‌ای برقرار شود که تأمین مالی از طریق بازار سرمایه به عنوان رقیب، آن هم رقیبی که محدودیت‌های بیشماری بر آن مترتب است دیده نشود.

 

حسین پاپی، مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی نیز در ادامه نشست صبحانه‌کاری بازار سرمایه با محوریت راهکارهای توسعه تأمین مالی از طریق بازار سرمایه ضمن قدردانی از اقدامات صورت گرفته در بازار سرمایه از ابتدای تصویب قانون در سال ۸۴ و حتی قبل از آن به ضرورت اصلاحات در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.

 

وی افزود: اصلاح قوانین و بعضاً کم کردن برخی از بخش‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها توسط مقام ناظر ضروری به نظر می‌رسد.

 

نائب رئیس هیأت مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران تأکید کرد در این جلسات رئیس سازمان بورس نیز حضور داشته باشند تا دغدغه‌های فعالان بازار سرمایه را شنیده در برنامه‌ریزی‌های آتی در نظر گیرند.

 

همچنین نادی قمی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه باید بر توانگری شرکت های تامین سرمایه تاکید شود، گفت: فرهنگ عمومی کشور هنوز بانک پایه است و برای عمومیت یافتن موضوع تامین مالی از طریق بازار سرمایه باید کمی دست تامین سرمایه ها باز گذاشته شود.وی تصریح کرد: لازم است ابزارهای مالی فعلی متنوع تر شوند.

 

در ادامه پانزدهمین نشست صبحانه کاری بازار سرمایه زینت مرادی نیا، عضو هیات مدیره کارگزاری تامین سرمایه نوین با اشاره به اینکه خلاقیت باید در بازار سرمایه کشور افزایش یابد، گفت: یکی از بهترین ابزارهای طراحی شده در بازار سرمایه، اوراق مشارکت قابل تبدیل یا قابل تعویض با سهام است.

 

وی به موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ها اشاره کرد و افزود: تجدید ارزیابی دارایی ها جدا از سود و زیان و تاثیری که بر قیمت سهم می گذارد، ترازنامه را هم واقعی می کند و نسبت ها را به صورت واقعی نمایش می دهد. از همین رو باید به این موضوع به صورت ویژه توجه کرد.

 

مدیرعامل سرمایه گذاری غدیر از دیگر سخنرانان این نشست با اشاره به اینکه بانک ها مشکل کمبود سرمایه دارند، گفت: با این کمبود سرمایه نمی توان پروژه های بزرگ مانند نیروگاه را راه اندازی کرد.

 

کیانی با طرح این پیشنهاد که باید صنایع کوچک دوباره زنده شوند، افزود: دولت باید این موضوع را مورد توجه قرار دهد.

 

وی ادامه داد: در آمریکا که تصمیم گیران اقتصادی آن از درجات علمی بالایی برخوردار هستند، استقراض بالایی انجام می شود تا تامین اجتماعی به درستی انجام شود. بنابراین مشاهده می شود که استقراض در پیشبرد اهداف نامناسب نیست.

 

کیانی با اشاره به لزوم راه اندازی اوراق سلف نفتی تصریح کرد: اکنون که منابع خارجی در اختیار کشور قرار نمی گیرد، ارزهای زیادی در خانه ها پس انداز شده و با انتشار اوراق سلف نفتی می توان این ارزها را وارد چرخه اقتصاد کرد. به علاوه سرمایه گذاران خارجی نیز با خرید اوراق سلف نفتی، ارز را وارد کشور می کنند.