کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بررسی اجمالی صورت‌های مالی سال ۹۶ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی

15 آگوست 2017
کد خبر : 974056



بهای‌تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها‌ی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران) برابر ۸۳۱۲ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۹۵/۳ درصد سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها‌ی بورسی و بقیه سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های خارج از بورس است.

به‌گزارش واحد تحقیق و پژوهش کانون به‌نقل از هفته‌نامه بورس، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی(وتوسم)، با سرمایه ۴۵۰۰ میلیارد ریالی در شش‌ماهه منتهی به‌پایان خردادماه ۹۶ موفق شد با کسب درآمد ۱۱۹۷ میلیارد ریالی سود ۲۵۷ ریالی به ازای هر سهم شناسایی کند. درحالی این شرکت موفق به کسب این رقم درآمدی در شش‌ماهه ابتدایی سال مالی جاری شد که در دوره مشابه سال مالی قبل رقم درآمد عملیاتی حاکی از کسب درآمد ۸۰۷ میلیارد ریالی بوده است؛ یعنی درآمد دوره جاری با افزایش ۴۸ درصدی نسبت به دوره مشابه سال مالی قبل گزارش شده‌است.

حدود ۶۰ درصد از درآمد دوره شش‌ماهه جاری از طریق فروش سرمایه‌گذاری‌ها و ۳۹ درصد نیز از طریق درآمد سود سهام محقق شده است. با توجه به ماهیت شرکت، بیشتر دارایی آن را سرمایه‌گذاری‌ها تشکیل داده‌اند. به‌طوری که ۸۵/۵ درصد از کل دارایی‌ها مربوط به مجموع سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت شرکت است. قابل‌ذکر است که سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت سهم ۹۶ درصدی از مجموع سرمایه‌گذاری‌ها‌ی شرکت را داراست.

 

توسعه ملی

بهای‌تمام‌شده سرمایه‌گذاری‌ها‌ی شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی برابر ۸۳۱۲ میلیارد ریال است که از این مبلغ ۹۵/۳ درصد سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها‌ی بورسی و بقیه سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های خارج از بورس است.

نسبت سرمایه‌گذاری شرکت در صنایع مختلف عبارت است از: ۲۳ درصد مواد و محصولات شیمیایی، ۲۱ درصد شرکت‌های معظم چند‌رشته‌ای صنعتی، ۱۳ درصد فلزات اساسی، ۱۲ درصد استخراج کانه‌های فلزی، ۱۰ درصد انبوه‌سازی املاک و مستغلات، ۵ درصد فرآورده‌های نفتی کک و سوخت هسته‌ای، ۵ درصد تأمین برق، گاز، بخار و آب گرم، ۴ درصد واسطه‌گری‌های مالی، ۲ درصد سایر محصولات کانی غیر‌فلزی و ۵ درصد سایر صنایع