کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بحران صندوق‌های بازنشستگی، معضلی فراروی جامعه رو به سالمندی ایران

12 نوامبر 2017
کد خبر : 975109



در سال ۲۰۲۵ سالمندان، رییس‌جمهور کشور را انتخاب خواهند کرد؛ بحران صندوق‌های بازنشستگی و مستمری‌بگیران آن‌ها شوخی‌بردار نیست و باید از هم‌اکنون به فکر امکانات و نیازهای دوران سالمندی از جمله پانسیون‌ها و مراکز نگهداری توسعه یافته بود.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌نقل از خبرنگار بورس خبرگزاری فارس، محمدرضا صوفی‌نژاد‌، مدیرعامل آسایشگاه خیریه معلولان و سالمندان کهریزک در نشستی با فعالان بازار سرمایه در این مرکز، گفت: این آسایشگاه با وجود توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود و عمل به تعهدات اما از همه امکانات برخوردار نبوده است. در عید قربان اگر ۲۰۰۰ راس گوسفند در این مرکز که تنها به ۵۰۰ راس آن نیاز دارد ذبح می شود ناشی از اعتماد و اعتقادی است که مردم به چنین مراکزی با قدمت حدود ۵۰ سال دارند و این در حالی است که مازاد این قربانی ها به سایر آسایشگاه ها در سراسر کشور با هدف ادای نیت خیر مردم فرستاده می شود.

نشست مدیران و فعالان بازار سرمایه با مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک - آبان‌ماه 96

وی با بیان اینکه فعالیت در کهریزک با فرسایش روان مواجه است، دوران سالمندی را یکی از آسیب‌پذیرترین دوران زندگی انسان عنوان کرد و افزود: در این دوران اغلب انسان ها به نوعی افسردگی و غمگینی مواجه می شوند که شاید در آسایشگاه کهریزک این موارد کمتر دیده شود.

این مقام مسئول از حضور حدود ۱۷۵۰ مددجو از ۳۱ استان کشور در ۲۴ بخش سه گروه سالمندان، معلولان و بیماران ام‌اس آسایشگاه کهریزک خبر داد و گفت: شاخص پذیرش افراد در این مرکز نداری و بی کسی است و اگر فرد متمولی در این جمع حضور داشته باشد به دلیل وجود شرایط خاص بوده است.

به گفته صوفی نژاد مرکز خیریه کهریزک تحت نظر هیات امنای ۱۵ نفره و ترکیب هیات مدیره ۷ نفره مدیریت می شود و موسس این مرکز مرحوم دکتر حکیم زاده است. بطور متوسط این مرکز سالیانه ۶۰ میلیارد تومان هزینه داشته که کل این رقم از محل کمک های مردمی جمع آوری می شود. البته بخشی از هزینه آن دسته از مدد جویانی که از سوی دولت به این مرکز معرفی می شوند به صورت یارانه دریافت می شود که بر این اساس سازمان بهزیستی به ازای هر مدد جو ۸۰۰ هزار تومان و کمیته امداد به مبلغ ۲۵۰ هزار تومان کمک می کنند.

صوفی نژاد با بیان اینکه هزینه هر مدد جو در آسایشگاه کهریزک به طور متوسط دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در هر ماه است، عنوان کرد: این در حالی است که متوسط دریافتی هر مددجو برای هر ماه از ۸۶ هزارتومان فراتر نمی رود. حدود ۸۰ درصد مددجویان این مرکز هزینه ای برای مراقبت و خدمات ارایه شده پرداخت نمی‌کنند و از مابقی مدد جویان نیز آنچه دریافت می شود بخشی از مستمری بازنشستگی آنها است که از سهم خانواده کسر می شود.

نشست مدیران و فعالان بازار سرمایه با مدیرعامل آسایشگاه خیریه کهریزک - آبان‌ماه 96

وی با اشاره به خدمات پشتیبانی،آموزشی،پزشکی و دندان پزشکی آسایشگاه کهریزک، از ارایه برخی از این خدمات با حداقل تعرفه درمان به اقشار کم درآمد و فقیر ساکنان اطراف کهریزک سخن گفت و افزود: کهریزک محلی برای زندگی کردن است نه زنده ماندن. متوسط عمر هر سالمند از لحظه پذیرش تا مرگ ۴٫۵ الی ۵ سال بوده و در کنار ۱۷۵۰ مددجوی سالمند،معلول و بیمار ام اس تعداد ۱۳۰۰نیکوکار حضور دارند که شامل تعداد ۴۵۰نفر آقا و ۸۰۰ نفر خانم می شوند. این افراد که غالباً از افراد بی نیاز جامعه هستند طی هفته داوطلبانه از شستشو و نظافت گرفته تا آموزش به مددجویان خدمت می کنند.

صوفی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه دلیل حضور سالمندان در اتاق هایی با ۵ تخت چیست و چرا از سرمایه مولد برای توسعه بیشتر این آسایشگاه استفاده نمی شود، گفت: در آنسوی مرزها برای حمایت و پشتیبانی از سالمندان چند منبع مالی وجود دارد که عمده ترین آن تامین اجتماعی و منبع درآمدی شخص است. به ازای هر ۷۰ مددجو یک پرسنل و هزینه نگهداری برای اتاق یک تخته ۴۰۰۰یورو معادل ۱۶ میلیون تومان و سه تخته ۲۰۰۰ یورو در هر ماه است که همگی از سوی بیمه پرداخت می شود؛ در ایران اما تعداد زیادی از مددجویان سالمند یا معلول سرپرستی ندارند و یا با بی مهری هایی از جمله تغییر آدرس سرپرست سالمند به محض پذیرش در آسایشگاه کهریزک مواجه است.

وی با بیان اینکه خانواده،بیمه و دولت سه حلقه مفقوده آسایشگاه کهریزک برای ارایه خدمات استاندارد است، گفت: متاسفانه بسیاری از مددجویان آسایشگاه های خصوصی نیز به آسایشگاه کهریزک سرایز می شوند و حال آنکه علاوه بر تحمیل هزینه نگهداری باید گرفتاری های مختلفی از جمله مراجعه به دادگاه و پرداخت دیه به دلیل سقوط از تخت و شکستگی استخوان را نیز تحمل کرد.

علاوه بر این وقتی فرد متمول خیری قصد حضور در ایران برای کمک به این مرکز دارد با بن بست هایی از جمله پرداخت مالیات و گمرکات مواجه می شود که چنین اقدام هایی وی را از نیت خیر خود منصرف و وجوه خود را در آنسوی مرزها صرف می کند.

مدیر عامل آسایشگاه کهریزک با بیان اینکه در سال ۲۰۲۵ سالمندان، رییس جمهور کشور را انتخاب خواهند کرد ، گفت: بحران صندوق های بازنشستگی و مستمری بگیران آنها شوخی بردار نیست و باید از هم اکنون به فکر امکانات و نیازهای دوران سالمندی از جمله پانسیون ها و مراکز نگهداری توسعه یافته بود.

بر این اساس تا سال ۲۰۳۰ نیاز به آسایشگاه های مبتنی بر مدیریت منزل محور، مرکز محور و مراقبت‌های روزانه اجتناب‌ناپذیر است.

وی ادامه داد: در شرایط مرکز محور تنها سالمندانی که در خانه دچار زوال عقل، بی کنترلی، حواس‌پرتی و سایر اختلال‌ها در شرایط فیزیکی خانواده شده اند باید در آسایشگاه‌ها نگهداری شوند و در شرایط مراقبت در منزل نیز با بکارگیری تیم پزشکی به مددجویان در خانه خودشان خدمات می‌دهند که هم اکنون ۳۰۵ نفر از مددجویان آسایشگاه کهریزک تحت این روش مراقبت می شوند.

در روش مراقبت های روزانه نیز بطور مثال فرد هم اکنون پدر سالمند خود را ساعت ۸ صبح به این مرکز آورده و پس از صرف نهار دوباره در ساعت ۱۴ به جمع خانواده بر می گرداند که این روش می تواند به استحکام و حضور سالمند در جمع خانواده بیش از پیش بیافزاید.

صوفی نژاد با تاکید بر لزوم همدلی و همکاری متولیان و مسئولان کشور و فاصله گرفتن از تقابل در تصمیم گیری‌ها،گفت: آسایشگاه کهریزک عزت و آبروی نظام بوده و هر سازمان و نهاد بین المللی که به کشور می آیند از این مرکز به عنوان نماد توسعه یافتگی و شاخص های بهبود زندگی یاد می کنند.

این مقام مسئول بر حضور موثر دانشگاه های کشور در بخش های پژوهشی و علمی به منظور بررسی پیشگیری از عوارض نارسایی سالمندی برای نسل های آینده تاکید کرد و گفت: هم اکنون دانشگاه های مختلفی در جوار کهریزک قرار گرفته اما هنوز هیچ تعاملی برای انجام بررسی های پژوهشی موثر در زمینه سالمندی و معلولیت وجود ندارد.

علاوه بر این هیچ یک از نهادهای حاکمیتی در کمک به این مرکز مردمی حتی برای رفع یک معارض در ایجاد جاده‌ای که می‌تواند ازتصادف و مرگ یک انسان جلوگیری کند همکاری نمی‌کنند .

وی در خاتمه گفت:آسایشگاه کهریزک در طول کمتر از نیم قرن گذشته توانسته به خوبی امانت‌دار مردم باشد و در این راستا گزارش‌های عملکردی و مالی خود را نیز بطور شفاف به نهادهای مختلفی از جمله بهزیستی و یا نیروی انتظامی ارایه داده است.