کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بازدهی بورس از نرخ بازده بدون ریسک بالاتر می رود

15 آگوست 2016
کد خبر : 971636



به نظر می رسد در ۶ ماهه دوم سال گزارش های بهتری از سوی شرکتها و صنایع بورسی ارائه شده و بازدهی بورس در پایان سال از نرخ بازده بدون ریسک بالاتر می رود.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران به نقل از سنا، محمد علی احمد زاد اصل- کارشناس ارشد بازار سرمایه، به پیش بینی وضعیت بازار سرمایه پرداخت و گفت: به نظر می رسد در ۶ ماهه دوم سال گزارش های بهتری از سوی شرکت ها و صنایع بورسی ارائه شده و بورس تهران نسبت به ابتدای سال رشد قابل قبولی داشته باشد؛ ضمن اینکه امیدواریم شرکت ها بتوانند از کاهش نرخ بهره و افزایش صادرات استفاده کرده و فعالیت های مناسبی انجام دهند.

 وی به میزان بازدهی بورس تا پایان سال جاری اشاره کرد و گفت: پیش بینی می شود بازدهی بورس در سال جاری از نرخ تورم و نرخ بازده بدون ریسک بالاتر رود البته نرخ تورم به دلیل تک رقمی شدن ملاک خوبی نیست ولی به نظر می رسد بازدهی بورس تا پایان سال از نرخ بازده بدون ریسک بالاتر رود.

 مدیر عامل سابق سرمایه گذاری توسعه ملی در خصوص رشد اخیر بازار سرمایه گفت: رشد روزهای اخیر بورس به دلیل افزایش قیمت جهانی فلزات اساسی بوده که باعث شد تا تحرکاتی در شرکتهای معدنی ایجاد شود و شاخص افزایش پیدا کند.

 وی اضافه کرد: اما این روند تداوم نداشته و تداوم واقعی زمانی اتفاق می افتد که شرکت ها بتوانند از فرصت های پسابرجام استفاده کنند به طوری که اگر سرمایه های خارجی در پسا برجام جذب بازار سرمایه شده و از مولفه های اقتصاد مقاومتی نیز استفاده شود می توانیم افزایش بهره وری شرکت ها را شاهد باشیم.

 به گفته ی احمدزاد اصل در حال حاضر هزینه های مالی سود شرکت ها را بلعیده و اگر هزینه های مالی کاهش پیدا کند سود شرکت ها می تواند افزایش پیدا کند و اگر این افزایش نیز توام با افزایش بهره وری شود، اثر مضاعف داشته و باعث می شود تا شرکت ها سودآوری مطلوبی گزارش دهند.

 این کارشناس ارشد بازار سرمایه به پیش بینی وضعیت بورس در نیمه دوم سال اشاره کرد و گفت: برای نیمه دوم سال وضعیت بهتری نسبت به نیمه اول پیش بینی می شود چون انتخابات ریاست جمهوری نیز در پیش است و انتظار می رود تا دولت و مجلس با اتخاذ سیاست های مناسب اقتصاد را به جلو هدایت کنند.

 احمدزاد اصل در خصوص صنایع برتر بازار سرمایه هم گفت: صنایع پتروشیمی، معدنی، خدماتی ، بازرگانی و پیمانکاری از صنایعی هستند که از پتانسیل رشد برخوردارند و به دلیل اینکه در سال های گذشته با افت قیمت مواجه شدند انتظار می رود که از رشد قابل قبولی برخوردار شوند.