کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


بازار سرمایه سربلند در فراز و نشیب‌ها

21 اکتبر 2018
کد خبر : 978293



مراسم تکریم از حسن قالیباف‌اصل و معارفه علی صحرایی، مدیرعامل جدید شرکت بورس اوراق بهادار تهران با حضور، محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، دکتر شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار و مدیران ارشد ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی روز شنبه مورخ ۲۸ مهرماه ۹۷ برگزار شد.

در ابتدای این مراسم حسن امیری، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار از یک دهه تلاش حسن قالیباف اصل به عنوان سکاندار شرکت بورس تهران قدردانی کرد و گفت: رفتارحسنه و نگاه مثبت به امور برجسته ترین ویژگی شخصیتی دکتر قالیباف بود.

وی با اشاره به اینکه محصول یک دهه فعالیت این مدیر شایسته آموزش افراد متخصص و توانمندی بود که اکنون در جای جای بازار سرمایه فعالیت می کنند گفت: دکتر قالیباف خدمات ارزنده و قابل تقدیری داشتند که برای ما یک الگو است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس ادامه داد: علی صحرایی نیز از افراد متخصص و توانمند بازار سرمایه است. بورس تهران نقش مهمی در کلیت بازار سرمایه ایفا می کند و با توجه جایگاه بازار سرمایه در اقتصاد ملی مسیولیت سنگینی را بر عهده گرفته اند.

وی ادامه داد: همه افرادی که در بازار سرمایه نقش دارند باید کمک کنند تا مسیر حرکت بازار سرمایه هموار شود و پرونده مدیریتی مدیران در پایان ماموریت گامی رو به جلو را نشان دهد.

قالیباف اصل: برای خدمت در بازار سرمایه خدا را شاکرم

در ادامه این نشست حسن قالیباف اصل ضمن قدردانی از حاضرین گفت: خدا را شاکرم که فرصت آن را داشتم یک دهه از عمرم را درخدمت بازار سرمایه باشم و از آن خاطرات خوبی به یادگار دارم. طی یک دهه فعالیت اقدامات گسترده ای انجام شد.

وی ادامه داد: بنده در سال ۱۳۸۷ جایگزین دکتر رحمانی شدم. ایشان مدیر برجسته ای بودند و شرکت بورس را در شرایط خوبی به من تحویل دادند و امروز ارزش و حجم بازار سرمایه افزایش بسیار زیادی را تحربه کرده و با ۱۰ سال گذشته قابل مقایسه نیست.

مدیر عامل سابق بورس تهران ادامه داد: طی ده سال گذشته ما در حوزه فن آوری اطلاعات، قوانین و ابزار های مالی توسعه بسیاری را تجربه کردیم به شکلی که امروز ابزار های مالی مورد استفاده در بازار سرمایه کشور مورد توجه بسیاری از کشور های اسلامی است.

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: ما در گذشته بازار بدهی نداشتیم و اکنون این بازار در کنار بازار سهام تشکیل شده و همگی شاهد نتایج مثبت آن در اقتصاد بودیم.

وی با تاکید بر اینکه امروز در بازار سرمایه کار بر دوش متخصصین داخلی است گفت: بورس اوراق بهادار با سرمایه ۱۵ میلیارد تومانی کار خود را آغار کرد و اکنون ۱۵۰ میلیارد تومان سرمایه دارد و ارزش بازار آن نیز بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان است.

حسن قالیباف با بیان اینکه اکنون ساختمان سعادت آباد دارایی باارزش بورس تهران است ادامه داد: امیدوارم در دوران جدید شرکت بورس به این ساختمان منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه بازار سرمایه کشور طی سالیان دراز توسعه بسیاری را تجربه کرده  گفت: موفقیت های بازار سرمایه محصول تلاش جمعی دوستان و افراد بسیاری است و من بهترین دوران کاری خود را در بازار سرمایه سپری کردم و بعید می دانم شرایط مشابه آن را تجربه کنم.

مدیرعامل سابق شرکت بورس افزود:‌ بورس تهران یک نماد ملی است و من با تمام توان تلاش کردم مسیر توسعه این نهاد اقتصادی، هموار باشد و خود را وابسته به آن می دانم و از همه افرادی که به ما کمک کرده اند ، قدردانی می کنم.

مشاور رییس سازمان بورس ابراز داشت: دکتر صالح آبادی و دکتر فطانت زحمات بسیاری را برای توسعه بازار متحمل شدند و دکتر محمدی نیز در دوران سختی سکاندار سازمان بورس شد و در سخت ترین شرایط، اقدامات بزرگی انجام داد.

وی در پایان خاطرنشان شد با حضور علی صحرایی، آینده بورس تهران بسیار روشن است و گفت: در انتها می گویم سعی کرده ام تمام تصمیماتم بر مدار علم و کار تخصصی گرفته شود و اکنون اگر تصمیم یا اقدامی از سوی من باعث زیان فردی شده است، حلالیت می طلبم.

مدیرعامل جدید بورس تهران: تمام توان را به کار میگیرم

در ادامه علی صحرایی مدیرعامل جدید شرکت بورس عنوان کرد:‌احترام به اصحاب رسانه، پاسخگویی، کار علمی و رفتار حسنه ویژگی دکتر قالیباف بود و طی ۱۰سال گذشته اقدامات بزرگی از سوی ایشان انجام گرفت.

وی ادامه داد: اکنون نیز برنامه های متعددی برای توسعه بورس تهران و بازار سرمایه پیش بینی شده که به اطلاع شورای عالی بورس نیز رسیده است. اما دستیابی به اهداف توسعه محور بازار سرمایه در قالب برنامه های مطرح شده با کمک همگانی امکان پذیر می شود.

مدیرعامل جدید شرکت بورس افزود:‌بهبود فرایند پذیرش، توسعه فضای آی-تی،‌رویکرد بین المللی،‌بازنگری در رویه ها و دستورالعمل ها، تقویت زیرساخت های فنی و اجرایی، توانبخشی به نیروی انسانی، نظارت سیستمی، فعالیت تالارهای استانی، نظارت هوشمند بر حسن انجام معاملات بازار از مهم ترین برنامه های آتی است.

صحرایی ادامه داد: یکی از واقعیت های مهم اقتصاد ایجاد فضایی برای افزایش سودآوری بنگاه های اقتصادی است و بهترین راه برای افزایش سودآوری،‌دسترسی به منابع مالی کم هزینه است و بازار سرمایه نقش مهمی در تامین مالی با کم ترین هزینه ایفا می کند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش خود را در اجرای برنامه های اعلامی به کار می برم و از همه افراد دعوت می کنم بورس تهران را در این مسیر یاری کنند.