کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


اولین صندوق سرمایه‌گذاری (VC) در بازار سرمایه کشور، از هفته آینده پذیره‌نویسی می‌شود

14 دسامبر 2016
کد خبر : 972123



برای پذیره‌نویسی این صندوق قرار است تابلو جدیدی در فرابورس راه‌اندازی شود و در واقع صندوق جسورانه رویش لوتوس اولین نوع از این صندوق‌هاست که در تابلو صندوق‌های جسورانه فرابورس ایران رونمایی می‌شود.

اولین صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه (VC) در بازار سرمایه کشور، از هفته آینده پذیره‌نویسی می‌شود.

به گزارش کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران و به نقل از سنا: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس با سرمایه ۵۰ میلیارد تومان که با همکاری تأمین سرمایه لوتوس پارسیان و پژوهشگاه رویان تأسیس شده است، از دوشنبه ۲۹ آذر تا یکشنبه ۵ دی در فرابورس ایران پذیره‌نویسی می‌شود.

در همین راستا علی تیموری شندی، مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان به سنا گفت: سرمایه‌گذاری جسورانه در واقع سرمایه لازم برای رشد و توسعه شرکت‌هایی با درآمد و محصولات و خدمات در حال رشد که در مرحله اولیه چرخه عمر خود هستند و همچنین سرمایه طرح‌های توسعه برای شرکت‌های بالغ در مراحل بعدی چرخه عمرشان را فراهم می‌کند.

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص ارکان این صندوق گفت: شرکت تأمین سرمایه لوتوس پارسیان مدیر این صندوق است که با همکاری گروه مالی پارسیان، شرکت برکت‌تل، پژوهشگاه رویان و سرمایه‌گذاری پویا (مؤسسان) اقدام به راه‌اندازی این صندوق کرده است. همچنین، مؤسسه حسابرسی بهراد مشار متولی و موسسه حسابرسی هشیار بهمند، حسابرس این صندوق خواهند بود.

تیموری در خصوص حوزه فعالیت این صندوق گفت: سلامت، بیوتکنولوژی (زیست‌فناوری) و تکنولوژی مالی، محورهای اصلی فعالیت این صندوق است. در حوزه سلامت، تمرکز صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس بر بیماری‌های مزمنی است که پیش‌بینی می‌شود بیشترین نرخ رشد ابتلا را خواهند داشت و درمان این بیماری‌ها هزینه گزافی را به دنبال دارد که مهم‌ترین آن‌‌‌ها عبارتند از سرطان سینه و خون‌، دیابت، آرتروز، زخم‌های عمیق و دیابتی و سوختگی‌های شدید.

وی افزود: روش درمانی در نظر گرفته شده برای درمان این بیماری‌ها مبتنی بر بیوتکنولوژی و سلول‌درمانی بوده که شانس موفقیت بالاتری نسبت به سایر روش‌های متداول دارد و در واقع این روش‌ها، طرح‌های تحقیقاتی هستند که در پژوهشگاه رویان در حال انجام است و صندوق رویش لوتوس منابع لازم برای توسعه تحقیقات در این زمینه را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان درخصوص دیگر حوزه های فعالیت این صندوق گفت: صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه رویش لوتوس با توجه به مزیت‌های رقابتی خود در حوزه فناوری مالی آماده سرمایه‌گذاری در طرح‌های نوآورانه این حوزه است.
وی با بیان اینکه تکنولوژی مالی را می‌توان «خلاقیت در خدمات مالی» تعریف کرد، ادامه داد: فناوری مالی، صنعتی نوظهور در جهان به شمار می‌آید که از کاربردهای فناوری اطلاعات در خدمات مالی ایجاد شده است و بدون شک پذیرش فناوری اطلاعات در یک سیستم مالی اثرگذاری‌های متفاوتی در ساختارهای سنتی مالی دارد.

تیموری درخصوص ساختار این صندوق افزود: در راستای تضمین تعهد موسسین و بهبود عملکرد صندوق بندهایی در اساسنامه این ابزار لحاظ شده است؛ از جمله آنکه هر یک از موسسان صندوق باید حداقل درصدی از واحدهای سرمایه گذاری را در تمام طول عمر آن در مالکیت خود داشته باشند که مجموعاً معادل ۳۰ درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری است.

وی درخصوص سایر جزئیات این صندوق اظهار داشت: دوره سرمایه‌گذاری صندوق ۷ ساله است و در صورتی که برآورد شود طرح‌ها هنوز هم قابلیت ایجاد ارزش افزوده را دارند این مدت قابل تمدید است. همچنین صندوق توسط هیئت مدیره و افراد کلیدی که حضورشان برای طرح‌ها ضروری است اداره می‌شود و تمام منابع در طرح‌های منتخب سرمایه‌گذاری می‌شود که حداقل نرخ بازدهی داخلی ۱۰۰ درصد را در صورت موفقیت دارا هستند.

این کارشناس بازار سرمایه درخصوص فرایند پذیره‌نویسی این صندوق گفت: در فاز اول پذیره‌نویسی این صندوق که از ۲۹ آذر آغاز می شود و تا ۵ دی ادامه خواهد داشت، ۳۰ درصد منابع صندوق معادل ۱۵ میلیارد تومان جذب خواهد شد که از این رقم، ۴٫۵ میلیارد تومان توسط مؤسسان تأدیه شده است و مابقی از بازار جذب می‌شود.

مدیر عامل تأمین سرمایه لوتوس پارسیان ادامه داد: در فاز بعدی که ۶ ماه تا یک سال بعد از پذیره‌نویسی اولیه خواهد بود، مابقی منابع صندوق معادل ۳۵ میلیارد تومان جذب خواهد شد. این درحالی است که واحدهای سرمایه‌گذاری موسسین و سرمایه‌گذارانی که فقط در پذیره‌نویسی مشارکت داشته باشند و تعهد خود را در فاز بعدی اجرا نکنند، به قیمت بازار، به غیر واگذار خواهد شد.

تیموری تأکید کرد: برای پذیره‌نویسی این صندوق قرار است تابلو جدیدی در فرابورس راه‌اندازی شود و در واقع صندوق جسورانه رویش لوتوس اولین نوع از این صندوق‌هاست که در تابلو صندوق‌های جسورانه فرابورس ایران رونمایی می‌شود. همچنین، نقل و انتقال واحدهای سرمایه‌گذاری این صندوق پس از پذیره‌نویسی و در طول مدت فعالیت صندوق از طریق این بازار قابل انجام خواهد بود.