کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


افزایش شفافیت مهمترین متغیر رشد و رونق بازار است

02 آگوست 2016
کد خبر : 971471



افزایش شفافیت در معاملات بازار سرمایه توسط مسولان این بازار یکی از مهمترین متغیرهایی است که باعث رشد و رونق بازار خواهد شد.

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از خبرگزاری سنا، محمد دارستانی، عضو هیات مدیره کارگزاری فاراب، در خصوص راهکارهای رونق پایدار و با ثبات بازار سرمایه گفت: برای ماندگاری سرمایه ها در بازار سهام و رونق با ثبات این بازار باید اعتماد را به سرمایه گذران و بازار سرمایه بازگرداند.

این کارشناس بازار سرمایه درباره راهکارهای ایجاد اعتماد و اطمینان در بازار سرمایه افزود: برای آنکه اعتماد به بازار سرمایه بازگردد مسولین این بازار باید وارد عمل شوند و شفافیت بیشترین در عرصه بازار ایجاد کنند تا نقدینگی های بیشتری روانه تالار حافظ شود.

دارستانی با مرور روند معاملات در بازار ماه های گذشته گفت: با نهایی شدن توافق هسته ای و اجرای برجام در اواخر سال گذشته، سهامداران حقیقی و خرد به سمت بازار سرمایه هجوم آوردند، چرا که خوش بینی زیادی با این بازار داشتند.

وی با اشاره به اینکه پس از رکود سنگین حاکم بر بازار در سال های گذشته، سهامداران حقوقی و نهادهای مالی بزرگ بازار سرمایه با کمبود نقدینگی مواجه شدند، افزود: این گروه ها در زمان هجوم سرمایه گذاران حقیقی در بازار اقدام به عرضه سهام برای تامین مالی کردند که عرضه های سنگین این گروه باعث افت بازار و خروج سهامداران حقیقی شد.

دارستانی در پاسخ به سوال خبرنگار ما درباره مشکل اصلی بازار سرمایه در شرایط امروز گفت: مهمترین و بزرگترین مشکل فعالی بازار سرمایه کمبود نقدینگی است.

وی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی سرمایه جدیدی وارد بازار نشده است، اظهار داشت: به دلیل عدم تزریق سرمایه های جدید این بازار با کمبود نقدینگی مواجه است که البته این معضل بازار دلایل روشنی دارد که مهمترین دلیل آن بالا بودن سودهای بانکی است که باعث شده تا سرمایه ها از بازار پول خارج نشوند.

این کارشناس بازار سرمایه به کاهش نرخ سود بانکی اشاره کرد و گفت: هرچند نرخ سود بانکی اندکی پایین امده است اما هنوز رقم آن اندک بوده و در بازار سرمایه تاثیری نداشته است.

به گفته عضو هیات مدیره کارگزاری فارابی در سال‌های اخیر بانک‌ها سودهای بسیار زیادی را بدون قبول ریسک در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دادند و به این ترتیب سرمایه‌گذاران ترجیح می‌دادند پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند .

دارستانی با تاکید بر اینکه بخش عمده ای از دارایی های نقدی کشور در بانک ها قرار دارد، گفت: داشتن یک بازار اولیه مناسب که محل تامین مالی باشد، منوط به آن است که بازار ثانویه پویا باشد و در صورتی که نگاه وزیر و تیم اقتصادی دولت این‌گونه باشد، می‌توان امیدوار بود که رکود در بازار سرمایه ادامه نیابد.