کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


سرمایه مالی پول ارز سکه بانک مکرزی اعتبارسنجی گزینه‌های رییس کلی بانک مرکزی/ علی طیب‌نیا و حسین عبده‌ تبریزی بالاترین امتیازهای اعتباری را کسب کردند

29 ژوئن 2018
کد خبر : 977127



با توجه به اخبار به‌د‌ست آمده، رییس کل بانک مرکزی به‌زودی تغییر خواهد کرد. دولت درحال بررسی گزینه‌های مختلف برای ریاست کلی بانک مرکزی است. به همین بهانه اقدام به بررسی بهترین گزینه‌ها برای ریاست کلی بانک مرکزی کردیم.

به گزارش روابط‌عمومی کانون به‌نقل از  اقتصادآنلاین، در این بررسی، ۳ شاخص در نظر گرفته شده است. اولین شاخص، اعتبار اجتماعی آن فرد نزد مردم است. چرا که اعتبار آن فرد در این شرایط بحرانی باید به دولت کمک کند و نه برعکس. دومین شاخص، اعتبار علمی آن فرد میان اقتصاددانان است. سومین شاخص هم اعتبار اجرایی او در سیستم بانکی است.

بر مبنای این شاخص ها افراد مطرح در این حوزه بررسی شده اند و نتیجه امتیازات کسب شده هر فرد استخراج شده است. این شاخص های سه گانه هم هموزن نبوده اند. بطوری که با توجه به اهمیتی که نظرات مردمی در شرایط بحرانی دارد، شاخص اعتبار اجتماعی ۵۰ امتیاز، اعتبار علمی ۲۵ امتیاز و اعتبار اجرایی ۲۵ امتیاز داشته است. اسم افراد به یک گروه ۱۴ نفره از متخصصان مختلف داده شده تا امتیازات را برآورد کنند. لیستی ۳۰ نفره از گزینه های محتمل بانک مرکزی به این متخصصان داده شده و پس از جمع بندی نظرات، امتیازات هر فرد محاسبه شده است. البته تنها اشخاصی در این گزارش اسمشان آمده است که بیش از ۳۰ امتیاز آورده اند. لیست اسامی افرادی که بالاترین امتیازها را آورده اند به ترتیب اولویت به شرح زیر است:

  1. علی طیب نیا با ۸۷ امتیاز: او دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران دارد. وزیر سابق اقتصاد و عضو هیات علمی دانشگاه تهران است. امتیاز او در اعتبار اجتماعی ۴۵، در اعتبار علمی ۲۴ و در اعتبار اجرایی ۱۸ بوده است.
  2. حسین عبده تبریزی با ۸۷ امتیاز: او دکتری مالی از منچستر دارد و رئیس سابق سازمان بورس است. امتیاز او در اعتبار اجتماعی ۴۷، در اعتبار علمی ۲۰ و در اعتبار اجرایی ۲۰ بوده است.
  3. عبدالناصر همتی با ۷۹ امتیاز: او دکتری اقتصاد دانشگاه تهران و رئیس کل فعلی بیمه مرکزی است که به عنوان سفیر ایران در چین منصوب شده است. او پیش از این مدیرعامل بانک ملی هم بوده است. امتیاز وی در اعتبار اجتماعی ۳۹، در اعتبار علمی ۱۸ و در اعتبار اجرایی ۲۲ بوده است.
  4. علی اشرف افخمی با ۷۳ امتیاز: او مهندس مکانیک دانشگاه امیرکبیر و مدیرعامل فعلی بانک صنعت و معدن است. تخصص او در مبادلات ارزی و دور زدن تحریم هاست که در شرایط فعلی می تواند به کمک کشور بیاید. امتیازش در اعتبار اجتماعی ۳۸، در اعتبار علمی ۱۰ و در اعتبار اجرایی ۲۵ بوده است.
  5. فرهاد نیلی با امتیاز ۷۰: او دکتری اقتصاد از دانشگاه یورک دارد و هم اکنون نماینده ایران در صندوق بین المللی پول است. فرهاد نیلی برادر مسعود نیلی مشاور اقتصادی رئیس جمهور است. امتیاز او در اعتبار اجتماعی ۳۹، در اعتبار علمی ۲۲ و در اعتبار اجرایی ۹ ارزیابی شده است.
  6. اصغر شاهمرادی با ۶۴ امتیاز: دکتری اقتصاد از دانشگاه کالگری کانادا و کارشناس ارشد صندوق بین المللی پول است. او پیش از این مشاور علی طیب نیا در وزارت اقتصاد بود. امتیازهای او در اعتبار اجتماعی ۳۳، در اعتبار علمی ۲۴ و در اعتبار اجرایی ۷ بوده است.
  7. شاپور محمدی با ۶۴ امتیاز: دکتری اقتصاد از دانشگاه تهران و رئیس فعلی سازمان بورس است. او پیش از این، معاون طیب نیا در وزارت اقتصاد بوده است. امتیاز او در اعتبار اجتماعی ۳۲، در اعتبار علمی ۲۲ و در اعتبار اجرایی ۱۰ بوده است.
  8. سیدعلی مدنی‌زاده با ۶۳ امتیاز: او دکتری اقتصاد از دانشگاه شیکاگو آمریکا دارد و مدیر مدلسازی پژوهشکده پولی و بانکی است. او در اعتبار اجتماعی امتیاز ۳۲، در اعتبار علمی امتیاز ۲۳ و در اعتبار اجرایی امتیاز ۸ را کسب کرده است.
  9. سید فرشاد فاطمی با ۶۲ امتیاز: دکتری اقتصاد از دانشگاه یو سی ال لندن دارد و هم اکنون معاون مسعود نیلی در موسسه نیاوران است. او عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف است. امتیاز اعتبار اجتماعی فاطمی ۳۰، اعتبار علمی او ۲۰ و اعتبار اجراییش ۱۲ بوده است.
  10. اکبر کمیجانی با ۵۰ امتیاز: استاد اقتصاد دانشگاه تهران و قائم مقام کنونی بانک مرکزی است. امتیاز او در اعتبار اجتماعی ۲۰، در اعتبار علمی ۱۷ و در اعتبار اجرایی ۱۳ بوده است.
  11. علی دیواندری با ۴۶ امتیاز: او دکتری مدیریت از دانشگاه تهران دارد و پیش از این مدیرعامل بانک پارسیان بوده است. امتیاز اعتبار اجتماعی دیواندری ۱۹، اعتبار علمی او ۳ و اعتبار اجرایی او ۲۴ است.
  12. پیمان قربانی با ۴۵ امتیاز: او دکتری اقتصاد از دانشگاه اسکس انگلیس دارد و هم اکنون معاون اقتصادی بانک مرکزی است. امتیاز او در اعتبار اجتماعی ۱۱، در اعتبار علمی ۱۹ و در اعتبار اجرایی ۱۵ بوده است.
  13. محمدهاشم بت شکن با ۳۷ امتیاز: دکتری مدیریت مالی از دانشگاه تهران و مدیرعامل سابق بانک های مسکن و اقتصاد نوین است. امتیاز اعتبار اجتماعی او ۱۳، اعتبار علمی ۸ و اعتبار اجرایی او ۱۶ بدست آمده است.

جایگزین سیف

مطابق نتایج این بررسی که به عنوان یک تحقیق علمی نمی توان به آن نگاه کرد اما حقایقی را در خود دارد، دکتر حسین عبده تبریزی و علی طیب نیا مشترکا با امتیاز ۸۷ بالاترین میزان امتیاز را کسب کرده اند و دولت اگر میخواهد با معیارهای غیرسیاسی انتخاب کند یکی از این دو بهترین گزینه ها هستند. اما آنگونه که مطابق اخبار واصله، هیچ یک از این دو تمایلی برای حضور در دولت ندارند و پیشنهادهای مختلف را هم رد کرده اند.

اگر این دو به دولت نیایند، پس از این دو، همتی، افخمی و فرهاد نیلی قرار می گیرند. این سه نفر هم اکنون هر سه در دولت روحانی حضور دارند و گزینه هایی قابل تامل برای بانک مرکزی هستند. همتی و افخمی سابقه مدیرعاملی بانک داشته و در میان مدیران بانکی در کشور جایگاه خوبی دارند. در مقابل، فرهاد نیلی سابقه بانکداری ندارد اما سابقه حضور در صندوق بین المللی پول را دارد که می تواند به او در شناخت بهتر سیستم بانکی و استفاده از ابزارهای بین المللی کمک کند.

شاهمرادی، شاپور محمدی، مدنی زاده و فرشاد فاطمی هم با امتیازی مشابه یکدیگر جوانانی هستند که پس از ۵ نفر ابتدایی که همگی پا به سن گذاشته اند قرار می گیرند. در میان این افراد، شاپور محمدی از فارغ التحصیلان اقتصاد در داخل است و سه نفر دیگر خارج از کشور تحصیل کرده اند. شاپور محمدی بیشترین سابقه اجرایی را در میان این ۴ نفر در دولت دارد و معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان بورس بوده است.

از سوی دیگر اما مدنی زاده فارغ التحصیل شیکاگو است که یکی از بهترین دانشگاه های اقتصاد دنیا را دارد و نظریات انتقادی او به سیاستهای پولی پیش از این منتشر شده است.

 از طرفی دیگر اصغر شاهمرادی با سابقه طولانی اش در نهادهای بین المللی و تخصصش در حوزه اقتصاد پولی می تواند در مقام رئیس کل بانک مرکزی موثر باشد.

بقیه افراد امتیازی برابر یا کمتر از ۵۰ آورده اند که نشان می دهد انتصاب آنها در سمت رئیس کلی قابل قبول نخواهد بود. به عبارت دیگر، اگر قرار است هزینه های تغییر رئیس کل را متقبل شویم و افرادی با اعتبار اجتماعی، علمی و اجرایی پایین را جایگزین کنیم، بهتر است آقای سیف در بانک مرکزی باقی بمانند. بنابراین تغییر باید معطوف به بهتر شدن شرایط بانک مرکزی باشد.

غیر از این افراد ۱۷ نفر دیگر هم مورد بررسی قرار گرفتند که هیچکدام امتیازی بالاتر از ۳۰ نتوانستند کسب کنند. لذا از ارایه اسامی آنها در این گزارش صرفنظر شد.

بزودی اقتصادآنلاین نظرسنجی را در خصوص جایگزین آقای سیف به عنوان رئیس کل بانک مرکزی برگزار خواهد کرد که نتایج آن، مکمل این گزارش خواهد بود.