کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


ارز تک نرخی برای بورس مثبت است

05 نوامبر 2016
کد خبر : 971980



مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، وضعیت فعلی بازار سرمایه را در کشور نوبتی و چرخشی توصیف کرد.

مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه (عضو کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران) گفت: این روزها دیگر مانند گذشته ها لیدر نداریم و  تقریبا تمام صنایع با هم حرکت می کنند؛ یعنی یک روز صنعت پالایشگاه مثبت می شود، دو روز دیگر نوبت به صنعت فلزات و سنگ آهن می رسد و بعد صنعت خودرو رشد می کند.

وی با بیان اینکه بازار نمی تواند تخمینی از سودآوری دقیق شرکت ها داشته باشد، گفت: نکته این است که سودآوری شرکت ها دستخوش تغییرات جدی نشده اما انتظارات سرمایه گذاران به سر آمده است.

طحانی افزود: سرمایه گذاران انتظار دارند اتفاقی بزرگ بیفتد و هنوز این اتفاق رخ نداده است؛ همین باعث شده است که در واقع به صورت جریانی و دوره ای روی شرکت ها گمانه زنی کنند.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه، در بخش دیگری از این گفت و گو به موضوع مجامع بانک ها که به دلایلی همچون آماده نبودن صورت‌های مالی یا نرسیدن به حدنصاب به تنفس خورده بود، اشاره کرد و گفت: در این موضوع، صاحبنظر اصلی بانک مرکزی و پس از آن سازمان بورس است.

طحانی افزود: سازمان بورس به نیابت از سهامداران خرد پی گیر حقوق آنها است؛ چرا که در این میان، به ذینفعان بانک ها از جمله کارمندان و مدیران که جزو مجموعه بانک هستند، آسیبی وارد نشده و فعلا سرمایه گذاران بورسی متضرر شده اند و آنها هم اکنون دستشان به جایی بند نیست.

وی با بیان اینکه سرمایه گذار بالاخره با یک مجموعه اطلاعات معین، سهام بانک را خریده است، اظهار داشت: بعد از آنکه صورت های مالی می آید، بانک مرکزی روز قبل از مجمع یک نامه می گذارد و می گوید باید ذخیره بگیری و مدیر بانک هم از آنجا که غالبا به بدنه دولت تعلق دارد، قبول می کند.

 طحانی گفت: با این حال، سوال این است که چرا این اطلاعات قبل از این به سرمایه گذار اعلام نشده و اینکه شب مجمع، اطلاعات دیگری به دست سهامدار می رسد حداقل در وضع فعلی، نشانه خوبی نیست. مگر اینکه بانک مرکزی که نماد این بانک ها را بسته است از سازمان بورس خواسته باشد که بسته بماند تا اطلاعات آنها درست شود .

وی افزود: یعنی درست است که ذخیره گرفته شده اما دولت می گوید من بدهی هایم را به تو می دهم ، افزایش سرمایه می گذارم، ساختارت را درست می کنم، کفایت سرمایه ات را بهبود می دهم  و کمک می کنم تا دارایی غیرمولد خود را بفروشی .

وی با تاکید بر اینکه این پکیج برای بانک ها باید با هم دیده شود، گفت: لااقل آن قسمت از این فیلد که در واقع می شود گفت شناسایی زیان است باب میل سرمایه گذار است و اگر قرار باشد صرفا با این اطلاعات نماد بانکی ها باز شود، حداقل این نمادها می توانند تا ۳۰-۲۵ درصد پایین تر از قیمت بسته شدنشان باز شوند و این اتفاق خوبی برای بازار سرمایه نیست.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه تصریح کرد: از آنجا که این مساله درون گروهی است، قاعدتا باید حل کردن آن مشکل خاصی  نداشته نباشد مگر اینکه ملاحظات سیاسی یا روابطی دیگر در این میان دخیل باشد.

طحانی در ادامه این گفت و گو به تاثیر افزایش قیمت نفت بر بورس اشاره کرد و گفت: افزایش قیمت جهانی نفت، هم به طور مستقیم و هم غیرمستقیم بر بازار سرمایه تاثیر مثبت دارد.

وی افزود: بورس ما نفت محور است؛  یعنی محصولات اعم از فلزی و خود پتروشیمی ها و نفتی ها به گونه ای به نفت مربوط می شوند و این افزایش قیمت در اینجا مثبت خواهد بود که این اتفاق، مربوط به آثار مستقیم آن است.

طحانی گفت: در بخش غیرمستقیم هم طبیعی است که دولت پولدار باعث می شود پول را کمتر، از بازار سرمایه خارج کند. دولت پولدار، بهتر پول خرج می کند و این باعث افزایش مصرف می شود  اما این بحث را باید در کنار تک نرخی شدن ارز دید.

وی در عین حال گفت: دلار تک نرخی، برای برخی صنایع مزیت است و برای برخی دیگر مضراتی دارد.

مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه گذاری آوای آگاه اظهار داشت: در کل، ارز تک نرخی و رشد قیمت نفت برای بورس اتفاق مثبتی است چون قاعدتا باعث افزایش نرخ تورم می شود.

وی با اشاره به اینکه بورس ما افزایش نرخ تورم را بسیار دوست دارد، گفت:  تمام سال هایی که بورس بازده چند صد درصدی داده، نرخ تورم بالا رفته است و مواد اولیه نیز گران شده و به تناسب آن شرکت ها محصول گران تری را فروخته اند و حاشیه سود بالاتری را شناسایی کرده اند.

طحانی افزود: دلار تک نرخی و نفت گران برای صنعت پالایشگاهی و صنعت ساختمان و به طور عموم برای اکثر صنایع خوب است؛ حتی صنعت پتروشیمی که ماده اولیه آن گاز است و احتمالا این خوراک به علت دلار تک نرخی گران می شود، آسیب چندانی نخواهد دید.