کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


اثر کم‌رنگ تهدید برجام در بازارهای داخلی

10 اکتبر 2017
کد خبر : 974597



ولی نادی‌قمی، مدیرعامل تأمین سرمایه نوین (عضو کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران): طی روزهای اخیر مرتباً از خروج امریکا از برجام سخن به میان آمده است. برجام به‌عنوان یک معاهده بین‌المللی یکی از مهم‌ترین محرک‌های اقتصاد کشور و بازار سهام طی سال‌های اخیر بوده است. در همین خصوص به‌نظر می‌رسد خروج امریکا از برجام با فرض تعهد سایر کشورها به آن، اثر قابل ملاحظه‌ای بر بازار سهام نداشته باشد.

به‌گزارش روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران به‌نقل از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، برخی از کارشناسان بر این باورند اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در خصوص بقای برجام دلیل اصلی افت شاخص کل در هفته اخیر بوده است، با این وجود بررسی ها نشان می دهد ریزش شاخص کل به سبب رفتار هیجانی سهامداران در انعکاس این خبر بوده و در نگاه تحلیلی بازار سهام تاثیرپذیری چندانی از این تهدیدها ندارد.

ولی نادی قمی، مدیرعامل تامین سرمایه نوین در این زمینه، گفت: اظهاراتی که مقامات آمریکایی طی روزهای اخیر در خصوص برجام داشته اند ، باعث شد تا سهامداران ریسک گریز اقدام به فروش سهم های خود کنند. در این خصوص لازم است با نگاهی به ادوار گذشته این مسئله بررسی شود. دوره هایی که خبرهای هسته ای بیشترین اثر را بر روند بورس تهران داشتند.

نادی در این زمینه توضیح داد: بسیاری از افت و خیزهای شاخص کل در دورهای مختلف مذاکرات هسته ای، تحت تاثیر هیجانات آنی در رفتار سهامداران بوده است. با نگاهی دقیق تر می توان دریافت چه خبرهای خوب، چه خبرهای بد طی سال های اخیر تاثیری بر روند تحلیلی و بنیادی شرکت ها نداشته است.

nadi ghomi

مدیرعامل تامین سرمایه نوین در بخش دیگری از اظهارات خود بیان کرد: افت شاخص طی روزهای اخیر را می توان در قالب برجسته شدن ریسک های سیاسی ( اعم از داخلی و بین المللی) در نظر مشارکت کنندگان بازار سهام تحلیل کرد. ریسک های سیاسی حداقل با اثرگذاری بر روی نرخ بازده مورد انتظار ، ورود منابع مالی به بازار را سخت و خروج مشارکت کنندگان را تسهیل می کند.

وی در ادامه افزود:  طی روزهای اخیر مرتبا از خروج امریکا از برجام سخن به میان آمده است. برجام به عنوان یک معاهده بین المللی یکی از مهمترین محرک های اقتصاد کشور و بازار سهام طی سال های اخیر بوده است. در همین خصوص به نظر می رسد خروج امریکا از برجام با فرض تعهد سایر کشورها به آن ، اثر قابل ملاحظه ای بر بازار سهام نداشته باشد.

روزهای روشن برای تالار شیشه ای

نادی همچنین بیان کرد: در جهان امروز منابع تکنولوژیک و سرمایه به اندازه ای متنوع شده است که اثر مسلط غرب بر این منابع تقریبا از میان رفته است. بنابراین با سیاست گذاری صحیح می توان همچنان پیشرفت کشور و اقتصاد را مورد پیگیری قرار داد. از طرف دیگر ، محرک های بنیادی اقتصادی بازار سهام در شرایط خوبی قرار دارد. قیمت های جهانی مواد خام در شرایط خوبی است و احتمال افزایش قیمت مواد خام بیشتر از احتمال کاهش آن است. حتی تثبیت قیمت مواد خام در شرایط فعلی ، سود مناسبی را عاید بسیاری از شرکتهای بورسی و فرابورسی می کند. قیمت ارز در بازار در حال افزایش است و این موضوع نیز بر روی درآمد بسیاری از شرکت های شاخص ساز بازار تاثیر مثبت دارد.در ضمن برآورد می شود که عملکرد شرکت های بورسی و فرابورسی در نیمه اول سال جاری بهتر از مدت مشابه سال قبل باشد.