کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


ابلاغیه جدید سازمان بورس/بهبود روند بازار سرمایه /عباسعلی حقانی نسب / کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران اجرای ابلاغیه جدید سازمان بورس، کمک زیادی به بهبود روند بازار سرمایه می‌کند

25 ژانویه 2017
کد خبر : 972588



اجرای ابلاغیه جدید سازمان بورس مبنی بر الزام صندوق های با درآمد ثابت جهت اختصاص حداقل پنج درصد از منابع مالی خود به سرمایه گذاری در سهام می تواند کمک زیادی به بهبود روند بازار سرمایه کند. چرا که با تحقق این امر طبق برآوردهای انجام پذیرفته و با توجه به شناوری ۲۰ هزار میلیارد تومانی بازار سرمایه نقدینگی چهار هزار میلیارد تومانی وارد بورس خواهد شد.

 

به گزارش روابط عمومی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران و به نقل از بورس نیوز،مدیرعامل شرکت سبد گردانی هدف عنوان کرد: دستورالعمل جدید سازمان بورس یکی از قدم های بسیار کوچک و موثر این سازمان در راستای حفاظت از بازار سهام که طی سال های گذشته به شدت مورد ظلم قرار گرفته، به شمار می رود.

عباسعلی حقانی نسب افزود: سازمان بورس اخیراً گزارشی در خصوص میزان عرضه اوراق بهادار در بازار سرمایه منتشر کرده که طی آن بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس عرضه شده که این رقم شامل افزایش سرمایه ها، عرضه اولیه، اوراق با درآمد ثابت، صندوق های سرمایه گذاری و اوراق خزانه می شود. به عبارت بهتر بازار سهامی که شناوری آن ۲۰ هزار میلیارد تومان محاسبه می شود توانسته تا با ارزش بازاری ۳۰۰ هزار میلیارد تومانی بیش از ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از تقاضای مربوط به بانک ها، دولت، سهامداران عمده که عمدتاً دولتی و شبه دولتی هستند را پاسخ بدهد. بر این اساس به نظر می رسد در کنار این موارد تعیین کف پنج درصدی برای سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت در سهام قدم بسیار کوچکی در راستای بهبود شرایط کلی بازار سهام است.

وی با تأکید بر اینکه اجرای دستورالعمل جدید سازمان بورس تبعات مثبتی بر روند بازار سهام در پی خواهد داشت، در این خصوص اظهار داشت: صندوق های با درآمد ثابت متعلق به بانک ها هستند و به بهانه اختصاص منابع مالی خود به سرمایه گذاری در اوراق متغیر با نوسان قیمتی سودهای بالایی را تضمین کردند و از این طریق بانک مرکزی را دور زدند. این در حالی است که همین صندوق ها در زمان تأسیس در سازمان بورس متعهد شدند تا بخشی از سرمایه گذاری های خود را در سهام انجام دهند که این امر نیز محقق نشده است. بر این اساس صندوق های با درآمد ثابت با فلسفه این چنینی و با دلایل قانونی از الزامات و قوانین تمرد می کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: در شرایط فعلی مدیران بسیاری از صندوق ها به جهت عدم رعایت الزام سازمان بورس بهانه های مختلفی می آوردند و اجرای این دستورالعمل را منوط به پایان زمان فعالیت آنها و الزام تمدید مجوز فعالیت می دانند. رفتار این چنینی مدیران صندوق ها غیر حرفه ای و ناپسند به شمار می رود. چرا که صندوق های با درآمد ثابت نون بازار سرمایه را می خورند و چوب بازار پول را می زنند. به عنوان مثال در شرایط فعلی شرکت های تأمین سرمایه تبدیل به بانک شده و در خدمت بازار بدهی و دولت هستند.

مدیرعامل شرکت سبدگردانی هدف در خصوص استقبال مدیران صندوق های با درآمد ثابت از دستورالعمل جدید سازمان بورس ابراز داشت: تعدادی از صندوق ها با این امر موافقت کردند و تعدادی نیز می دانند که تقویت بازار سهام به نفع اقتصاد و تولید کشور است و در راستای اقتصاد مقاومتی. اما در عین حال بسیاری از صندوق ها با بهانه تراشی رفتار ناپسند و غیر حرفه ای از خود نشان دادند.

سهامداران حقوقی و دولت که ملک و ساختمان دارند در شرایطی که نمی توانند دارایی های خود را در بازار مسکن با نسبت پی بر ای ۳۰ به فروش برسانند، در همین بازار اقدام به خرید ملک می کنند. این در حالی است که در بازار سهام با نسبت پی بر ای پنج تا هفت مرتبه ای هیچ اقدامی در راستای خرید سهام نمی کنند. رفتار این چنین سهامداران عمده و بانک ها رفتار دوگانه ای است که باعث ایجاد رکود در بازار سرمایه شده است. در شرایط فعلی ارزش “فارس” به عنوان بزرگترین هلدینگ پتروشیمی که ۴۰ درصد از سهام واحدهای پتروشیمی را در اختیار دارد از ارزش ساختمان دفتر مرکزی آن تا شعاع یک کیلومتری کمتر است.