کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران


آیا نهادی شبیه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در عمان وجود دارد؟

25 اکتبر 2018
کد خبر : 978329



در حاشیه پنجمین نمایشگاه کیش اینوکس، مدیر روابط‌عمومی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با کمال ریزدیعرب، مدیر ارشد نهاد ناظر بازار سرمایه کشور عمان، دیدار و مذاکره نمود.
در این نشست دوستانه، آرزو رضایی، به معرفی کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران‌ و نیز اهداف و فعالیت‌های این نهاد صنفی در بازار سرمایه پرداخت.

کمال ریزدی در پاسخ به این پرسش که آیا نهادی شبیه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در کشور عمان نیز وجود دارد یا خیر؟

عنوان نمود: که در عمان هم نهادی مشابه کانون وجود دارد به‌خصوص برای نهادهای کارگزاری و خدماتی مانند NGO ارائه می‌دهند که نقطه‌نظرات را بهم نزدیک می‌کند اماهمه شرکت‌ها تحت‌عنوان یک انجمن نیستند به‌طور مثال در عمان کارگزاری‌ها، تأمین‌سرمایه، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هر کدام نهاد صنفی و جدا از هم دارند. کمال ریزدی کارکزد کمیته سازش کانون را بسیار شبیه نهادهای رسیدگی بازار سرمایه عمان اعلام کرد
و افزود: اگر سهامداران نتوانند سود سهام خود را از شرکت‌های بورسی دریافت کنند می‌توانند
به سازمان حل اختلاف(public complain authority) که وظیفه آن مشابه کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران است رجوع کنند و یا به دپارتمان‌های حل اختلاف شرکتی که سهام آن را خریداری کرده‌اند مراجعه نمایند.

هم‌چنین در پاسخ به نقش و کارکرد این انجمن‌ها در تصمیم‌گیری حاکمیتی عنوان نمود:
این انجمن‌ها نمی‌تواند در امور قانون‌گذاری مالی دخالت کنند اما اگر خلا خاصی در بازار مالی آن‌ها وجود داشته با برگزاری جلسات متعدد و مشاوره و توصیه در امور قانون‌گذاری مربوط به بازار سرمایه تاأثیرگذار می‌باشند.
وی در پایان صحبت‌ها ضمن ابراز خرسندی از وجود نهاد صنفی چون کانون در بازار سرمایه ایران، تمایل به توسعه همکاری‌های مشترک جهت تبادل تجربه و اطلاعات و معرفی کانون در سطح رسانه‌ها و بازار سرمایه کشور عمان داشت.